لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

کارنامه آبان ماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در آبان ماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۸:۳۲ ۲۷.۸.۱۳۹۹

تجمع شماری از کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان

شماری از کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان روز سه‌شنبه برای دریافت حق و حقوق خود در مقابل ساختمان این شرکت در اهواز تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ این کارکنان به تعیین تکلیف نشدن وضعیت استخدامی و پرداخت نشدن پنج ماه دستمزد و مزایای خود اعتراض کردند.

تجمع کنندگان خواستار رسیدگی مسئولان و تحقق وعده نمایندگان مجلس درباره پیگیری موضوع از طریق وزارت نیرو شدند.

کارکنان این شرکت از حدود یک سال پیش برای دریافت مطالبات، حق و حقوق و شرایط استخدامی خود در برابر شرکت آب و فاضلاب روستایی و همچنین استانداری خوزستان تجمع کرده‌اند.

پرداخت نشدن چندین ماهه دستمزدها از جمله مشکلات کارگران در مناطق مختلف ایران است. این موضوع و دیگر مشکلات صنفی، تجمع و اعتصاب کارگران را به همراه داشته است.

۱۹:۴۲ ۲۱.۸.۱۳۹۹

۱۵ کارگر اخراجی نیشکر هفت‌تپه در پی روزها اعتراض همکاران خود به سر کار بازگشتند

۱۵ کارگر اخراجی نیشکر هفت‌تپه روز چهارشنبه توانستند به سر کار خود بازگردند.

بازگشت این گروه از کارگران در پی روزها تجمع اعتراضی همکاران خود و اعلام همبستگی‌شان با آنان انجام شد.

در این روزها،‌ یگان ویژه نیروی‌انتظامی با استقرار در محوطه شرکت، از ورود این ۱۵ کارگر جلوگیری می کرد.

کانال مستقل کارگران هفت‌تپه در این مورد خبر داده بود که استقرار یگان ویژه و جلوگیری از ورود ۱۵ کارگر به دستور غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، انجام شده است.

سه تن از نمایندگان مجلس هم در مورد پیامد این اقدام، به وزیر کشور و استاندار خوزستان هشدار داده بودند.

با این همه، ‌هنوز از وضعیت اسماعیل بخشی،‌ محمد خنیفر، ایمان اخضری و سالار بیژنی که چند ماه پیش اخراج شدند،‌ مشخص نیست.

بازگشت به کار آنان نیز از خواسته‌های هزاران کارگر نیشکر هفت‌تپه بوده است.

۱۹:۲۵ ۲۱.۸.۱۳۹۹

سازمان خصوصی‌سازی خواستار فسخ واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی شد

یکی از نمایندگان مجلس روز چهارشنبه در توئیتی از نامه سازمان خصوصی‌سازی برای فسخ واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه خبر داد.

احمد نادری نوشت که پس از رایزنی‌ها و جلسات متعدد و فشرده با وزارت اقتصاد و نهادهای نظارتی، به توصیف او، نامه خلع ید از مالک فاسد شرکت نیشکر هفت‌تپه از سوی سازمان خصوصی‌سازی به هیئت داوری ارسال شد.

او تصویر بخشی از نامه سازمان خصوصی‌سازی را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد.

شرکت نیشکر هفت تپه با ۲۴ هزار هکتار مساحت، در بهمن سال ۹۴،‌ با پیش پرداختی شش میلیارد تومانی به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی واگذار شد.

این واگذاری، انتقاد شدید کارگران نیشکر هفت‌تپه، شماری از اقتصاددانان منتقد دولت و چند تن از نمایندگان مجلس را به همراه داشت. آنها خواستار لغو خصوصی‌سازی این شرک، ‌واگذاری‌اش به دولت و اداره آن با نظارت کارگران یا واگذاری آن به خود کارگران هستند.

۱۷:۵۰ ۱۷.۸.۱۳۹۹

دو نماینده مجلس خواستار پاسخگویی وزیر کشور درباره برخورد استاندار خوزستان با کارگران نیشکر هفت‌تپه شدند

دو نماینده مجلس از تهران با انتقاد از برخورد استاندار خوزستان با کارگران نیشکر هفت‌تپه،‌ خواستار پاسخگویی وزیر کشور شدند.

احمد نادری‌ در توئیتی به استاندار خوزستان درباره اخراج ۱۵ کارگر نیشکر هفت تپه و جلوگیری از ورود آنان به شرکت هشدار داد.

سه روز است که یگان ویژه نیروی انتظامی با استقرار در محوطه شرکت نیشکر هفت تپه،‌ مانع از ورود ۱۵ تن از کارگران شده است. این اقدام با اعتراض کارگران مواجه شده است. آنها از جمله با پیوستن به همکاران اخراجی خود شعارهایی سر دادند.

احمد نادری، نماینده مجلس، نوشت که غلامرضا شریعتی می‌پندارد با اخراج کارگران هفت‌تپه،‌ راه ندادن آنان به شرکت وعصبانی کردن شان می‌تواند سناریوی تکراری امنیتی کردن فضا و مارپیچ سکوت را باردیگر اجرا کند.

او اشاره کرد که یک ‌ماه قبل ازطریق یک واسطه، به وزیر کشور درمورد استاندار خوزستان هشدار داده بود و اکنون وزیر باید پاسخگو باشد.

علی خضریان، یک نماینده دیگر مجلس،‌ با انتقاد از استاندار خوزستان به دلیل التهاب‌آفرینی، که منجر به شعله‌ور شدن اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه شده است،‌ نوشت: با طرح سوال از وزیر کشور، این رفتار ضدامنیتی را پیگیری خواهد کرد.

