لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

ترکیه درخواست روسیه، فرانسه و آمریکا برای آتش‌بس در ناگورنو- قره باغ را رد کرد


نیروهای ارمنستان در ناگورنو_قره‌باغ
نیروهای ارمنستان در ناگورنو_قره‌باغ

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه ۱۱ مهر مخالفت خود با مشارکت دولت‌های روسیه، فرانسه و آمریکا در بحران ناحیه ناگورنو- قره باغ را اعلام کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه ۱۱ مهر مخالفت خود با مشارکت دولت‌های روسیه، فرانسه و آمریکا در بحران ناحیه ناگورنو- قره باغ را اعلام کرد.

آقای اردوغان در سخنرانی خود در جلسه پارلمان ترکیه گفت: «با توجه به اینکه آمریکا، روسیه و فرانسه حدود ۳۰ سال این مشکل را نادیده گرفته‌اند اکنون مشارکت آنها در یافتن راه حلی برای این بحران غیرقابل پذیرش است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، رهبران روسیه، فرانسه و آمریکا، سه کشور عضو گروه مینسک که در سال ۱۹۹۲ از سوی سازمان امنیت و همکاری اروپا برای میانجی‌گری در بحران ناگورنو- قره باغ تشکیل شد روز پنجشنبه در بیانیه مشترکی خواستار توقف بلادرنگ درگیری‌های مسلحانه و آغاز مذاکرات جدی و بدون قید و شرط شدند.

اما رییس جمهور ترکیه گفت تنها راه پایان دادن به این درگیری‌ها «خروج اشغالگران ارمنی» از ناحیه ناگورنو- قره باغ است.

درگیری‌های هفته اخیر بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان شدیدترین مورد از درگیری بین دو طرف طی چند دهه اخیر است و تاکنون چند صد قربانی به جا گذاشته است.

اظهارات آقای اردوغان علاوه بر تشدید اختلاف بین کشورهای عضو ناتو احتمال تبدیل شدن درگیری‌های ناگورنو- قره باغ به یک بحران گسترده منطقه‌ای را افزایش می‌دهد.

روسیه علاوه بر صادرکننده اصلی تسلیحات به ارمنستان و جمهوری آذربایجان در خاک ارمنستان پایگاه نظامی دارد و یکی از متحدان آن کشور تلقی می‌شود. در مقابل، ترکیه یکی از متحدان اصلی جمهوری آذریایجان است و در روزهای اخیر با صدور بیانیه‌های متعدد از این کشور در ادامه نبرد با ارمنستان حمایت کرده است.

دولت ارمنستان اعلام کرد که پنجشنبه شب چهار پهپاد نظامی را در اطراف ایروان، پایتخت این کشور رهگیری و سرنگون کرده است.

تداوم نبردهای اخیر که از روز یکشنبه آغاز شد در عین حال امنیت خطوط انتقال نفت و گاز از جنوب قفقار به سوی بازار جهانی را به خطر انداخته است.

اختلاف ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه ناگورنو- قره باغ از زمان فروپاشی اتحاد شوروی آغاز شد و در جنگ‌های شدید بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ در این منطقه بیش از ۳۰ هزار نفر کشته شدند.

این منطقه که اکثر جمعیت آن ارمنی‌تبار هستند یک بخش مستقل در داخل قلمرو جمهوری آذریجان است ولی استقلال آن هیچ گاه از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته نشده است.

دولت آذربایجان تلفات نظامی خود را اعلام نکرده ولی می‌گوید تاکنون ۱۹ غیرنظامی کشته و ۵۵ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

دولت محلی ناحیه ناگورنو- قره باغ نیز اعلام کرده که حداقل ۱۰۳ پرسنل نظامی این ناحیه کشته و ۲۰۰ نفر هم مجروح شده اند. علاوه بر این رقم تلفات غیرنظامیان را نیز ۱۱ کشته و ۶۰ مجروح اعلام کرده است.

دفتر امانوئل مکرون گفت روسای جمهور فرانسه و روسیه در گفت‌وگوی تلفنی خود در غروب چهارشنبه در عین حال در مورد اعزام مزدوران سوری توسط دولت ترکیه به جبهه‌های نبرد در ناحیه ناگورنو- قره باغ اظهار نگرانی کردند.

سخنگوی کاخ کرملین نیز روز پنجشنبه بدون اشاره به مشارکت مزدوران سوری در این نبردها گفت دخالت کشورهای ثالث بسیار خطرناک خواهد بود.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاورف وزیر خارجه این کشور در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه ترکیه آمادگی مسکو برای همکاری در زمینه برقراری آتش‌بس را اعلام کرده است.

دولت ترکیه در روزهای اخير بارها اعلام کرده «به هر شکلی که ضروری باشد از جمهوری آذربایجان حمایت خواهد کرد» ولی اعزام مزدوران سوری را تکذیب کرده است.

امانوئل مکرون دولت ترکیه را به صدور بیانیه‌های تحریک آمیز و تبلیغات جنگ طلبانه متهم کرده است.

منابع دیپلمات گفتند درگیری‌های ناحیه ناگورنو- قره باغ در دستور کار جلسه رهبران اتحادیه اروپا است که از روز جمعه در بروکسل آغاز شده است.

XS
SM
MD
LG