لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

روسیه، فرانسه و آمریکا در بیانیه مشترکی خواستار صلح در ناگورنو-قره‌باغ شدند


یک راکت عمل نکرده در ناگورنو-قره‌باغ
یک راکت عمل نکرده در ناگورنو-قره‌باغ

توپ‌باران شدید بین نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای پنجمین روز پیاپی ادامه دارد و دو کشور درخواست‌های بین المللی برای توقف درگیری را نادیده گرفته‌اند. درگیری‌های روزهای اخیر از دهه ۹۰ میلادی که اختلاف بر سر این منطقه آغاز شد، شدیدترین مورد و تلفات آن رو به افزایش است.

همزمان امانوئل مکرون، ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ روسای جمهوری فرانسه، روسیه و آمریکا به عنوان روسای گروه مینسک در سازمان امنیت و همکاری اروپا که در بحران ناحیه ناگورنو -قره‌باغ نقش میانجی را ایفا می‌کند در بیانیه مشترکی خواستار توقف درگیری و برقراری صلح در این منطقه شدند.

آنها در بخشی از بیانیه مشترک خود از رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواستند «بلادرنگ مذاکرات جدی با حسن نیت و بدون قید و شرط را با میانجی‌گری و نظارت شورای مینسک آغاز کنند».

اوایل روز سه‌شنبه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که نیروهای این کشور در طول شب گذشته با توپخانه مواضع نیروهای ارمنستان را زیر آتش گرفته‌اند.

جدایی‌طلبان ارمنی ساکن ناگورنو-قره‌باغ گفتند تبادل آتش توپخانه دو طرف ادامه دارد و وضعیت در نوار مرزی را بسیار متنشنج توصیف کردند.

از شروع این درگیری‌ها در روز ۶ مهر بیش از ۱۰۰ نفر از جمله غیرنظامیان کشته شده‌اند. گزارش‌ها از خط مرزی که مناطق تحت کنترل دو کشور در ناگورنو-قره‌باغ را جدا می‌کند حاکی است که در این درگیری‌ها علاوه بر توپخانه سنگین از پهپادهای نظامی، تانک و سامانه‌های موشک انداز استفاده می‌شود.

تشدید این درگیری‌ها خطر دخالت کشورهای دیگر از جمله روسیه را که با ارمنستان پیمان امنیتی مشترک دارد و ترکیه که اعلام کرده با تمام قوا از جمهوری آذربایجان حمایت خواهد کرد افزایش داده است.

سرگی لاورف، وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان آمادگی مسکو برای میانجی‌گری در این بحران را اعلام کرده است.

امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین در یک تماس تلفنی در مورد وضعیت ناگورنو-قره‌باغ گفت‌وگو کرده و هر دو خواستار «برقراری آتش‌بس کامل، کاهش تنش و خودداری دو طرف از تشدید بحران» شدند.

دفتر آقای مکرون بدون ارائه جزییات بیشتر گفت: «رهبران روسیه و فرانسه در مورد اعزام مزدوران سوری توسط دولت ترکیه به ناگورنو-قره‌باغ ابراز نگرانی کرده‌اند.»

ارمنستان دولت ترکیه را به اعزام شورشیان سوری با هدف تقویت نیروهای جمهوری آذربایجان متهم کرده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت: «دخالت کشورهای ثالث در این درگیری پیامدهای بسیار منفی خواهد داشت.»

دولت روسیه در مورد دخالت ترکیه در درگیری‌های ناگورنو-قره‌باغ بسیار حساس است. این دو کشور در جنگ داخلی سوریه و لیبی از گروه‌های رقیب حمایت می‌کنند.

روسیه یکی از بزرگترین فروشندگان تسلیحات به ارمنستان و آذربایجان است و در خاک ارمنستان یک پایگاه نظامی دارد.

دخالت ترکیه در بحران ناگورنو-قره‌باغ در عین حال باعث نگرانی کشورهای اروپایی شده و امانوئل مکرون آنکارا را به صدور بیانیه‌های خطرناک در حمایت از باکو متهم کرده است.

به احتمال زیاد درگیری‌های ناگورنو-قره‌باغ و دخالت ترکیه در دستور کار اجلاس سران اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت که از روز جمعه آغاز می‌شود.

اختلاف ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مورد ناحیه ناگورنو-قره‌باغ از زمان فروپاشی شوروی آغاز شد و جنگ شدید بین دو طرف در سال ۱۹۹۴ حدود ۳۰ هزار قربانی به جا گذاشت.

از آن زمان تاکنون کنترل این منطقه در دست نیروهای ارمنی تبار بوده است.

XS
SM
MD
LG