۱۹:۳۶ ۱۶.۸.۱۳۹۹

یگان ویژه نیروی‌انتظامی از ورود ۱۵ تن از کارگران نیشکر هفت‌تپه به این شرکت جلوگیری کرد

یگان ویژه نیروی‌انتظامی روز جمعه، برای دومین روز، از ورود ۱۵ تن از کارگران نیشکر هفت‌تپه به داخل این شرکت جلوگیری کرد.

یوسف بهمنی، ابراهیم عباسی‌منجزی،‌ حمید ممبینی و مسعود حیوری، عادل سرخه، حسین حمدانی، محمد حمدانی، محمدامیدوار از جمله کارگرانی هستند که از ورود آنان به شرکت نیشکر هفت تپه جلوگیری شده است.

این اقدام یگان ویژه، اعتراض همکاران آنها را به همراه داشت که برخی از آنها با ترک محل کار خود به این ۱۵ کارگر پیوستند.

در این حال، سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه حضور نیروهای انتظامی در محوطه شرکت را خلاف قانون کار و حقوق کارگران دانست و محکوم کرد.

کانال مستقل کارگران هفت‌تپه نیز درباره آنچه پروژه تشنج‌سازی امید اسدبیگی، کارفرمای خصوصی نیشکر هفت‌تپه، و غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، نامید، نوشت که آنها دستور اخراج ۱۵ کارگر را صادر کردند که وضعیت متشنج شود و کارگران را متهم کنند که مانع تولید در شرکت می‌شوند.

نظام الدین موسوی، نماینده مجلس از تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر، هم در توئیتی نوشت: اکنون که خلع ید مالک فاقد اهلیت شرکت هفت تپه به مراحل نهایی نزدیک شده، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، با امنیتی کردن فضا، یعنی دستور اخراج ۱۵ کارگر، درصدد مانع تراشی در این مسیر است.

پیشتر دیوان محاسبات خواستار خلع ید امید اسدبیگی، تا پایان آبان ماه شده بود. این درخواست، انتقاد علی ربیعی، سخنگوی دولت را به همراه داشت.

از سویی، نظام الدین موسوی خطاب به استاندار خوزستان نوشت که با این اقدامات غیرقانونی، فقط پرونده تحقیق و تفحص را سنگین‌تر می‌کند.

او توضیح بیشتری نداد ولی پیش از این، برخی گزارش‌ها حاکی از پرداخت ۲۲۵ هزار دلار به غلامرضا شریعتی و همسرش از سوی امید اسدبیگی بوده است. استاندار خوزستان این گزارش‌ها را رد کرده است.

با این همه، احمد نادری، یکی دیگر از نمایندگان مجلس، از تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر، در توئیتی خطاب به استاندار خوزستان نوشت که پرونده خود را سنگین‌تر از این نکند.

۱۷:۴۱ ۱۵.۸.۱۳۹۹

کارگران عسلویه و کنگان نگران کرونا هستند

خبرگزاری ایلنا نوشت: کارگران عسلویه و کنگان بسیار نگرانند و می‌گویند زندگی در سوئیت‌های اشتراکی، کارکردن در کارگاه‌های فشرده و فضاهای نزدیک به‌هم و حتی استفاده مدام از سرویس بهداشتی‌های مشترک در محیط‌های پیمانکاری، اضطراب‌‌آور است.

این کارگران به ایلنا گفتند: بیش از خودشان نگران خانواده‌های‌ خود هستند زیرا بدون آزمایش، هر دوهفته، خانه می‌روند و سوغاتی‌شان برای فرزندان‌شان، می‌تواند کرونا باشد.

این خبرگزاری اشاره کرد که وضعیت کرونا در استان بوشهر، از ماه‌ها پیش قرمز بوده است.

ایلنا در گزارش خود به یک نکته دیگر هم اشاره کرد و آن اینکه به دلیل خروج کارگران پارس‌جنوبی، از شمول قانون کار، مانند همه کارگران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مقررات اشتغال فاقدِ سخت‌گیری‌های قانون کار در حوزه‌های بازرسی، نظارت، ایمنی و بهداشت کار است.

بنابراین، خطر کرونا برای کارگران عسلویه، به ویژه پیمانکاری‌هایی که با دستمزدهای بسیار پایین مجبور به زندگی و اشتغال در بوشهر با وضعیت قرمز کرونا هستند، بسیار جدی است.

این در شرایطی است که آب معدنی روزانه به کارگران داده نمی‌شود و کارگران پیمانکاری برای ۱۴ روز کار، فقط ۷ یا ۸ عدد ماسک رایگان دریافت می‌کنند. ضمن آنکه مایع ضدعفونی‌کننده و الکل هم به میزان مناسب به آنان داده نمی‌شود و این در شرایطی است که حتی کانکس‌های استراحت و کارگاه‌ها نیز به طور مرتب ضدعفونی نمی‌شوند.

در مقابل، موسی احمدی، نماینده مجلس از کنگان، دیر و جم، در ارتباط با نگرانی کارگران به ایلنا گفت: با توجه به موقعیت ویژه پارس‌جنوبی، پیشبرد برنامه‌های پالایشگاهی و تولید گاز و میعانات گازی، ضروری است و کار در این منطقه، به هیچ‌وجه تعطیل‌بردار نیست.

این نماینده مجلس گفت به نظر می‌رسد تا امروز پروتکل‌های بهداشتی نسبتاً خوب اجرایی شده است و ما در زمینه کرونا و بیماران کرونایی، مشکل حادی در پارس جنوبی و عسلویه نداریم و همه چیز تحت کنترل است.

۱۵:۰۹ ۷.۸.۱۳۹۹

برای دسترسی به اخبار و رویدادهای صنفی و کارگری در مهرماه ۹۹، کارنامه مهرماه ۹۹ را دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG