لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

کارنامه مهرماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در مهرماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۶:۴۱ ۱۷.۷.۱۳۹۹

اخراج یکی از نمایندگان کارگران هفت‌تپه؛ کوره‌های بخار شرکت از حرکت باز ایستادند

اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داد که کارگران قسمت کوره‌های بخار شرکت نیشکر هفت‌تپه روز پنجشنبه اعتصاب کردند. دلیل اعتصاب،‌ اخراج امید آزادی، نماینده کارگران، بوده است.

به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه،‌ مدیر کارخانه در نامه‌ای اعلام کرده است که نیازی به کار آقای آزادی نیست.

این سندیکا با اعلام اینکه این عمل، «غیرقانونی و غیر اصولی از نظر روابط کار» است، افزود: این موضوع باید از طرف رئیس کوره‌های بخار به مدیر کارخانه ابلاغ شود تا درباره آن تصمیم‌گیری شود.

بر اساس این گزارش، مسئول کارخانه گفته که در این مورد، نامه‌ای از سرپرست کوره‌های بخار دریافت کرده است، اما این سرپرست روز پنجشنبه در جمع کارگران معترض، این موضوع را تکذیب کرد.

اخراج امید آزادی در شرایطی انجام شد که شماری از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه مانند اسماعیل بخشی و محمد خنیفر پیشتر اخراج شده و وضعیت شغلی‌شان مشخص نیست و هزاران کارگر نیشکر هفت‌تپه خواستار بازگشت به کار آنان هستند.

در عین حال، اخراج آقای آزادی چند روز پس از اعلام خبر خلع ید امید اسدبیگی، مالک خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ تا پایان آبان ماه انجام شد. لغو مالکیت خصوصی این شرکت، خواست اصلی کارگران بوده است.

در این ارتباط، اسماعیل بخشی، ‌از نمایندگان اخراجی کارگران نیشکر هفت‌تپه، چند روز پیش در توئیتی نوشت آینده مدیریت این شرکت نباید چیزی غیر از دو حالت باشد؛ یا اینکه سهام آن ۱۰۰ درصد به کارکنان واگذار شود و یا اینکه به بخش دولتی بازگردد اما با نظارت کامل کارگران از طریق شورای مستقل کارگری اداره شود.

۱۷:۱۳ ۱۷.۷.۱۳۹۹

انتقاد کارگران قراردادی نفت از تبعیض در دستمزدها و مزایای شغلی

کارگران قراردادی نفت که از تبعیض در دستمزدها و مزایای شغلی انتقاد دارند، سال‌هاست که در انتظار تعیین تکلیف هستند.

خبرگزاری ایلنا در این مورد نوشت: تعداد نیروهای قراردادی و پیمانکاری در صنعت نفت، به مراتب، از رسمی‌ها بیشتر است اما دستمزد، شرایط شغلی و امنیت شغلی آنها در سطح پایینی قرار دارد.

بر اساس این گزارش، مجلس بارها نسبت به رفع تبعیض در صنعت نفت واکنش نشان داده، اما به گفته کارگران قراردادی نفت، این واکنش‌ها تا امروز منجر به اقدام قاطع عملی از سوی دولت نشده است.

کارگران قراردادی نفت با استناد به ماده ۳۸ قانون کار می‌گویند: وقتی محیط کار و شرایط کار یکسان است، دستمزد و مزایای آنها نیز باید یکسان باشد.

۲۰:۲۷ ۲۶.۷.۱۳۹۹

دو هزار کارگر پیمانی عسلویه خواستار بهبود شرایط کاری شدند

دو هزار کارگر پیمانی در عسلویه با امضای نامه‌ای به شرایط کاری، نداشتن امنیت شغلی، سطح پائین دستمزدها، پرداخت نشدن دستمزدها و رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در محیط‌های کار اعتراض کردند.

در این نامه که در کانال‌های تلگرامی تشکل‌های کارگری انتشار یافت، کارگران پیمانی با انتقاد از پایین بودن سطح دستمزدشان و تاخیر در پرداخت آن،‌ وضع خوابگاه‌ها، غذا خوری و دستشویی‌ها را نابسامان دانستند.

امضاکنندگان نامه با اعلام اینکه جان‌شان در خطر کرونا قرار دارد،‌ افزودند: پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با این بیماری انجام نشده است.

دو هزار کارگر پیمانی عسلویه که چند ماه پیش همراه با کارگران بخش نفت،‌گاز و پتروشیمی چند استان ایران در اعتصابی طولانی مدت شرکت کرده بودند،‌ با اعلام اینکه هنوز دستمزدهای معوقه شان پرداخت نشده است،‌ گفتند اخیرا به آنها وعده داده شده است که دستمزدشان تا پایان تیرماه تسویه شود.

آنها همچنین خواستار برکناری پیمانکاران، امضای قرارداد مستقیم کار با وزارت نفت و دریافت مزد برابر با کارگران رسمی در صنعت نفت شدند.

این کارگران هشدار دادند که در صورت تحقق نیافتن مطالبات‌شان، در اشکال دیگری اعتراض خود را ادامه خواهند داد.

۲۲:۵۰ ۲۹.۷.۱۳۹۹

اعتصاب کارگران شرکت پترو پلایش در پالایشگاه گاز پارسیان چهار روزه شد

اعتصاب کارگران شرکت پترو پلایش در پالایشگاه گاز پارسیان، ‌واقع در لامرد استان فارس روز سه‌شنبه وارد چهارمین روز شد.

به گزارش سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران، کارگران خواستار دریافت دستمزدهای شهریور و مهر ماه خود هستند.

این اعتصاب در شرایطی ادامه دارد که کارفرما دستمزد مرداد ماه و بخشی از دستمزد شهریور ماه را به حساب کارگران واریز کرد اما آنها با اشاره به اعتصاب خود در مرداد ماه گفتند که کارفرما حق عقب انداختن پرداخت دستمزدها را ندارد.

بر اساس این گزارش، کارفرما قول داده بود پرداخت دستمزد کارگران عقب نخواهد افتاد.

در سالیان اخیر،‌پرداخت نشدن چندین ماه دستمزد کارگران در مناطق مختلف آنان، تجمع و اعتصاب آنان را به همراه داشته است.

XS
SM
MD
LG