لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

کارنامه مهرماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در مهرماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۲۲:۵۰ ۲۹.۷.۱۳۹۹

اعتصاب کارگران شرکت پترو پلایش در پالایشگاه گاز پارسیان چهار روزه شد

اعتصاب کارگران شرکت پترو پلایش در پالایشگاه گاز پارسیان، ‌واقع در لامرد استان فارس روز سه‌شنبه وارد چهارمین روز شد.

به گزارش سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران، کارگران خواستار دریافت دستمزدهای شهریور و مهر ماه خود هستند.

این اعتصاب در شرایطی ادامه دارد که کارفرما دستمزد مرداد ماه و بخشی از دستمزد شهریور ماه را به حساب کارگران واریز کرد اما آنها با اشاره به اعتصاب خود در مرداد ماه گفتند که کارفرما حق عقب انداختن پرداخت دستمزدها را ندارد.

بر اساس این گزارش، کارفرما قول داده بود پرداخت دستمزد کارگران عقب نخواهد افتاد.

در سالیان اخیر،‌پرداخت نشدن چندین ماه دستمزد کارگران در مناطق مختلف آنان، تجمع و اعتصاب آنان را به همراه داشته است.

۲۰:۲۷ ۲۶.۷.۱۳۹۹

دو هزار کارگر پیمانی عسلویه خواستار بهبود شرایط کاری شدند

دو هزار کارگر پیمانی در عسلویه با امضای نامه‌ای به شرایط کاری، نداشتن امنیت شغلی، سطح پائین دستمزدها، پرداخت نشدن دستمزدها و رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در محیط‌های کار اعتراض کردند.

در این نامه که در کانال‌های تلگرامی تشکل‌های کارگری انتشار یافت، کارگران پیمانی با انتقاد از پایین بودن سطح دستمزدشان و تاخیر در پرداخت آن،‌ وضع خوابگاه‌ها، غذا خوری و دستشویی‌ها را نابسامان دانستند.

امضاکنندگان نامه با اعلام اینکه جان‌شان در خطر کرونا قرار دارد،‌ افزودند: پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با این بیماری انجام نشده است.

دو هزار کارگر پیمانی عسلویه که چند ماه پیش همراه با کارگران بخش نفت،‌گاز و پتروشیمی چند استان ایران در اعتصابی طولانی مدت شرکت کرده بودند،‌ با اعلام اینکه هنوز دستمزدهای معوقه شان پرداخت نشده است،‌ گفتند اخیرا به آنها وعده داده شده است که دستمزدشان تا پایان تیرماه تسویه شود.

آنها همچنین خواستار برکناری پیمانکاران، امضای قرارداد مستقیم کار با وزارت نفت و دریافت مزد برابر با کارگران رسمی در صنعت نفت شدند.

این کارگران هشدار دادند که در صورت تحقق نیافتن مطالبات‌شان، در اشکال دیگری اعتراض خود را ادامه خواهند داد.

۱۷:۱۳ ۱۷.۷.۱۳۹۹

انتقاد کارگران قراردادی نفت از تبعیض در دستمزدها و مزایای شغلی

کارگران قراردادی نفت که از تبعیض در دستمزدها و مزایای شغلی انتقاد دارند، سال‌هاست که در انتظار تعیین تکلیف هستند.

خبرگزاری ایلنا در این مورد نوشت: تعداد نیروهای قراردادی و پیمانکاری در صنعت نفت، به مراتب، از رسمی‌ها بیشتر است اما دستمزد، شرایط شغلی و امنیت شغلی آنها در سطح پایینی قرار دارد.

بر اساس این گزارش، مجلس بارها نسبت به رفع تبعیض در صنعت نفت واکنش نشان داده، اما به گفته کارگران قراردادی نفت، این واکنش‌ها تا امروز منجر به اقدام قاطع عملی از سوی دولت نشده است.

کارگران قراردادی نفت با استناد به ماده ۳۸ قانون کار می‌گویند: وقتی محیط کار و شرایط کار یکسان است، دستمزد و مزایای آنها نیز باید یکسان باشد.

۱۶:۴۱ ۱۷.۷.۱۳۹۹

اخراج یکی از نمایندگان کارگران هفت‌تپه؛ کوره‌های بخار شرکت از حرکت باز ایستادند

اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داد که کارگران قسمت کوره‌های بخار شرکت نیشکر هفت‌تپه روز پنجشنبه اعتصاب کردند. دلیل اعتصاب،‌ اخراج امید آزادی، نماینده کارگران، بوده است.

به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه،‌ مدیر کارخانه در نامه‌ای اعلام کرده است که نیازی به کار آقای آزادی نیست.

این سندیکا با اعلام اینکه این عمل، «غیرقانونی و غیر اصولی از نظر روابط کار» است، افزود: این موضوع باید از طرف رئیس کوره‌های بخار به مدیر کارخانه ابلاغ شود تا درباره آن تصمیم‌گیری شود.

بر اساس این گزارش، مسئول کارخانه گفته که در این مورد، نامه‌ای از سرپرست کوره‌های بخار دریافت کرده است، اما این سرپرست روز پنجشنبه در جمع کارگران معترض، این موضوع را تکذیب کرد.

اخراج امید آزادی در شرایطی انجام شد که شماری از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه مانند اسماعیل بخشی و محمد خنیفر پیشتر اخراج شده و وضعیت شغلی‌شان مشخص نیست و هزاران کارگر نیشکر هفت‌تپه خواستار بازگشت به کار آنان هستند.

در عین حال، اخراج آقای آزادی چند روز پس از اعلام خبر خلع ید امید اسدبیگی، مالک خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ تا پایان آبان ماه انجام شد. لغو مالکیت خصوصی این شرکت، خواست اصلی کارگران بوده است.

در این ارتباط، اسماعیل بخشی، ‌از نمایندگان اخراجی کارگران نیشکر هفت‌تپه، چند روز پیش در توئیتی نوشت آینده مدیریت این شرکت نباید چیزی غیر از دو حالت باشد؛ یا اینکه سهام آن ۱۰۰ درصد به کارکنان واگذار شود و یا اینکه به بخش دولتی بازگردد اما با نظارت کامل کارگران از طریق شورای مستقل کارگری اداره شود.

۱۶:۲۴ ۱۶.۷.۱۳۹۹

برخورد سرویس کارگران با خاور حمل زباله شهرداری در اراک، ۸ کشته و زخمی برجای گذاشت

سرپرست مرکز پیش بیمارستانی دانشکده علوم پزشکی ساوه از کشته و مجروح شدن ۸ تن در پی برخورد سرویس کارگران با خاور حمل زباله شهرداری خبر داد.

بهرام صیدی به خبرگزاری فارس گفت: صبح روز چهارشنبه، بر اثر برخورد یک دستگاه اتوبوس سرویس حمل کارگران شرکت توسعه بلور کاوه با خاور حمل زباله شهرداری، یک تن کشته و هفت تن مجروح شدند.

۱۶:۱۰ ۱۶.۷.۱۳۹۹

اعتصاب و تجمع گروهی از کارگران فضای سبز شهرداری شهر امیدیه

گروهی از کارگران پیمانکاری فضای سبز شهرداری شهر امیدیه، صبح روز چهارشنبه در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات مزدی خود اعتصاب و در مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.

برخی از این کارگران به خبرگزاری ایلنا گفتند: ۳ ماه دستمزد و عیدی سال گذشته کارگران، مابه‌التفاوت دستمزد فروردین سال جاری، دو ماه دستمزد سال ۹۷ و مابه‌التفاوت طرح طبقه‌بندی سال قبل به آنها پرداخت نشده است.

آنها گفتند که پس از اعتصاب و تجمع‌شان، مسئولان وعده پرداخت حدود ۲ میلیون تومان از مطالبات آنها را به‌صورت علی‌الحساب دادند.

به گفته این کارگران، شهرداری امیدیه مدعی‌ است به دلیل کمبود منابع مالی، امکان پرداخت به‌موقع دستمزد کارگران را ندارد.

۱۵:۴۲ ۱۶.۷.۱۳۹۹

«افزایش مجدد حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی به امسال نمی‌رسد»

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران با اعلام اینکه افزایش مجدد حقوق بازنشستگان این سازمان به امسال نمی‌رسد، از دولت خواست که «دست از تبعیض بردارد».

به گزارش خبرگزاری مهر، علی دهقان‌کیا درباره طرح مجلس برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: «بعید می‌دانم این اتفاق در سال جاری رخ دهد و اگر هم نمایندگان بخواهند برای افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان چاره‌ای بیندیشند، در بودجه سال آینده دیده می‌شود».

وی اضافه کرد: «با توجه به شرایط بد اقتصادی در سال آینده، وضعیت بدتر می‌شود، چرا که از ابتدای سال تاکنون، چند برابر نسبت به سال گذشته با افزایش تورم روبرو بودیم. بنابراین حقوق بازنشستگان پاسخگوی نیازهای آنها نیست و اگر نمایندگان مجلس بتوانند فکری برای افزایش حقوق آنها کنند، کار بسیار خوبی انجام داده‌اند، زیرا مستمری بازنشستگان، جواب‌گوی تورم لجام گسیخته فعلی نیست».

آقای دهقان‌کیا با تأکید بر اینکه بازنشستگان مشکل پرداخت اجاره خانه دارند، افزود: ۵۰ تا ۶۰ درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی خانه ندارند و مستأجرند و در شرایط فعلی و با این حقوق، توان پرداخت اجاره، حتی در جنوبی‌ترین مناطق تهران را ندارند.

وی از دولت حسن روحانی خواست «از محل بدهی‌های خود، مشکل بازنشستگان را برطرف کند» و گفت: «از ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتباری که قرار بود امسال به تأمین اجتماعی پرداخت شود تنها ۳۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شد که برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بود».

علی دهقان‌کیا به تبعیض میان بازنشستگان تأمین اجتماعی با لشکری‌ها و کشوری‌ها اشاره کرد و گفت: بازنشستگان لشکری و کشوری از ابتدای سال تاکنون دو بار حقوق‌شان اضافه شده و قرار است دوباره با اختصاص اعتباری جداگانه، متناسب‌سازی شوند».

او این موضوع را «گام مثبتی برای شاغلان و بازنشستگان لشکری و کشوری» دانست و این پرسش را مطرح کرد که چرا این موضوع «شامل حال بازنشستگان تأمین اجتماعی نشده و نمی‌شود».

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران «این تبعیض‌ها» را عاملی دانست که «باعث می‌شود بازنشستگان، دلخور و با مشکلات شدید معیشتی مواجه شوند».

آقای دهقان‌کیا گفت: «انتظار داریم دولت همه را با یک چشم نگاه کند و وقتی که حقوق لشکری‌ها و کشوری‌ها دو بار افزایش پیدا می‌کند، چرا برای تأمین اجتماعی‌ها این اتفاق نمی‌افتد».

۰۱:۲۵ ۱۲.۷.۱۳۹۹

۸۰ سندیکا و تشکل کارگری در سراسر دنیا خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شدند

۸۰ سندیکا و تشکل کارگری در سراسر دنیا با انتشار بیانیه مشترکی خواستار آزادی همه زنان و مردانی که به دلایل سیاسی در ایران زندانی هستند. شدند.

در این بیانیه با ابراز نگرانی از وضعیت جسمانی جعفر عظیم‌زاده، رئیس هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران؛ اسماعیل عبدی و محمد حبیبی، اعضای کانون صنفی معلمان ایران؛ و نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، آمده است: «شرایط زندان‌ها در ایران، که به داشتن تراکم جمعیتی به مراتب بیشتر از ظرفیت زندان‌ها شهرت دارند، به زندانیان امکان آن را نمی‌دهد که از امکانان درمانی حداقل برخوردار شوند».

سندیکاها و تشکل‌های امضا کننده بیانیه نوشته اند: «زندان‌ها، محیط مناسبی برای شیوع کرونا هستند»‌ و در این مورد به گزارش سازمان عفو بین الملل اشاره کردند که در تابستان سال جاری «از سهل‌انگاری و بی‌توجهی عامدانه دولت ایران در رابطه با بحران ناشی از کرونا در زندان‌ها، معالحه نشدن زندانیان مبتلا به کرونا، نبود تجهیزات درمانی و حفاظت زندانیان در برابر کرونا» خبر داده بود.

این ۸۰ سندیکا و تشکل کارگری خواستار آزادی بدون قید و شرط نسرین ستوده، جعفر عظیم‌زاده، اسماعیل عبدی، محمد حبیبی و تمامی کارگران، فعالان سندیکایی، نویسندگان و زندانیان عقیدتی زندانی شدند.

آنها از مقام‌های جمهوری‌اسلامی خواستند به منظور حفاظت همه زندانیان در برابر کرونا و در جهت ارائه خدمات درمانی به آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

۰۱:۰۶ ۱۲.۷.۱۳۹۹

«آموزش و پرورش در گلوگاه چرک‌آلود سیاست و گذرگاه انتفاعی سهام‌خواهی گیر کرده است»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای به مناسبت سیزدهم مهر، روز جهانی معلم، نوشت: «سال‌های بسیار است که آموزش و پرورش در گلوگاه چرک‌آلود سیاست و گذرگاه انتفاعی سهام‌خواهی گیر کرده است و دستاوردی جز تولید تفکر تنازع برای بقا ندارد».

در این بیانیه آمده است که «در این سیر سیاه سیاست‌زده، معلمان به جای آنکه پیشاهنگان مدنیت و توسعه‌خواهی و کنترل‌گران بحران‌های اجتماعی باشند، خود در باتلاقی از بحران‌های مالی، شغلی، امنیتی و بی‌مهارتی دست و پا می‌زنند».

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با اعلام اینکه «روند آموزش و چرخه پرورش در این نهاد قربانی، مانند کارکرد کارخانه معیوبی طراحی شده تا دریک قالب مشخص و غیرمنعطف، دائما خشت بزند»‌ افزود: «در گرماگرم شیوع بیماری کرونا، درماندگی آموزش و پرورش در مواجهه خلاقانه و اثرگذار با بحران‌های گوناگون، بیش از پیش نمایان شده است».

این شورا اضافه کرد: «در حالی‌که اکثریت معلمان به دلیل خلأ آموزش‌های اصولی و دانش‌محور، از تخلق به مهارت‌های مدرن، محروم و از ابتدایی‌ترین امکانات تکنیکال بی‌بهره هستند، یا مجبور به فعالیت فرمایشی درکلاس‌هایی می‌شوند که به دلیل فقدان زیرساخت‌های بهداشتی، تولیدی مرگ هستند و یا در اوج محرومیت از دستاوردها و مهارت‌های دانش بنیان، به آموزش تئاترگونه در فضای مجازی واداشته می‌شوند تا آموزش و پرورش نیز از قافله کلاه‌گذاری بر سر حقیقت و تهیه آمارهای مارصفت که بر قلب دانایی و مدنیت، نیش می‌زنند، عقب نمانده باشد».

به نوشته این بیانیه،‌این شرایط در حالی است که بخش بزرگی از جامعه دانش‌آموزی کشور نیز از داشتن سخت‌افزارهای حداقلی در این زمینه، بی‌بهره و با آن کاملا بیگانه‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با تاکید بر این نکته که «نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی می‌توانند اثرگذارترین عامل در زمینه خروج آموزش و پرورش از دامنه تنگ اندیشه‌های سنتی و حرکت به سمت آموزش‌های مدرن و روزآمد باشند»‌ افزود:‌«متاسفانه این امکان نیز در دستگاه فکری مسئولان، میوه ممنوعه تلقی می‌شود؛ به گونه‌ای که علی‌رغم صراحت اصل ۲۶ قانون اساسی، مجلس و شورای نگهبان سال‌هاست که با تعلیق قانون فعالیت‌های مدنی و تبعید حق کنشگری صنفی، عملا فرهنگیان را برخلاف مفاد اصل نهم قانون اساسی از حق مسلم و قانونی خود، محروم و زمینه برخوردهای قهری و غیراصولی با کنشگران صنفی را فراهم کرده‌اند».

به عقیده این تشکل صنفی، «در ژرفنای تاریک همین خلا قانونی است که تعدادی از معلمان دغدغه‌مند و متعهد، با زنجیری از پوسته تفسیری قوانین، گرفتار اخراج، تبعید و حبس‌های طولانی‌مدت، آن هم در محبس‌های غیربهداشتی شده‌اند و حتی از مرخصی‌‌های متعارفی که جانیان و اختلاس‌گران نیز از آن بهره‌مندند، محرومند».

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با تبریک روز جهانی معلم به «همه فرهنگیان و دغدغه‌مندان دلسوخته این عرصه، فارغ از هرگونه تعلق سیاسی، جناحی یا وطن‌ستیزانه» اعلام کرد: «تفکر کنونی حاکم بر سیاست‌گذاری‌های آموزشی، نگرش اعورانه در تخصیص بودجه به این نهاد، دخالت نهادهای موازی در تصمیم‌سازی های آموزشی، پولی‌سازی آموزش، محتوای غیرعلمی کتب درسی و مدیریت‌های عقیم در تولید فراورده‌های اندیشگانی، هرروز بیش از پیش، کارخانه بزرگ تعلیم و تربیت را در تولید شهروندان متعهد و مسئولیت پذیر، ناتوان‌تر می‌کند و به سمت ناباروری تربیتی سوق می دهد».

این شورا به همه دستگاه‌های مسئول و تصمیم‌ساز، هشدار داد که مسئولیت مدنی و قانونی تمام بحران‌هایی که در اثر این کج‌اندیشگی‌ها بر حال و آینده جامعه، تحمیل شده و می‌شود، با آنهاست.

این تشکل صنفی از دستگاه قضایی خواست با رجوع به رسالت خود در اصل ۱۵۶ قانون اساسی و آزادی معلمان زندانی، بستر جامعه را برای احیای حقوق عمومی و گسترش آزادی‌های مشروع، مهیا کند.

۱۷:۲۱ ۱۰.۷.۱۳۹۹

برکناری کارفرمای خصوصی نیشکر هفت‌تپه تا پایان آبان ماه

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس روز چهارشنبه اعلام کرد: خلع ید و تعیین جایگزین مدیریت فعلی شرکت هفت‌تپه که تخلفات متعددی داشته است، تا پایان آبان ماه انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی خضریان در پی برگزاری نشست بررسی مشکلات کارگران شرکت هفت‌تپه گفت: پس از رسیدگی به موضوع کشت، و به توصیف او، به ثمر رسیدن موضوع پرداخت دستمزدهای معوقه کارگران، برای نخستین بار، تمام دستگاه‌های نظارتی و امنیتی پذیرفتند تا پایان آبان ماه، مدیریت فعلی خلع ید شود.

او افزود: پس از آن، جایگزین مدیریت فعلی تعیین می‌شود تا وضعیت نیشکر هفت‌تپه از شرایط نامساعدی که از سال ۹۴ دچار آن شده است، خارج شود.

