لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

وقتی همه چیز را تکذیب می‌کند؛ گفت‌وگوی اختصاصی با محمود احمدی‌نژاد


وقتی همه چیز را تکذیب می‌کند؛ گفت‌وگوی اختصاصی با محمود احمدی‌نژاد
please wait

No media source currently available

0:00 0:12:05 0:00

محمود احمدی‌نژاد اولین رئیس‌جمهوری است که در ایران بدون رعایت پروتکل‌های مرسوم میان مقام‌های کنونی و پیشین جمهوری اسلامی، از جمله در فضای مجازی به اظهار نظر در مورد موضوعات متخلف می‌پردازد؛ اظهارنظرهایی که گاه با مختصات جمهوری اسلامی غیرمتعارف و جنجال‌برانگیزند. او حالا در گفت‌وگویی اختصاصی مقابل دوربین رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی نشسته است؛ رسانه‌ای که رادیو فردا بخش فارسی آن است و کارکنانش توسط وزارت اطلاعات دولت او، دچار دردسرهای بسیاری شدند و فشارهای امنیتی سنگینی بر آنها و خانواده‌هایشان در ایران تحمیل شد. در این مصاحبه اما محمود احمدی‌نژاد همه چیز را تکذیب می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد اولین رئیس‌جمهوری است که در ایران بدون رعایت پروتکل‌های مرسوم میان مقام‌های کنونی و پیشین جمهوری اسلامی، از جمله در فضای مجازی به اظهار نظر در مورد موضوعات متخلف می‌پردازد؛ اظهارنظرهایی که گاه با مختصات جمهوری اسلامی غیرمتعارف و جنجال‌برانگیزند.

او حالا در گفت‌وگویی اختصاصی مقابل دوربین رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی نشسته است؛ رسانه‌ای که رادیو فردا بخش فارسی آن است و کارکنانش توسط وزارت اطلاعات دولت او، دچار دردسرهای بسیاری شدند و فشارهای امنیتی سنگینی بر آن‌ها و خانواده‌هایشان در ایران تحمیل شد. در این مصاحبه اما محمود احمدی‌نژاد همه چیز را تکذیب می‌کند؛ از مطلع بودن از این فشارها تا خس و خاشاک خواندن معترضان...

دوره ریاست جمهوری او همزمان بود با شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی و از همین دوره بود که شبکه‌های چون فیس‌بوک، توئیتر، و یوتیوب در ایران مسدود شد و برای راه‌اندازی شبکه موسوم به شبکه ملی اطلاعات یا آنچه برخی مقام‌های دولت او اینترنت ملی یا اینترنت پاک می‌خواندند زمینه‌سازی شد.

حالا شبکه فیلترشده توئیتر در ایران، یکی از اصلی‌ترین صحنه‌های حضور این رئیس‌جمهور پیشین در فضای عمومی است و وقتی با این پرسش روبه‌رو می‌شود که از چه فیلترشکنی برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کند، پاسخ می‌دهد که در ایران «همان‌ها که فیلتر می‌کنند، فیلترشکن می‌فروشند».

شاید یکی مناقشه‌برانگیزترین رویدادهای دو دهه گذشته ایران، انتخاباتی بود که در سال ۸۸ به معرفی دوباره او به ریاست‌جمهوری منتهی شد. اعلام نتایج این انتخابات و اعتراض‌ها به این نتایج و نیز به اظهارنظر جنجالی احمدی‌نژاد در «خس و خاشاک» خواندن معترضان، یکی از گسترده‌ترین جنبش‌های اعتراضی را در سال‌های پس از انقلاب رقم زد.

او حالا در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد می‌گوید که منظورش از «خس و خاشاک» کسانی بوده که «شیشه شکستند و اموال مردم را آتش زدند» و نه معترضان. او که در تمام دوران ریاستش در مقام مخالفت با حبس و حصر زندانیان سیاسی برنیامد، حالا می گوید با «حصر، محدودیت و زندانی شدن هر انسانی» مخالف است.

او مدعی است که در دوره ریاست جمهوری‌اش با فشار بر رسانه‌ها موافق نبوده و می‌گوید اقداماتی چون آزار و اذیت خانواده کارکنان رسانه‌های فارسی‌زبان از جمله رادیوفردا توسط وزارت اطلاعات دولت او، چیزی نیست که از آن مطلع باشد.

در جریان مصاحبه با رادیو اروپای آزاد، محمود احمدی‌نژاد تأکید می‌کند که از سخنان و عملکردش در دو دوره ریاست جمهوری پشیمان نیست.

XS
SM
MD
LG