لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

تشدید نبردها در چهارمین روز جنگ قره‌باغ؛ انتقاد تند فرانسه از ترکیه


یکی از سربازان مجروح ارمنی در درگیری‌های اخیر
یکی از سربازان مجروح ارمنی در درگیری‌های اخیر

گزارش‌ها حاکی است درگیری نظامی در منطقه ناگورنو قره‌باغ که از روز یکشنبه آغاز شده با شدتی فزاینده ادامه دارد و در همین حال، فرانسه از اعلام حمایت ترکیه از «تسخیر» این ناحیه توسط نیروهای آذری و آنچه «جنگ‌طلبی» ترکیه خوانده، انتقاد کرده است.

با وارد شدن جنگ قره‌باغ به چهارمین روز خود، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان می‌گوید از زمان آغاز درگیری بین این کشور و نیروهای ارمنی، حداقل ۲۳۰۰ سرباز ارمنی توسط نیروهای آذربایجانی کشته یا زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، بیانیه این وزارت می‌افزاید: «۱۳۰ تانک و خودروی زرهی، بیش از ۲۰۰ سامانه توپخانه‌ای و موشکی، حدود ۲۵ سامانه پدافند هوایی، شش مقر فرماندهی و دیدبانی، پنج انبار مهمات، ۵۰ قبضه سلاح ضد تانک و ۵۵ خودرو نیز منهدم شد.»

این در حالی است که نیروهای جدایی‌طلب ارمنی در ناگورنو قره‌باغ می‌گویند که طی چهار روز گذشته ۸۴ نفر از نیروهای نظامی‌شان کشته شده‌‌اند.

در حالی که آذربایجان از کشته شدن ۱۲ غیرنظامی در منطقه خود خبر داده اما هیچ گونه گزارشی از تلفات نظامی خود اعلام نکرده است.

هر دو طرف درگیری، ادامه حملات چندجانبه طی روز چهارشنبه را در امتداد خط مقدم جبهه تأیید کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اکنون دامنه این جنگ بسیار گسترده شده و این تهدید وجود دارد که به مرزها و خاک دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان کشیده شده و تبدیل به جنگی تمام‌عیار بین این دو جمهوری سابق شوروی بشود.

نخست‌وزیر ارمنستان، نیکول پاشینیان، که روز سه‌شنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تلفنی صحبت کرد، می‌گوید که در این مرحله تصمیم درخواست کمک براساس یک پیمان امنیتی امضاشده در دوره پس از اتحاد جماهیر شوروی را ندارد، اما احتمال انجام این کار را رد نکرد.

انتقاد فرانسه از «جنگ‌طلبی» ترکیه

به گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه گفت سخنان «جنگ‌طلبانه» ترکیه، جمهوری آذربایجان را به تصرف قره‌باغ کوهستانی تشویق می‌کند و این غیرقابل قبول است، هرچند وی افزود که در این مرحله شواهدی مبنی بر حضور مستقیم ترکیه در صحنه این جنگ ندارد.

آقای مکرون در یک نشست خبری در لتونی گفت: «من اظهارات سیاسی ترکیه (به نفع آذربایجان) را زیر نظر دارم، اظهاراتی که به نظر من بی‌مبالات و خطرناک است.»

مکرون افزود: «فرانسه همچنان نگران پیام‌های جنگ‌طلبانه‌ای است که ترکیه در ساعات گذشته ارسال کرده و اساساً خواستار برچیده شدن هرگونه مهار از جلوی پای آذربایجان برای تسخیر قره‌باغ کوهستانی است، و ما این را نمی‌پذیریم.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت جمهوری آذربایجان «باید امور را به دست خود بگیرد» و «ترکیه به ایستادگی در کنار… آذربایجان با تمام منابع و با جان و دل ادامه خواهد داد.»

ادامه درگیری میان ارمنستان و آذربایجان بر سر قره‌باغ
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:31 0:00

ارمنستان در روزهای اخیر ترکیه را به «حضور مستقیم» در صحنه نبرد متهم کرده اما باکو این موضوع را تکذیب می‌کند.

در همین زمینه، ارمنستان روز سه شنبه ترکیه را متهم کرد که یک جنگنده سوخو - ۲۵، متعلق به ارتش این کشور را در خاک ارمنستان سرنگون کرده است.

ارمنستان می‌گوید این جنگنده سوخو - ۲۵، توسط یک جنگنده اف -۱۶ ارتش ترکیه در حریم هوایی ارمنستان هدف قرار گرفت و خلبان آن کشته شد.

ارمنستان هنوز شواهدی در این زمینه ارائه نکردهده است. ترکیه هم این اتهام را رد کرده است.

امانوئل مکرون روز چهارشنبه در پاسخ به پرسشی در مورد موضوع این هواپیمای جنگی گفت که تاکنون شواهدی مربوط به درگیر شدن بازیگران منطقه‌‌ای در این نبردها به دست او نرسیده و ترجیح می‌دهد تا زمان روشن شدن واقعیات احتیاط کند.

مکرون گفت که عصر چهارشنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و پنجشنبه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در این باره گفت‌وگو خواهد کرد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه هر گونه مذاکره صلح در مورد مسئله ناگورنو قره‌باغ را رد کردند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری آلمان، دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا، به ارمنستان و آذربایجان گفته است از هرگونه اقدام نظامی که ممکن است زندگی و سلامت غیرنظامیان را در معرض خطر قرار دهد، اجتناب کنند.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سال‌های پایانی اتحاد جماهیر شوروی بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ درگیری دارند. جنگ قبلی آنها بر سر این موضوع، در سال ۱۹۹۴ با آتش‌بسی شکننده و حدود ۳۰ هزار کشته به پایان رسید.

از آن زمان، این منطقه که رسما جزئی از خاک جمهوری آذربایجان به حساب می‌آید، تحت کنترل اکثریت ارمنی قره‌باغ قرار گرفته است.

اعلامیه استقلال این منطقه در سال ۱۹۹۱ تنها از سوی ارمنستان به رسمیت شناخته شده و ارمنستان تنها راه خروج از قره‌باغ به جهان خارج است.

XS
SM
MD
LG