شرکت نیشکر هفت تپه با ۲۴ هزار هکتار مساحت، در بهمن سال ۹۴ با پیش پرداختی ۶ میلیارد تومانی،‌ به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی واگذار شد. این واگذاری، انتقادهای گسترده کارگران شرکت را به همراه داشت. هزاران کارگر نیشکر هفت‌تپه خواستار بازگشت مالکیت شرکت به دولت و تحت نظارت کارگران و یا واگذاری این واحد کشاورزی – صنعتی به خود کارگران شده‌اند. دولت حسن روحانی تاکنون با لغو خصوصی‌سازی شرکت نیشکر هفت‌تپه مخالفت کرده بود.

به نوشته ایرنا به نقل از سخنگوی اصل ۹۰ مجلس، باید بررسی شود که کدام یک از دستگاه‌های داوطلب برای تصدی بر شرکت نیشکر هفت‌تپه، اهلیت دارند و اگر این شرکت به دست یک دستگاه دولتی یا خصوصی داده شود که توان تامین نیاز مالی شرکت را ندارد، مشکلی حل نخواهد شد.

وی اشاره کرد که دولت تعیین خواهد کرد که نیشکر هفت‌تپه به چه مالکی سپرده شود.

این موضوع در شرایطی ابراز شد که واگذاری‌ها به بخش خصوصی در جمهوری‌اسلامی، ‌انتقادهای بسیاری به همراه داشته است.

به رغم دفاع مقام‌های جمهوری‌اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای، حسن روحانی و اسحاق جهانگیری از سیاست خصوصی‌سازی، گزارش‌ها حاکی از بروز مشکلات اقتصادی گسترده در واحدهای خصوصی‌سازی شده، است. در این ارتباط، نیشکر هفت‌تپه تنها شرکتی نیست که با مشکل مواجه شده است. در این ارتباط،‌ می‌توان به شرکت‌های هپکو، آذرآب، ماشین‌سازی تبریز،‌ پلی‌اکریل، گروه‌ ملی صنعتی فولاد ایران و نمونه‌های دیگر اشاره کرد.‌

در همین حال، محمد کعب عمیر، نماینده مجلس از شوش، اعلام کرد از آنجا که حدود سه ماه دستمزد کارگران نیشکر هفت‌تپه عقب افتاده است، مقرر شد تا ۱۵ مهرماه، دستمزد و اضافه‌کاری تیر و مردادماه پرداخت شود. او به زمان پرداخت دستمزد شهریور ماه کارگران اشاره نکرد.

همچنین به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی نیکزاد، نائب رئیس دوم مجلس، گفت که مقرر شده است به وضعیت کارگران معترض رسیدگی شود. او توضیح بیشتری نداد ولی به گزارش‌ تشکل‌های کارگری و صنفی، پرونده‌سازی‌های امنیتی و قضایی برای کارگران نیشکر هفت‌تپه ادامه دارد.

در این ارتباط، به گزارش سندیکای کارگران اتوبوس‌رانی تهران و حومه،‌ با شکایت شرکت خصوصی نیشکر هفت‌تپه، هفت تن از کارگران این شرکت به پاسگاه مستقر در هفت‌تپه احضار شدند.

عنوان اتهام این هفت تن،‌ تحریک کارگران در اول مهرماه برای اعتصاب بوده است. کارگران احضار شده، محمدامین حجازی، احمد شلاگه، رحیم حمدانی، میلاد لطیفی، محمد عبدلخانی، عظیم الکثیر و قاسم کثیر هستند.

در همین حال، به نوشته خبرگزاری صدا و سیما، نائب رئیس دوم مجلس همچنین گفت که با همکاری سازمان تامین اجتماعی، دفترچه کارگران هفت‌تپه تا آخر امسال تمدید شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG