لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

بازداشت بیش از هزار نفر در موج جدید اعتراضات بلاروس


اعتراضات به نتیجه انتخابات در مینسک پایتخت بلاروس
اعتراضات به نتیجه انتخابات در مینسک پایتخت بلاروس

مقامات بلاروس روز چهارشنبه ۲۲ مرداد گفتند در موج جدید اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر بیش از هزار نفر بازداشت شده‌اند.

سخنگوی وزارت کشور به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت٬ در طول روز و شب سه شنبه در ۲۵ شهر بلاروس تظاهرات برگزار شده است.

تظاهرات چندین هزار نفره در مینسک، پایتخت و شهرهای دیگر برای سومین شب پیاپی ادامه پیدا کرد.

پلیس برای متفرق کردن معترضان از باتوم، گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد. روز دوشنبه یک معترض در شهر مینسک کشته و چندین نفر مجروح شدند.

«ویاسنا» یک گروه مدافع حقوق بشر در بلاروس گفت٬ بسیاری از مردم از ترس بازداشت به دلیل شرکت در تظاهرات به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند.

وکیل این نهاد گفت:«اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم نشان می‌دهد که به پرسنل پزشکی دستور داده شده نام و مشخصات مجروحان را به پلیس بدهند و معترضان مجروح نه قربانی بلکه دشمنان نظام تلقی می‌شوند.»

کمیته تحقیقات دولت بلاروس از چند روز پیش پرونده‌ای را علیه شرکت کنندگان در تظاهرات گشوده است. به گفته وزارت کشور در تظاهرات روز يکشنبه حدود ۳ هزار نفر و در تظاهرات روز دوشنبه که در طول شب نیز ادامه یافت حدود ۲ هزار نفر بازداشت شده اند.

خبرگزاری دولتی بلاروس روز چهارشنبه گزارش داد که پلیس «هماهنگ کنندگان شورش ها» در شهر مینسک را بازداشت کرده است. این خبرگزاری ادعا کرد که بازداشت شدگان رهبران چند صد نفر از «اغتشاش گران هستند و برای شرکت در تظاهرات به آنها پول داده اند.»

انجمن روزنامه نگاران بلاروس روز چهارشنبه گفت حدود ۳۰ روزنامه نگار و خبرنگار نیز بازداشت شده اند، سه نفر از آنها به ۱۰ تا ۱۵ روز زندان محکوم شده و بقیه در انتظار محاکمه هستند.

در جریان اعتراضات سه شنبه شب چندین خبرنگار رسانه‌های بلاروس و رسانه‌های خارجی توسط پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفته و حافظه دوربین چندین عکاس از جمله عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس که از حمله پلیس عکس می گرفتند ضبط شده است.

الکساندر لوکاشنکو که از سال ۱۹۹۴ ریيس جمهوری بلاروس است معترضان را عده‌ای «گوسفند» و آلت دست قدرت‌های خارجی توصیف کرده و هشدار داده است که دولت سرکوب تظاهرات را با شدت عمل ادامه خواهد داد.

کمیسیون مرکزی انتخابات در اعلام نتایج رای گیری که روز یکشنبه به پایان رسید گفت آقای لوکاشنکو با کسب حدود ۸۰ درصد از آرا برای ششمین دوره پیاپی به مقام ریاست جمهوری رسیده است.

طبق آمارهای این کمیسیون سویتلانا تسیخانوسکایا، نامزد اصلی مخالفان ۹.۹ درصد آرا را به دست آورده بود.

خانم تسیخانوسکایا، ۳۷ ساله و معلم سابق زبان انگلیسی که پس از بازداشت همسرش در ماه مه در انتخابات نامزد شد روز سه شنبه ناگهان به لیتوانی گریخت. او روز دوشنبه برای تسلیم شکایت رسمی به نتایج رای گیری به کمیسیون انتخابات رفته و شایعه خروج از کشور را تکذیب کرده بود.

کارکنان کارزار انتخاباتی او می گویند خانم تسیخانوسکایا تحت فشار حکومت مجبور به ترک کشور شده است.

خروج او از بلاروس اعتراضات را آرام نکرده و معترضان می گویند به مبارزه ادامه خواهند داد.

اتحادیه اروپا و دولت آمریکا سرکوب اعتراضات را محکوم کرده‌اند. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت انتخابات بلاروس «آزاد و عادلانه» نبوده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در توئیتی نوشت وضعیت بحرانی بلاروس در دستور جلسه وزرای خارجه کشورهای عضو خواهد بود که روز جمعه برگزار می شود و اتحادیه اروپا متناسب با تحولات اخیر در مناسبات خود با بلاروس تجدید نظر خواهد کرد.

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بلاروس که در سال ۲۰۰۴ وضع شده بود پس از آزادی زندانیان سیاسی و اجازه برگزاری تظاهرات در این کشور در سال ۲۰۱۶ لغو شد.

XS
SM
MD
LG