لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۶

ارمنستان جمهوری آذربایجان را به نقض آتش بس تازه در قره باغ متهم کرد


نبرد قره‌باغ کوهستانی از ۲۷ سپتامبر، حدود سه هفته پیش آغاز شد و تاکنون ده‌ها غیرنظامی را به کام مرگ فرستاده است
نبرد قره‌باغ کوهستانی از ۲۷ سپتامبر، حدود سه هفته پیش آغاز شد و تاکنون ده‌ها غیرنظامی را به کام مرگ فرستاده است

ارمنستان روز یکشنبه ۲۷ مهرماه جمهوری آذربایجان را به نقض «آتش‌بس موقت برای امور انسان‌دوستانه» متهم کرد.

این آتش بس از نیمه شب شنبه به اجرا گذاشته شده بود.

شوشان استپانیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان، در توییتر نوشته است، لحظاتی پس از آغاز این آتش بس جمهوری آذربایجان با آتش توپخانه و راکت «آتش‌بس موقت برای امور انسان‌دوستانه» را نقض کرده است.

وزارتخانه‌های خارجه هر دو کشور شنبه شب با انتشار اعلامیه‌ای مشابه، به بیانیه‌های مشترک رهبران گروه مینسک، شامل آمریکا، فرانسه و روسیه در روزهای اول و ۵ اکتبر و توافق قبلی دو کشور برای آتش‌بس در تاریخ ۱۰ اکتبر در روسیه اشاره کرده و گفته‌اند این توافق برای امور «انسان‌دوستانه» خواهد بود.

هیچ کدام از طرفین درباره مدت زمان آتش‌بس موقت توضیحی نداده‌اند، اما در مورد توافق قبلی که هرگز به اجرا گذاشته نشد، منابع غیررسمی زمان آتش‌بس را ۷۲ ساعت عنوان کرده بودند.

نبرد قره‌باغ کوهستانی از ۲۷ سپتامبر، حدود سه هفته پیش آغاز شد و تاکنون شمار تلفات نظامی به صدها و شمار قربانیان غیرنظامی به ده‌ها نفر رسیده است.

آذربایجان می‌گوید بخشی از سرزمین‌های اشغالی از هفت منطقه حائل ناگورنو-‌قره‌باغ را آزاد کرده، اما هنوز بسیاری از مناطق اشغالی در دست نیروهای ارمنی است.

ساعتی قبل از اعلام آتش‌بس موقت، یک منبع رسمی که نامی از وی برده نشد، به پایگاه خبری نزدیک به دولت «ویرتوآل آز» آذربایجان گفت که میانجی‌گران به دولت آذربایجان اطلاع داده‌اند که ارمنستان آماده پذیرش «شروط باکو برای صلح» است.

دولت ارمنستان این موضوع را تایید نکرده است.

قبلا الهام علی‌یف رئیس‌جمهوری آذربایجان گفته بود شرط این کشور برای صلح، بازگرداندن تدریجی هفت منطقه اشغالی و سپس مذاکره وضعیت قره‌باغ کوهستانی در چهارچوب تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است.

حدود سه دهه قبل ارمنستان قره‌باغ کوهستانی را که اکثریت ساکنان آن ارمنی بودند به همراه هفت منطقه ترک‌ نشین اطراف آن تحت کنترل خود درآورد. تاکنون هیچ عضو سازمان ملل استقلال قره‌باغ کوهستانی را به رسمیت نشناخته و شورای امنیت سازمان ملل نیز با انتشار چهار قطعنامه خواستار خروج نیروهای ارمنی از این مناطق شده است.

از سال ۱۹۹۲ میانجی‌گری گروه مینسک میان دو کشور آغاز شد و در سال ۱۹۹۴ بعد از کشته شدن ۳۰ هزار نفر و آواره شدن ۱ میلیون نفر، آتش‌بس امضا شد. از آن زمان تاکنون مذاکرات درباره قره‌باغ و مناطق اطراف آن پیشرفتی نداشته و همواره میان دو کشور تنشهای نظامی وجود داشته است.

با استفاده از گزارش وزارتخانه‌های خارجه آذربایجان و ارمنستان، ویرتوآل آز، آرمن‌پرس، و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG