لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

تایید پیمان صلح با امارات در کابینه اسرائیل؛ نتانیاهو با ولیعهد امارات «دیدار می‌کند»


دفتر بنیامین نتانیاهو به رسانه‌ها گفته که کنست بدون تاخیر، این توافق را نهایی خواهد کرد و آن را به تعویق نخواهد انداخت.
دفتر بنیامین نتانیاهو به رسانه‌ها گفته که کنست بدون تاخیر، این توافق را نهایی خواهد کرد و آن را به تعویق نخواهد انداخت.

کابینه اسرائیل روز دوشنبه ۲۱ مهر پیمان اخیر صلح میان این کشور با امارات را تصویب کرد. هم‌زمان، نخست‌وزیر اسرائیل از دیدار با ولیعهد امارات متحده عربی «در آینده نزدیک» خبر داد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، اعضای کابینه اسرائیل که ائتلافی از وزیران احزاب راست، مذهبی و میانه هستند، «به اتفاق آرا» توافق صلح با امارات را تصویب کردند.

بنی گانتس، وزیر دفاع، در این نشست گفت که وزارت دفاع مسئول حفظ «برتری منافع اسرائیل و اثر توافق صلح با امارات بر امور امنیتی اسرائیل» است.

اشاره تلویحی آقای گانتس در این سخنان، به «لزوم حفظ برتری نظامی و هوایی» اسرائیل در صورت فروش جنگنده‌های اف‌۳۵ آمریکایی به امارات است؛ نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل با وجود صلح کشورشان با امارات، آشکارا با برنامه مشترک واشینگتن و ابوظبی برای انجام این معامله نظامی مخالفت کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، مرحله نهایی تصویب پیمان صلح این کشور با امارات روز پنجشنبه ۲۴ مهر در رای‌گیری کنست، پارلمان اسرائیل، خواهد بود.

برخلاف تصویب پیمان «به اتفاق آرا» در دولت اسرائیل، به نظر می‌رسد این توافق با مخالفت‌هایی از جمله از سوی نمایندگان فهرست متحد عربی در مجلس اسرائیل روبرو شود. با وجود این، نهایی شدن توافق در کنست به رای اکثریت نیاز دارد نه اجماع.

دفتر بنیامین نتانیاهو نیز به رسانه‌ها گفته که ارزیابی نخست‌وزیر این است که کنست بدون تاخیر، این توافق را نهایی خواهد کرد و آن را به تعویق نخواهد انداخت.

بنیامین نتانیاهو در نشست دولت خود برای تصویب توافق با امارات، خبر داد که در مکالمه تلفنی آخر هفته گذشته با امیر محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد امارات، درباره انجام دیداری در آینده نزدیک توافق کرده است.

او افزود که ولیعهد امارات را برای انجام سفر رسمی به اسرائیل دعوت کرده و دعوت متقابلی برای سفر رسمی به امارات از ولیعهد ابوظبی دریافت کرده است.

با وجود این، معلوم نیست که دیدار آنها در اسرائیل انجام خواهد شد یا امارات. تاریخ دقیق ملاقات اعلام نشد.

هم‌زمان، ولیعهد امارات در توئیتی در این روز نوشت حول «تحکیم مناسبات دوجانبه و ابعاد صلح منطقه‌ای» با بنیامین نتانیاهو گفت‌وگو کرده است.

بر اساس مجموعه‌ای از سخنان مقامات اسرائیلی و مطالب انتشار یافته در رسانه‌های این کشور، به نظر می‌رسد که دیدار قریب‌الوقوع نخست‌وزیر اسرائیل و حاکم امارات اولین ملاقات علنی آنها پس از چند دیدار محرمانه باشد.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو دستکم دو بار در سال‌های گذشته با سفر به امارات با امیر محمد بن‌زاید دیدار کرده بود.

در این میان، دولت اسرائیل تایید کرده که دو هیات از مقامات ارشد امارات هفته آینده با پرواز شرکت اماراتی الاتحاد، ضمن پاسخ به سفرهای اخیر مقامات رسمی اسرائیلی به ابوظبی، وارد اسرائیل خواهد شد.

دو هیات اماراتی در دیدار با مقامات اسرائیلی ۱۸ توافق، از جمله برای گشایش سریع‌تر سفارتخانه در کشور مقابل، مبادله سفیر، امور وزیرا و گردشگری، اقتصادی و بازرگانی را تکمیل خواهند کرد.

توافق صلح اسرائیل با امارات متحده عربی روز ۲۵ شهریور با میزبانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در کاخ سفید میان بنیامین نتانیاهو با عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان، برادر ولیعهد و وزیر خارجه امارات امضا شد.

«بیانیه صلح» اسرائیل با بحرین نیز همان روز در کاخ سفید میان نخست‌وزیر اسرائیل با خالد بن‌حمد آل‌خلیفه، وزیر خارجه بحرین، امضا شد اما جزییات آن برای مبدل شدن به «پیمان صلح» هنوز در دست تکمیل است.

نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه گفت در مذاکره تلفنی با امیر محمد بن‌زاید بر تلاش‌ها برای گسترش پیمان‌های صلح با سایر کشورهای دیگر تاکید کرده‌ و «اطمینان دارد که کشورهای بیش‌تری» وارد مسیر عادی‌سازی رابطه با اسرائیل هستند.

یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل، در روزهای گذشته گفته بود که عربستان نیز یکی از کشورهای آماده صلح با اسرائیل است.

دولتمردان اسرائیل این توافق‌ها را نشانی از تغییر افکار در دنیای عرب در قبال اسرائیل و به‌ویژه «خسته شدن» اعراب از «قضیه فلسطینی» عنوان کرده‌اند. اما فلسطینیان این توافق‌ها را «خنجری به قلب ملت فلسطین» نامیده و شدیدا آن‌ها را نکوهش کرده‌اند.

از سوی دیگر، نتایج یک مطالعات گسترده انجام شده از سوی وزارت امور راهبردی اسرائیل که روز یکشنبه ۲۰ مهر منتشر شد، نشان می‌دهد که ۹۰ درصد از کاربران در شبکه‌های اجتماعی دنیای عرب با توافق‌های عادی‌سازی رابطه امارات و بحرین با اسرائیل مخالف هستند.

وزارت راهبردی اسرائیل در گزارش نهایی در خصوص این مطالعات نوشته است که بیش از نیمی از گفتمان غالب در شبکه‌های اجتماعی عرب‌زبان در کشورهای مختلف عربی، این توافق‌ها را حتی در حد «خیانت» می‌دانند.

XS
SM
MD
LG