لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

جنگ قره‌باغ؛ آذربایجان می‌گوید ۲۰ سرباز ارمنی به ایران فرار کرده‌اند


وزارت دفاع آذربایجان می‌گوید در نبردهای روز یکشنبه ۲۷ مهرماه نیروهای این کشور با نیروهای ارمنستان که در مناطق مرزی با ایران رخ داده، حدود ۲۰ سرباز ارمنی به خاک جمهوری اسلامی فرار کرده‌اند.

مقام‌های دولت آذربایجان می‌گویند از طریق کانال‌های دیپلماتیک درباره فرار نظامیان ارمنی به خاک ایران، به مقام‌های جمهوری اسلامی اطلاع داده شده است. دولت ایران هنوز این موضوع را تأیید نکرده است.

وزارتخانه‌های خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان شامگاه شنبه، برای دومین بار طی هفته گذشته، از «توافق آتش‌بس برای امور انسان‌دوستانه» خبر دادند، اما در هر دو مورد، نبردهای سنگین ادامه یافت و دو کشور یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند.

جنگ قره‌باغ از ۲۷ سپتامبر، حدود سه هفته پیش، آغاز شد و تاکنون شمار تلفات نظامی به صدها و شمار قربانیان غیرنظامی به ده‌ها نفر رسیده است.

تاکنون ارمنستان کشته شدن ۶۷۳ نیروی نظامی خود و ده‌ها غیرنظامی را تأیید کرده، اما جمهوری آذربایجان هنوز شمار تلفات نظامی خود را منتشر نکرده و در اظهارنظرهای کلی می‌گوید ده‌ها غیرنظامی در جریان جنگ کشته شده‌اند.

آذربایجان همچنین دولت ارمنستان را متهم به حملات موشکی به شهر گنجه کرده است که در جریان این حملات بیش از ۲۰ نفر کشته‌ شده‌اند.

حدود سه دهه قبل، ارمنستان قره‌باغ کوهستانی را که اکثریت ساکنان آن ارمنی بودند به همراه هفت منطقه ترک‌ نشین اطراف آن تحت کنترل خود درآورد.

سه منطقه از هفت منطقه یادشده، شامل فضولی، جبرائیل و زنگلان، هم‌مرز با ایران هستند و نبردهای روز یکشنبه عمدتاً در این مناطق اتفاق افتاده است.

جمهوری آذربایجان می‌گوید طی درگیری‌های سه هفته گذشته بخش‌های عمده مناطق فضولی و جبرائیل را آزاد کرده، اما از نیمه‌شب گذشته نیروهای ارمنستان برای بازپس‌گیری این مناطق حمله کرده‌اند.

وزارت دفاع ارمنستان نیز که در ساعات آغازین آتش‌بس در نیمه‌شب شنبه از «سکوت در مناطق جنگی» خبر داده بود، می‌گوید از بامداد یکشنبه دوباره نبردهای سنگین از سر گرفته شده است.

شامگاه شنبه یک منبع رسمی که نامی از وی برده نشد، به پایگاه خبری «ویرتوآل آز» که به دولت آذربایجان نزدیک است، گفت که میانجی‌گران به دولت آذربایجان اطلاع داده‌اند که ارمنستان آماده پذیرش «شروط باکو برای صلح» است. دولت ارمنستان این موضوع را تأیید نکرده است.

پیش از این، الهام علی‌یف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، گفته بود شرط این کشور برای صلح، بازگرداندن تدریجی هفت منطقه اشغالی و سپس مذاکره وضعیت قره‌باغ کوهستانی در چهارچوب تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است.

تاکنون هیچ عضو سازمان ملل استقلال قره‌باغ کوهستانی را به رسمیت نشناخته و شورای امنیت سازمان ملل نیز با انتشار چهار قطعنامه خواستار خروج نیروهای ارمنی از این مناطق شده است.

از سال ۱۹۹۲ میانجی‌گری گروه مینسک میان دو کشور آغاز شد و در سال ۱۹۹۴ بعد از کشته‌شدن ۳۰ هزار نفر و آواره شدن ۱ میلیون نفر، آتش‌بس امضا شد.

از آن زمان تاکنون مذاکرات بین دو کشور درباره قره‌باغ و مناطق اطراف آن پیشرفتی نداشته و همواره میان دو کشور تنش‌های نظامی رخ داده است.

منابع: وزارتخانه‌های خارجه آذربایجان و ارمنستان، رادیو فردا؛ ف.ق/ر.ح
XS
SM
MD
LG