لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

استعفای وزیر خارجه لبنان در اعتراض به فقدان اراده برای پیشبرد اصلاحات


ناصف حتّی نسبت به فروپاشی کامل در لبنان هشدار داده است.
ناصف حتّی نسبت به فروپاشی کامل در لبنان هشدار داده است.

همزمان با بحران اقتصادی و مالی شدید لبنان روز دوشنبه ۱۳ مرداد وزیر خارجه این کشور پس از استعفا هشدار داد که فقدان اراده و بینش لازم برای پیشبرد اصلاحات، لبنان را در معرض خطر تبدیل شدن به یک «حکومت ناکام» قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ناصیف حتی٬ اولین وزیر کابینه جدید لبنان است که استعفا می‌دهد. کناره گیری او به دولت حسن دیاب، نخست وزیر لبنان که تاکنون نتوانسته برای مقابله با افزایش تورم، تشدید فقر و بیکاری و کنترل پیامدهای بحران کرونا اصلاحات لازم را انجام دهد، لطمه شدیدی خواهد زد.

چند ساعت پس از استعفای ناصیف حتی، حسن دیاب با میشل عون، رییس جمهور لبنان دیدار کرد و در پایان این دیدار یکی از مشاوران رییس جمهور به نام شربل وهبه به عنوان وزیر خارجه جدید معرفی شد.

ناصیف حتی پس ازتسلیم استعفای خود به نخست وزیر بدون هیچ اظهارنظری دفتر نخست وزیری را ترک کرد. ولی چند ساعت بعد در بیانیه تندی دلایل استعفای خود را توضیح داد و گفت٬ دولت از انجام اقدامات برای مهار بحران اقتصادی و اجرای اصلاحات لازم برای صرفه جویی ناتوان بوده است.

او در بخشی از بیانیه خود گفت:«پس از بررسی صادقانه وضعیت به این نتیجه رسیده ام که در این شرایط تاریخی مشخص قادر به انجام وظایف خویش نیستم به دلیل فقدان بینش برای آینده لبنان و نبود اراده لازم برای انجام اصلاحات ساختاری و همه جانبه در کشور استعفا داده‌ام.»

آقای حتی در بخش دیگری از بیانیه خود هشدار داد که لبنان با خطر تبدیل شدن به یک «حکومت ناکام» روبرو است و از همه سیاستمداران خواست حول منافع کشور متحد شوند.

ناصیف حتی از دیپلمات های با سابقه لبنان است و در ماه ژانویه امسال و در پی استعفای رفیق حریری از مقام نخست وزیری و تشکيل دولت جديد به نخست وزيری حسن دیاب به مقام وزارت خارجه منصوب شد.

دولت حسن دیاب از حمایت حزب الله و متحدان آن برخوردار بود ولی گروه‌های سنی از آن حمایت نکردند. طبق سنت قدیمی تقسیم مراکز قدرت بین جناح های رقیب در لبنان نخست وزیر کشور باید یک سیاستمدار سنی باشد.

دولت حسن دیاب کشوری را به ارث برد که با بحران شدید اقتصادی و اعتراضات گسترده مردمی روبرو بود. به فاصله کوتاهی بحران کرونا از راه رسید و تحت تاثیر قرنطینه و محدودیت های مربوط به مقابله با شیوع ویروس بحران اقتصادی لبنان تشدید شده است. مذاکرات مربوط به دریافت وام از صندوق بین المللی پول به بن بست رسیده و ارزش واحد پول کشور به شدت کاهش یافته است.

رسانه‌های لبنان می‌گویند یکی دیگر از دلایل نارضایتی ناصیف حتی انتقاد حسن دیاب از سخنان وزیر خارجه فرانسه هنگام دیدار ماه گذشته از بیروت بود.

ژان ایو لودریان در این دیدار گفت٬ تا زمانی‌که لبنان اصلاحات گسترده را آغاز نکند هیچ کمک مالی دریافت نخواهد کرد. نخست وزیر لبنان در واکنش به سخنان وزیر خارجه فرانسه گفت:«آقای لو دریان چیز جدیدی نگفته است و از اقدامات دولت لبنان برای اجرای اصلاحات بی اطلاع است.»

هم اکنون شکاف‌های دیگری در کابینه حسن دیاب بروز کرده است. یکی از این موارد اختلاف وزیر کشور و وزیر بهداشت است. علت این اختلاف اجازه وزیر بهداشت برای برگزاری هفت مرام عروسی در شرایط قرنطینه است. وزیر کشور می‌گوید وزارت بهداشت این موارد استثنایی را وزارت کشور اطلاع نداده بود.

منبع آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG