لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

ادعای یک نماینده مجلس: در حوادث آبان‌ ۲۳۰ تن کشته و ۷ هزار نفر زخمی شدند


پس از گذشت هفت ماه از سرکوب اعتراض‌های آبان ۹۸ در ایران، مجتبی ذوالنور، نماینده مجلس شورای اسلامی ادعا کرده است که در جریان این اعتراض‌ها، «۲۳۰ نفر کشته شده‌اند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او که روز دوشنبه با خبرنگاران سخن می‌گفت، برای نخستین بار آمار جزئی درباره کشته‌های آبان ۹۸ ارائه کرد و گفت از این تعداد ۶ نفر جزو مامورین بودند و «۲۰ درصد هم از نیروهای حفظ امنیت و نظم بودند که عضویت رسمی نداشتند مثل بسیج و نیروهای مردمی».

بدین ترتیب این نماینده مجلس مدعی شده است که ۵۲ نفر از کسانی که کشته شدند هم از ماموران حکومت بوده‌اند و فقط ۱۷۸ نفر از معترضان کشته شده‌اند.

او همچنین گفت که در جریان این اعتراض‌ها، ۲۰۰۰ نفر از معترضان و ۵۰۰۰ مامور مجروح شدند.

این نماینده مجلس درباره تعداد افراد بازداشت شده در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ آماری نداده است.

پیش از این رادیو فردا در گزارشی جزئیات آماری بازداشت حداقل ۸۶۰۰ نفر در جریان اعتراض‌ها را منتشر کرده است. برخی از معترضان بازداشت شده توسط دادگاه به اعدام محکوم شده‌اند.

آقای ذوالنور همچنین مدعی شد که «۲۲ درصد از افراد کشته شده سابقه‌دار بودند» و درباره نحوه کشته شدن معترضان گفت: «۷ درصد در درگیری مسلحانه، ۱۶ درصد در تعرض به اماکن انتظامی، ۲۶ درصد کسانی که جزو معارضین نبودند افرادی هستند که بصورت نامعلوم کشته شده‌اند و ۳۱ درصد به مراکز عمومی حمله کردند و جان باختند».

بر اساس گفته‌های این نماینده مجلس معترضان یا به دلایل نامعلوم کشته شده‌اند یا چون به مراکز عمومی و انتظامی حمله کردند، کشته شده‌‌اند.

روز ۱۰ خرداد نیز عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران نیز گفته بود بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ کشته شدند.

وزیر کشور ایران همچنین گفته بود ۸۰ درصد معترضان با سلاح‌های سازمانی جان خود را از دست دادند.

سازمان عفو بین‌الملل هم هفته گذشته در خصوص قربانیان این اعتراضات گفته بود: «در تمامی موارد به غیر از چهار مورد، معترضان به ضرب گلوله نیروهای امنیتی ایران از جمله نفرات سپاه پاسداران، بسیج و نیروی انتظامی که با گلوله‌های جنگی به سر و یا بالاتنه معترضان شلیک می‌کردند به قتل رسیده‌اند و این نشان می‌دهد که آنها به قصد کشتن شلیک می‌کردند.»

اما آمار اعلام شده توسط مجتبی ذوالنور و عبدالرضا رحمانی فضلی با تعداد کشته‌شدگان که توسط نهادهای بین‌المللی و مدافع حقوق بشر اعلام شده تفاوت دارد.

در همین زمینه، عفو بین‌الملل هفته گذشته جزئیات آمار کشته‌شدگان را اعلام کرد و گفت، دست کم ۳۰۴ نفر در جریان اعتراضات آبان سال ۱۳۹۸ در ۳۷ شهر و هشت استان ایران کشته شدند. با این حال، عفو بین‌الملل می‌گوید، تعداد واقعی کشته‌شدگان آبان ۹۸ احتمالا بسیار بیشتر از این تعداد بوده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز دوم دی‌ماه ۹۸ در گزارشی ضمن اعلام کشته‌ شدن ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات آبان ۹۸، از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که رهبر جمهوری اسلامی به مقام‌های ارشد کشور گفته است «هر کاری لازم است برای متوقف کردن» اعتراضات انجام دهند.

اعتراضات آبان پارسال در پی اعلام تصمیم ناگهانی دولت برای افزایش سه‌برابری بهای بنزین در بسیاری از شهرهای ایران روی داد، اما با سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شد. نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی همزمان با سرکوب‌ها، شبکه اینترنت را در کشور نیز به طور کامل قطع کردند.

XS
SM
MD
LG