لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۱

کارنامه مهرماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در مهرماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۲۰:۳۱ ۵.۷.۱۳۹۹

۸ سندیکا و تشکل کارگری و صنفی:‌ تهدید، شکنجه و اعدام، نشانه وحشت و استیصال ‌جمهوری‌اسلامی است

هشت سندیکا و تشکل کارگری، معلمان و بازنشستگان با انتشار بیانیه مشترکی با اشاره به اعدام نوید افکاری،‌ از بازداشت شدگان مرداد سال ۹۷،‌ هرگونه تهدید، شکنجه و اعدام در جمهوری اسلامی را «نشانه وحشت و استیصال کارگزاران و عوامل سرمایه» دانستند.

در این بیانیه با اشاره به اینکه نوید افکاری بدون آنکه «حتی اجازه دیدار با خانواده و مادر خود را داشته باشد»‌ افزودند: او «با دستپاچگی هرچه تمام‌تر به طناب دار آویخته شد، تا به زعم مقامات و ارگان‌های حامی سرمایه، درس عبرتی باشد برای کارگران و مردم معترضی که زندگی در زیر بار ستم طبقاتی و بی‌حقوقی را بر نمی‌تابند و به انحاء مختلف، اعتراض خود را نسبت به مناسبات استثماری و اختناق حاکم بر جامعه نشان می‌دهند».​

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، کانون صنفی معلمان اسلام‌شهر،‌ کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری،‌ شورای بازنشستگان ایران، کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری، اتحاد بازنشستگان و گروه اتحاد بازنشستگان در این بیانیه،‌ دلیل اعدام نوید افکاری را ترساندن کارگران و مردم معترض و جلوگیری از اعتراض‌های آنان در آینده دانستند.

این سندیکاها و تشکل‌های کارگری و صنفی اضافه کردند:‌ «آنچه کارگران و توده‌های محروم و زحمتکش جامعه را به حرکت وا‌ می‌دارد و به اعتراض و مبارزه می‌کشاند، شرایط و اوضاع و احوال اسفباری است که زندگی را برای بیش از ۹۰ درصد آحاد جامعه سخت و غیرقابل تحمل کرده و آنان را به فقر و خانه‌خرابی کشانده است».

آنها نوشتند که «نوید و نویدها در واقع محصول این شرایط هستند و از دل شرایط نامناسب اجتماعی و اعتراضات و مبارزات مردم برمی‌خیزند».

به نوشته این بیانیه،‌ «نهادهایی که با صحنه سازی و گرفتن اعتراف در زیر فشار و شکنجه حکم صادر می‌کنند تا جان یک کارگر زحمتکش و بی‌گناه را بگیرند و از این طریق به اصطلاح، قدرت‌نمایی کنند، به راستی ترسیده‌اند و سخت نگران وضعیت آتی خود در روزها و ماه‌های پیش‌رو هستند».

اما به اعتقاد امضاکنندگان این بیانیه،‌ «اعدام نوید نه تنها ترس و وحشت در دل مردم ایجاد نکرد، بلکه واکنش شدید و گسترده کارگران و توده‌های مردم را همراه با خشم و انزجار آنان نسبت به این اقدام سرکوب‌گرایانه و ضدانسانی برانگیخت و آن را به عنوان قتل عمد دولتی و پدیده‌ای مذموم و ضدبشری در معرض نگاه و قضاوت کارگران آگاه و وجدان‌های بیدار جامعه قرار داد».

این سندیکاها و تشکل‌های کارگری و صنفی اشاره کردند که «اعدام نوید بار دیگر حساسیت جامعه را نسبت به اعدام جلب کرد و به کارگران و توده‌های مردم یادآور شد که باید پرقدرت، متشکل و گسترده علیه اعدام و سلب آزادی به مبارزه برخاست و به طور قطع این، نتیجه مطلوبِ دولتمردان و عوامل سرمایه نبوده است».

آنها در پایان بیانیه، ‌«حق شرکت در اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگری را جزیی از حقوق حقه و مسلم کارگران و توده‌های محروم»‌ دانستند و نوشتند: «هیچ کس را نباید به خاطر اعتراض به مصائبی که دامن‌گیر کارگران و زحمتکشان است، تهدید و ارعاب کرد و مهمتر و فجیع‌تر از آن، بازداشت، زندانی، شکنجه و اعدام کرد».

۱۴:۲۳ ۲.۷.۱۳۹۹

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران: بیش از ۱۴ میلیون کارگر در لبه تیغ زندگی می‌کنند

ناصر چمنی، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، روز چهارشنبه با اعلام اینکه بیش از ۱۴ میلیون کارگر در لبه تیغ زندگی می‌کنند، گفت که آنها به فکر این هستند که فقط یک روز زنده بمانند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، او شرایط معیشتی کارگران را شرایط بین مرگ و زندگی نامید و افزود که این کانون کارگری در نامه‌ای به کمیسیون اجتماعی مجلس خواستار رسیدگی به بحث معیشتی کارگران شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی بابایی‌کارنامی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، هم با انتقاد از وضعیت معیشتی و اقتصادی کارگران گفت که تمام کارگران زیر خط فقر هستند.

پیشتر هادی ابوی، دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور، روز دوشنبه اعلام کرده بود که خط فقر به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

در حال حاضر، پایه دستمزد کارگران مشمول قانون کار، حدود دو میلیون تومان است که با برخی مزایا برای کارگران متاهل به سه میلیون تومان می‌رسد.

۱۵:۵۱ ۱.۷.۱۳۹۹

«هیچ خبری از تحقق وعده‌ها برای حل مشکلات نیشکر هفت‌تپه نیست»

یوسف بهمنی، نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه، با اعلام اینکه هنوز هیچ خبری از تحقق وعده‌های آقایان برای حل مشکلات این شرکت نیست، گفت: قول بازگشت به کار کارگران اخراجی، از اساس،‌ بی‌پایه بود.

آقای بهمنی در گفت‌وگو با امتداد، متعلق به حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، اشاره کرد که نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ هنگام بازدید از شرکت نیشکر هفت‌تپه، وعده داده و گفته بودند محمد خنیفر، ایمان افضلی و سالار بیژنی برای پیگیری مسئله بازگشت به کار، به ستاد خبری وزارت اطلاعات مراجعه کنند تا اقدامات لازم در این زمینه انجام شود اما در آنجا پاسخی به آنها داده نشد.

اما وضعیت اسماعیل بخشی، از دیگر نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه، چگونه است؟ یوسف بهمنی درباره او به امتداد گفت: به هر دری زدیم، به در بسته خوردیم و هر زمان که مسئله او را پرس‌وجو می‌کنیم، پلیس امنیت، ماجرای اسماعیل بخشی را امنیتی جلوه می‌دهد.

او اضافه کرد که حتی در مراجعه سه کارگر اخراجی به ستاد خبری وزارت اطلاعات،‌ نامی از اسماعیل بخشی برای بازگشت به کار برده نشد و این در شرایطی است که دغدغه اول کارگران، آقای بخشی بوده است.

به نوشته امتداد، یوسف بهمنی با اعلام اینکه قرار بود جلسه‌ای با حضور نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه، اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، نمایندگان دیوان محاسبات و وزیر اقتصاد برگزار شود، افزود: چند هفته‌ای است که به بهانه‌های مختلف، از برگزاری این نشست سرباز ‌زده می‌شود.

این نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه با اشاره به رای دیوان محاسبات به نفع کارگران، مبنی بر اینکه امید اسدبیگی و خانواده‌اش، اهلیت و صلاحیت مالکیت این شرکت را ندارند، افزود: در صحبت با نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰، بنا شد اگر وزارت اقتصاد اقدام نکرد، نسبت به استیضاح وزیر اقتصاد اقدام شود که تاکنون خبری از این ماجرا نشده است.

او اضافه کرد: همچنین بنا بود دیوان محاسبات از طریق دادستان کل، بحث خلع‌ید را پیگیری کند که هنوز جوابی به ما داده نشده است که این مسئله در چه مرحله‌ای قرار دارد.

یوسف بهمنی همچنین درباره تشکیل پرونده قضایی برای ۱۶ کارگر نیشکر هفت‌تپه گفت که این پرونده‌ها در مرحله تجدیدنظر اهواز هستند که ماه‌هاست اقدامی برای آنها انجام نشده و در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

بر اساس این گزارش، برای یوسف بهمنی، محمد خنیفر، مسلم چشمه‌خاور و ابراهیم عباسی منجزی نیز پرونده‌های مفتوح در دادگاه شوش وجود دارد که به گفته آقای بهمنی، به آن هم، رسیدگی نشده است.

کارگران نیشکر هفت‌تپه چندین روز پیش، به دنبال وعده‌های نمایندگان مجلس برای رسیدگی به خواسته‌های‌شان، به اعتصاب حدودا ۷۰ روزه خود پایان دادند.

آنها خواستار لغو مالکیت خصوصی شرکت، بازگشت به کار کارگران اخراجی، پرداخت دستمزدهای معوقه، تمدید دفترچه های بیمه و بازداشت امید اسدبیگی،‌کارفرمای خصوصی شرکت شده‌اند.

در این ارتباط،‌تاکنون تنها دستمزد معوقه کارگران تا پایان تیرماه پرداخت شده است.

۱۵:۲۹ ۱.۷.۱۳۹۹

برای دسترسی به اخبار و رویدادهای صنفی و کارگری در شهریورماه ۹۹، کارنامه شهریورماه ۹۹ را دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG