لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۶

استقبال آمریکا از مصوبه آزادی زندانیان طالبان؛ مذاکرات صلح افغانستان شروع شود


زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان
زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با استقبال از تصمیم لویه جرگه افغانستان برای آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان، گفت انتظار دارد در چند روز آینده مذاکرات صلح در دوحه قطر شروع شود.

او در توییتی که شامگاه یک‌شنبه ۱۹ مرداد منتشر کرد، آزادی این گروه از زندانیان را فرصت خوبی را برای ختم جنگ ۴۰ ساله‌ افغانستان و رسیدن به صلح توصیف کرد.

آقای خلیل‌زاد تاکید کرده که دولت آمریکا در ادامه حمایت دو دهه گذشته‌اش از روند صلح در افغانستان، کماکان به حمایت‌اش ادامه می‌دهد تا این کشور به ثباتی برسد که سال‌ها انتظار آن را داشته است.

اعضای لویه جرگه مشورتی افغانستان روز شنبه،‌ ۱۸ مردادماه، توافق کردند ۴۰۰ زندانی طالبان که به ارتکاب جرائم سنگین متهم هستند، آزاد شوند.

اعضای لویه جرگه در قطعنامه‌ای که در روز پایانی صادر شد، ضمن اعلام موافقت با رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان، تاکید کردند که این تصمیم در راستای آغاز شدن مذاکرات صلح گرفته شده است.

محمد اشرف غنی، رئيس‌جمهور افغانستان هم روز گذشته گفت که حکم آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان را امضا می‌کند.

به گزارش رادیو آزادی، علاوه بر آمریکا، دولت‌های آلمان و پاکستان نیز از اقدام لویه جرگه افغانستان حمایت کرده‌اند.

رولاند کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای صلح افغانستان نیز ابراز امیدواری کرده است که این اقدامات و شروع مذاکرات منجر به برقراری آتش‌بس در کل افغانستان شود.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است اقدام لویه‌ جرگه خوب بوده است و «اگر بقیه زندانیان ما آزاد شوند، ظرف یک هفته حاضریم مذاکرات بین‌الافغانی را با تمام طرف‌های افغان آغاز کنیم».

این گفته‌ها با واکنش مقام‌های دولت افغانستان مواجه شده است. انتظار خادم، یکی از مدیران شورای امنیت ملی افغانستان در این زمینه به رادیو آزادی گفته است که آزادی این گروه از زندانیان «انعطاف بیش از حد و تاریخی» بوده و سخنگوی طالبان نباید موجب افزایش بی‌اعتمادی شود.

دولت افغانستان هیئت مذاکراتی را به ریاست محمد معصوم ستانکزی تشکیل داده و می‌گوید برای آغاز گفت‌وگوها آمادگی کامل دارد.

XS
SM
MD
LG