لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

پوتین: روسیه برای کمک امنیتی به بلاروس آماده است


ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو
ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در یک مصاحبه تلویزیونی که روز پنجشنبه ۶ شهریور پخش شد هشدار داد که در صورت خشونت آمیز شدن اعتراضات آماده است نیروی انتظامی به بلاروس اعزام کند ولی درعین حال افزود که در حال حاضر چنین نیازی نیست و امیدوار است که وضعیت در بلاروس آرام شود.

آقای پوتین در بخش دیگری از مصاحبه با تلویزیون دولتی روسیه گفت الکساندر لوکاشنکو از او خواسته است که در صورت لزوم نیروی انتظامی به آن کشور اعزام کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس رهبر روسیه افزود او و الکساندر لوکاشنکو هر دو موافقند که در حال حاضر چینن نیازی نیست و «امیدوارم در آینده چنین کاری ضروری نباشد.»

آقای پوتین افزود:«ما توافق کردیم که تا زمانی که اوضاع از کنترل خارج نشده و عوامل تندرو تحت لوای شعارهای سیاسی از مرزهای مشخصی عبور نکرده و خودروها، ساختمان‌ها و بانک‌ها را آتش نزده و یا ساختمان‌های دولتی را اشغال نکرده اند نیازی به این کار نیست.»

آقای پوتین در اشاره‌ای غیر مستقیم به کشورهای غربی که سرکوب در بلاروس را محکوم کرده و خواستار گفتگوی دولت با معترضان هستند بدون نام بردن از کشور مشخصی گفت نیروهای خارجی تلاش می‌کنند از نا آرامی در بلاروس سوء استفاده کنند.

او افزود:«آنها میٔ‌خواهند بر حوادث تاثیر گذاشته و به نتایج مشخصی برسند که فکر می‌کنند در راستای اهداف سیاسی آنهاست.»

بلاروس برای روسیه یک سد مهم در برابر گسترش نفوذ غرب و مسير مهمی برای صادرات انرژی روسیه است. دو کشور در چارچوب یک اتحادیه مناسبات سیاسی و اقتصادی بسیار نزدیکی دارند. حکومت الکساندر لوکاشنکو برای حفظ نظام اقتصادی مدل شوروی در بلاروس به انرژی و دریافت سایر یارانه‌ها از روسیه وابسته است.

با این وجود مناسبات دو کشور در مواردی تنش آمیز بوده و در گذشته الکساندر لوکاشنکو روسیه را به تلاش برای ضمیمه کردن خاک این کشور متهم کرده است. ولی در هفته‌های اخیر که رهبر بلاروس با بزرگترین چالش دوران زمامداری ۲۶ ساله خود روبرو است به سیاست اتکای بیشتر به مسکو روی آورده و اعتراضات مخالفان را بخشی از طرح‌های غرب برای تضعیف روسیه توصیف کرده است.

آقای لوکاشنکو روز پنجشنبه کشورهای همسایه را به دخالت مستقیم در امور داخلی بلاروس متهم کرد. او لهستان را به برنامه‌ريزی برای تصرف ناحیه گرودنو در نوار مرزی دو کشور متهم کرد و گفت به این خاطر نیروی بیشتری به مناطق مرزی اعزام شده است.

نخست وزیر لهستان هفته گذشته این ادعا را رد و تاکید کرد که لهستان تمامیت ارضی بلاروس را کاملا به رسمیت می‌شناسد.

آمریکا و اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده اند که رای گیری‌ها عادلانه و آزاد برگزار نشده و از حکومت بلاروس خواسته اند سرکوب معترضان را متوقف کرده و با آنها گفتگو کند.

رهبر بلاروس که از سال ۱۹۹۴ با مشت آهنین بر این کشور حکومت کرده معترضان را آلت دست غرب می‌داند و تاکنون حاضر نشده با آنها گفتگو کند.

اعتراضات بلاروس از روز ۱۹ مرداد و در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد ولی به مرور به جنبشی گسترده برای برکناری حکومت بدل شده است. در روزهای اول دولت بلاروس تظاهرات را به شدت سرکوب کرد ولی پس از آن روش خود را تغییر داده و اجازه می دهد تظاهرات روزانه برگزار شود.

همزمان حکومت اعمال فشار به رهبران اعتراضات را ادامه داده و در روزهای اخیر تعدادی از آنها بازداشت و دهها نفر برای بازجویی و یا محاکمه به مراجع قضایی احضار شده اند.

XS
SM
MD
LG