لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۳

خداحافظی هندی‌ها با بازار موتورسیکلت ایران


بیش از ١١ میلیون دستگاه موتورسیکلت در ایران تردد می‌کنند که بیش از ٩٠ درصد آنها کاربراتوری هستند.
بیش از ١١ میلیون دستگاه موتورسیکلت در ایران تردد می‌کنند که بیش از ٩٠ درصد آنها کاربراتوری هستند.

در حالی که قیمت موتورسیکلت در ایران افزایش شدیدی داشته است؛ شرکت‌های هندی هم بازار ایران را ترک کردند.

سال‌هاست موتورسیکلت‌های هندی در ایران حضور دارند این شرکت‌ها که بخش زیادی از بازار ایران را در اختیار داشتند اما اخیراً بازار موتورسیکلت ایران را ترک کرده‌اند.

محمد خادم منصوری، رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران موتورسیکلت و دوچرخه به سایت بیت‌ران گفته است: «شرکت‌های باجاج و تی وی اس هندوستان که بخش بسیار زیادی از بازار موتورسیکلت را در اختیار دارند، به دلیل فشار سهامداران آمریکایی‌شان و نیز تحریم‌ها همکاری خود با ایران را قطع کرده‌اند».

موتورسیکلت‌هایی مانند پالس ان اس و آر اس، ژوپیتر، ویگو، آپاچی از محصولات این شرکت‌ها هستند که قیمت آن‌ها به شدت افزایش یافته و صفر آن ها نایاب شده است.

بازار موتورسیکلت ایران در چند سال اخیر با کاهش تولید و افزایش شدید قیمت روبه‌رو شده است.هم‌اکنون قیمت برخی موتورسیکلت‌ها در بازار ایران تا نزدیک ۳۰۰ میلیون تومان هم افزایش قیمت داشته است.

با این پول، حدود چهار سال پیش امکان خرید یک خودرو سواری ژاپنی در بازار خودرو ایران وجود داشت.

بر اساس آخرین نرخ‌ها، موتورسیکلت وسپا در بازار ایران ۲۹۰ میلیون تومان قیمت دارد. موتور هندی پالس به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان رسیده است و موتورهایی که در کاخانه‌های ایران و بر اساس موتور قدیمی سی جی ۱۲۵ ساخته می‌شوند بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان قیمت دارند.

قطعات این موتورها، اکثراً از چین وارد ایران می‌شود و دارای تکنولوژی قدیمی و مصرف سوخت و آلودگی بالایی هستند.

بیش از ١١ میلیون دستگاه موتورسیکلت در ایران تردد می‌کنند که بیش از ٩٠ درصد آنها کاربراتوری هستند.

بخش زیادی از آلودگی شهرهای ایران به موتورسیکلت‌های فرسوده باز می‌گردد، اما بسیاری از موتورسیکلت‌های تولیدی در ایران به دلیل تکنولوژی آنها که برای بیش از ۴۰ سال پیش است مانند محصولات فرسوده صفر کیلومتر هستند.

به دلیل قیمت بالا، عملاً جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده با موتورسیکلت‌های مدرن جدید یا موتورسیکلت‌های برقی، بسیار سخت شده است. برخی از موتورسیکلت‌های قدیمی هم پس از مدتی دوباره به چرخه مصرف در ایران باز می‌گردد.

ابوالفضل حجازی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت گفته بود: «بیشتر آلودگی هوای تهران ناشی از موتورسیکلت‌های از رده خارجی است که بعد از چند سال توقف در پارکینگ‌ها، در مزایده دوباره با قیمت پایینی به‌فروش می‌رسند».

او توضیح داده بود: «برخی مالکان موتورسیکلت‌هایی که بیش از ۱۰ الی ۱۵ سال از عمرشان گذشته و توسط پلیس متوقف شده و روانه پارکینگ‌ها می‌شوند، به دلیل اینکه هزینه‌ها ترخیص برایشان بالاست، از مالکیت‌های آنها صرف نظر می‌کنند».

به گفته این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت، «موتورسیکلت‌هایی که بعد از چند سال در پارکینگ‌ها می‌مانند، به یکی از سازمان‌ها واگذار شده و این سازمان به‌جای آنکه این موتورها را اسقاط کند، از طریق مزایده با قیمت‌های پایین‌تر به فروش می‌رساند».

طی دو سال گذشته تولید موتورسیکلت در ایران بشدت کاهش یافته است و تولید بیش از یک میلیون دستگاه در سال به زیر ۸۰۰ هزار دستگاه رسیده است و ناوگان موتورسیکلت ایران در حال فرسوده شدن است و به دلیل افزایش شدید قیمت‌ها و کاهش تولید، امکان نوسازی ناوگان موتورسیکلت ایران کاهش یافته است.

در برخی کشورها استفاده از موتورسیکلت‌های برقی برای تردد درون شهری، راهی برای کاهش آلودگی هواست هم اکنون در بسیاری از شهرهای چین تردد موتورسیکلت‌های غیربرقی ممنوع است.

در تعدادی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه هم استفاده از موتورهای مدرن و کم‌مصرف برای ترددهای درون شهری در حال افزایش است.

در ایران البته ادعا شده است برنامه‌ای برای تولید موتورسیکلت‌های برقی وجود دارد.

براساس گزارش ایسنا، امیر بیات معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از در دستور کار قرار گرفتن تولید ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی با توجه به توان تولید موجود، خبر داده است.

او گفته است: «در این طرح با حذف هزینه ۴۰ درصدی باتری و بهره‌گیری از شیوه سوآپ و باتری‌های امانی و ایجاد زیرساخت‌های لازم، ارزان‌سازی قیمت محصول مدنظر قرار دارد. سازمان ایدرو، مشترک‌سازی قطعات نظیر موتورالکتریکی، مجموعه باتری و شارژر را با هدف بومی‌سازی و ایجاد مقیاس اقتصادی تولید پیگیری می‌کند».

در حالی این مقام دولتی از تولید موتورهای برقی در ایران خبر داده که همچنان بخش زیادی از قطعات موتورهای بنزینی با تکنولوژی ۴۰ سال قبل از چین به ایران وارد می‌شود.

XS
SM
MD
LG