لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

انتقاد گزارشگر ویژه از برخورد خشن حکومت ایران با معترضان، در گزارش به سازمان ملل


جاوید رحمان
جاوید رحمان

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود که به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرده، برخوردِ «به شدت خشن» نیروهای امنیتی ایران علیه معترضان را «بی‌سابقه» و «حیرت‌آور» توصیف کرده و از «شکنجه» افراد بازداشت‌شده خبر داده است.

در این گزارش با ارائه آماری از تعداد کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸که مستند به آمار ارائه شده توسط سازمان عفو بین‌الملل است، گفته شده که در این گزارش آمار بیشترین تعداد کشته‌شدگان مربوط به استان تهران با ۱۳۰کشته است.

در بخش دیگری از این گزارش تاکید شده که نیروهای امنیتی بدون توجه به جان معترضان، با هدف کشتن آنها شلیک کرده و ۱۱۲ نفر از کشته‌شدگان بر اثر شلیک به سر، قلب، سینه و گردن‌شان جان باخته‌اند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، با طرح این احتمال که «آمار واقعی» تعداد کشته‌ها می‌تواند «بسیار بیشتر» از تعداد اعلام شده باشد، از حکومت ایران به علت خودداری از انتشار آمار قربانیان انتقاد کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل آذرماه ۹۸ در گزارشی اعلام کرد که حداقل ۳۰۴ نفر در اعتراض‌های آبان ۹۸ کشته شده‌اند. حکومت ایران تاکنون به صورت رسمی گزارشی در این زمینه نداده است.

روز ۱۲ خرداد امسال، مجتبی ذوالنور، نماینده مجلس شورای اسلامی ادعا کرد که در جریان این اعتراض‌ها، «۲۳۰ نفر کشته شده‌اند».

با این حال او مدعی شد که ۵۲ نفر از کسانی که کشته شدند هم از ماموران حکومت بوده‌اند و فقط ۱۷۸ نفر از معترضان کشته شده‌اند.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز دوم دی‌ماه ۹۸ در گزارشی ضمن اعلام کشته‌ شدن ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات آبان ۹۸، از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که رهبر جمهوری اسلامی به مقام‌های ارشد کشور گفته است «هر کاری لازم است برای متوقف کردن» اعتراضات انجام دهند.

اعتراضات آبان پارسال در پی اعلام تصمیم ناگهانی دولت برای افزایش سه‌برابری بهای بنزین در بسیاری از شهرهای ایران روی داد، اما با سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شد. نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی همزمان با سرکوب‌ها، شبکه اینترنت را در کشور نیز به طور کامل قطع کردند.

در گزارش آقای رحمان نیز با اشاره به موج سرکوب‌های اعتراض‌های آبان ۹۸ و همچنین اعتراض‌هایی که پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک سپاه پاسداران رخ داد دادگاه‌های برگزار شده برای معترضان «نادعالانه» توصیف شده است.

روز ۱۲ شهریور سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ای که از شیوه برخورد جمهوری اسلامی با معترضان آبان‌ماه ۹۸ منتشر کرد نوشت مصاحبه و اطلاعات دریافتی از شمار زیادی از این معترضان نشانگر شکنجه‌های غیرانسانی شدید آنها از سوی ماموران جمهوری اسلامی است.

بازداشت کودکان، ضرب و جرح، برهنه‌سازی اجباری، دشنام‌های جنسی، پاشیدن اسپری فلفل به ناحیه دستگاه تناسلی و وارد آوردن شوک الکتریکی به بیضه‌ها، آویزان کردن و نگه داشتن در وضعیت‌های دردناک، القای حس خفگی با آب، تهدید به مرگ و اعدام نمایشی، تزریق یا خوراندن اجباری مواد شیمیایی بخشی از شکنجه‌های درج‌شده در این گزارش است.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون به گزارش عفو بین‌الملل واکنش نشان نداده‌اند، ولی پیش از این در اظهارنظرهای متعددی کشتن معترضان را پروژه افراد «نفوذی» و «دشمن» توصیف کرده و برخورد خشن با معترضان را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG