لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

تهدید شورای عالی امنیت ملی ایران؛ «انتقام سخت در زمان و مکان مناسب»


تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران
تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران

شورای عالی امنیت ملی و بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۱۳ دی‌ماه در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، آمریکا را به «انتقام» تهدید کردند.

شورای عالی امنیت ملی در اطلاعیه‌ای با اشاره به نشست ویژه خود، اقدام آمریکا را «بزرگترین خطای راهبردی آن کشور در منطقه غرب آسیا» خواند و تهدید کرد که ایالات متحده «از تبعات این اشتباه محاسباتی به آسانی رهایی نخواهد یافت».

این شورا با اشاره به پیام رهبر جمهوری اسلامی تهدید کرد که آمریکا «با انتقام سخت منتقمین خون سردار سلیمانی در زمان و مکان مناسب روبرو خواهند شد».

شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید که با بررسی «ابعاد مختلف» کشته شدن آقای سلیمانی «تصمیمات مقتضی را اتخاذ» کرده است.

با این حال در این اطلاعیه به جزئیات تصمیمات شورای عالی امنیت ملی اشاره نشده است و تنها گفته شده که ایالات متحده آمریکا «مسئول عواقب کلیه تبعات این ماجراجویی جنایتکارانه خواهد بود».

علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی توسط ارتش آمریکا گفته است که «انتقامی سختی» در کار خواهد بود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، اقدام آمریکا را «جنایت هولناک» خواند و افزود که «ملت ایران» و برخی «ملت‌های» دیگر در این زمینه «انتقام» خواهند گرفت.

وی همچنین این اقدام را «خباثت‌بار و بزدلانه» خواند و آن را به عنوان «نشانه دیگری از سرخوردگی و عجز و ناتوانی آمریکا در منطقه» توصیف کرد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس، هم تاکید کرده که «این ملت، هرگز از خون فرزندان قهرمان خویش نخواهد گذشت».

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، با توصیف کشته‌شدن قاسم سلیمانی به عنوان «خط قرمز» حکومت جمهوری اسلامی گفته است: «قاطعانه در آینده نزدیک» به آمریکا پاسخ خواهیم داد.

سعید جلیلی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی، نیز گفت که جمهوری اسلامی «مقابل اتفاقی که برای سردار سلیمانی افتاد منفعل نخواهد ماند و حتما برخوردی فعال مقابل این اقدام انجام خواهد داد».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است، به دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی توسط آمریکا در بغداد، کاردار سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع ایالات متحده به وزارت خارجه احضار شده است.

در این میان برخی از نمایندگان مجلس تحلیل‌هایی را در این زمینه ارائه کرده‌اند.

حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بدون اشاره به جزئیات گفت که قاسم سلیمانی قربانی یک «توطئه» شده است.

وی گفت که امنیت فرودگاه‌های عراق «به صورت پیمانکاری توسط شرکت‌هایی از برخی کشورهای غربی همچون آمریکا و انگلیس تامین می‌شود یعنی آنها علاوه بر استقرار در مراکز حساس امنیتی عراق و کسب سود مالی، سود اطلاعاتی و امنیتی» کسب کردند.

گروه‌های سیاسی در ایران نیز اطلاعیه‌هایی در واکنش به کشته شدن آقای سلیمانی صادر کرده‌اند.

محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق ایران، در پیامی نوشت: «شهادت سردار مجاهد حاج قاسم سلیمانی به دست جنایت‌کاران متجاوز به منطقه و عراق، گرچه او را به مقصد مطلوب خود که شهادت در راه خدا و خدمت به خلق بود رساند، ولی همه دوستداران فضیلت و مجاهدت و رهایی مستضعفان آزاده‌ را داغدار کرد».‌

عصر روز جمعه گروهی از هواداران حکومت جمهوری اسلامی در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران تجمع و به اقدام آمریکا اعتراض کردند.

رسانه‌ها و برخی از چهره‌های ایرانی در واکنش به کشته شدن آقای سلیمانی مطالبی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

در همین حال خبرگزاری تسنیم خبر داد که اینستاگرام، صفحه این خبرگزاری را مسدود و برخی از مطالب دیگر درباره قاسم سلیمانی را بسته است.

بامداد روز جمعه کاروان حامل قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد توسط «پهپادهای آمریکایی» هدف قرار گرفت.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در بیانیه‌ای اعلام کرد: با دستور رئیس‌جمهوری (دونالد ترامپ)، ارتش ایالات متحده در اقدامی قاطع و دفاعی برای حفاظت از پرسنل آمریکایی، قاسم سلیمانی که در فهرست تروریستی قرار داشت، را کشت.

XS
SM
MD
LG