لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

روحانی: حتی کشورهای دوست هم هنگام کرونا به کمک ایران نیامدند


رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به تحریم‌های آمریکا و شیوع کرونا در کشور گفت، «حتی کشورهای دوست هم به کمک ایران نیامدند».

حسن روحانی روز شنبه ۱۵ شهریور اظهار داشت: «ممکن است این سخن من دردناک باشد اما در این هفت ماه سختی که از ویروس کرونا و تحریم داشته‌ایم، هیچ کس به کمک ما نیامد. آمریکا که شرورتر از این حرف‌ها است، نیامد بگوید تا زمانی که کرونا هست تحریم‌ها را بردارم. اگر یک جو عقل داشت و به تاریخ خودش می‌اندیشید این کار را می‌کرد، اما در این هفت ماه تحریم‌های جدید را هم بر ما تحمیل کرد.»

وی در ادامه عنوان کرد: «آنهایی هم که دوست ما بودند کمک‌مان نکردند؛ نگفتند در این مدت که آمریکا ما را تحریم کرده و کرونا هم هست، فشار آمریکا را تحمل کنند و به کمک‌‌مان بیایند.»

اظهارات روحانی درباره آمریکا در حالی است که ایالات متحده چندین بار پیشنهاد کمک به ایران برای مقابله با شیوع کرونا را داد و ایران رد کرد. همچنین بر اساس گزارش‌های رسمی دولت ایران، تاکنون برخی کشورها از قبیل آذربایجان، ژاپن، قطر، آلمان، بریتانیا، فرانسه، کویت، گرجستان، ازبکستان، ترکیه و روسیه ده‌ها میلیون دلار کمک مالی و پزشکی به ایران ارسال کرده‌اند.

از سویی سازمان پزشکان بدون مرز فروردین ماه هیاتی را برای کمک به مقابله با شیوع کرونا به اصفهان اعزام کرده بود، اما مقام‌های جمهوری اسلامی بدون ارائه توضیحی از آنها خواستند که ایران را ترک کنند.

این در حالی است که خبرگزاری ایسنا همان زمان گزارش داده بود سفر پزشکان بدون مرز به ایران «با هماهنگی کامل وزارت اطلاعات» صورت گرفته بود و این گروه تجهیزات کاملی برای بیمارستان صحرایی ۴۸ تخته داشت که ارزش آن «بر خلاف رقم‌های تحقیرآمیز ادعاشده» بالغ بر ۹۷۰ هزار یورو بود.

اما از سویی دیگر، ایران از صندوق بین‌المللی پول درخواست ۵ میلیارد دلار وام کرده بود که تاکنون این نهاد بین‌المللی پاسخی به ایران نداده است. همچنین تمامی مشتریان نفتی ایران، به غیر از چین، خرید علنی نفت از جمهوری اسلامی را متوقف کرده‌اند، اگرچه آمارهای شرکت اطلاعات کالا، کپلر، نشان می‌دهد ایران در هشت ماه گذشته میلادی به طور متوسط روزانه نزدیک ۳۰۰ هزار بشکه صادرات نفت داشته است که بیش از سه برابر صادرات نفت ایران به چین است.

گفته می‌شود بخشی از این نفت تحت نام نفت دیگر کشورها مانند اندونزی و مالزی راهی چین شده و مقداری نیز تحویل سوریه شده است.

آقای روحانی در ادامه گفته است: ما در این هفت ماه فهمیدیم باید روی پای خود بایستیم و همه امور را باید خودمان انجام دهیم...کار بسیار عظیم و بزرگی بود. معجزه ملت ایران این است که در سه ماه اول که بسیاری از کسب و کارها بسته بود رشد اقتصادی منفی ۱.۷ داشته است.»

اظهارات وی درباره رشد منفی ۱.۷ درصدی در بهار سال جاری در حالی است که مرکز آمار ایران ۱۲ شهریور ماه اعلام کرد رشد اقتصادی در بهار سال جاری منفی ۳.۵ درصد بوده و تنها رشد اقتصادی «بخش غیرنفتی» منفی ۱.۷ درصد بوده است.

روحانی همچنین گفته است تولید کشور در دوران کرونا به «بهترین وجه» انجام گرفت در حالی که «دشمنان به دنبال این بودند که ما در مقابله با ویروس کرونا کشور را تعطیل کنیم تا کشور را به هم بریزند».

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، ایرنا و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG