لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

جرمی کوربین با رد اتهام یهودستیزی، از تلاش برای بازگشت به حزب کارگر بریتانیا خبر داد


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

جرمی کوربین، رهبر پیشین و یکی از چهره‌های اصلی حزب کارگر بریتانیا، که روز هشتم آبان، از عضویت در این حزب تعلیق شد، با رد اتهام «یهودستیزی» در دوران رهبری‌اش بر این حزب، گفته است برای بازگشت به حزب کارگر تلاش می‌کند.

آقای کوربین، روز پنجشنبه بدنبال واکنش به گزارش کمیسیون تحقیقی «برابری و حقوق بشر»، در مورد اهمال حزب کارگر در برابر «یهودستیزی» برخی از اعضای حزب، در اقدامی کم‌سابقه، از عضویت در حزب تعلیق شد.

جرمی کوربین گفت همه مطالب منتشره در گزارش کمیسیون تحقیقات را قبول ندارد و خود او از سال ۲۰۱۸ برای مقابله با اقدامات ضد یهودی در حزب، یک تیم تشکیل داده بود.

این واکنش منجر به تصمیم حزب کارگر برای تعلیق عضویت او در حزب کارگر شد.

به گزارش اسکای‌نیوز، آقای کوربین گفته است با تصمیم تعلیق کنار نخواهد آمد و برای بازگشت به حزب تلاش خواهد کرد.

وی اتهام یهودستیزی در مورد خود را نیز شدیدا رد کرد و گفت: «یهودستیزی، امری منفور است».

قرار است آقای کوربین از سوی کمیسیون یادشده مورد تحقیق قرار گیرد. حزب کارگر اعلام کرده است که بازگشت آقای کوربین به حزب، به نتیجه تحقیقات از او منوط است.

جرمی کوربین، ۷۱ ساله، از سن ۱۶ سالگی عضو حزب کارگر بوده و تا شش ماه پیش رهبری حزب را در دست داشت.

کِر استرامر، جانشین جرمی کوربین در رهبری حزب کارگر، انتشار گزارش تحقیقی درباره افزایش «یهودستیزی» در حزب کارگر در زمانی که آقای کوربین رهبر آن بوده را «روز شرمساری» برای حزب نامید و «قول داد» که توصیه‌های ذکر شده در گزارش را رعایت کرده و خطاها را جبران کند.

آقای استرامر گفت واکنش جرمی کوربین به گزارش تحقیقی یادشده، «به‌شدت ناامید کننده بوده است».

برخی از نمایندگان حزب کارگر در مجلس عوام بریتانیا با خشنودی از تعلیق جرمی کوربین از حزب کارگر، آن را «گامی ضروری در مبارزه با نژادپرستی» نامیدند.

مارگارت هودج، یکی از اعضای یهودی حزب کارگر گفت تعلیق جرمی کوربین «تصمیمی درست» به دلیل «واکنش شرم‌آور او به گزارش تحقیقی بود».

ماری وان‌دِرزیل، رییس گروه نمایندگان یهودی در مجلس عوام هم گفت «ما از تصمیم تعلیق جرمی کوربین استقبال می‌کنیم. واکنش او به گزارش تحقیقی، نشان داد که خودش همچنان بخشی از معضل حزب است».

اما برخی از اعضای حزب کارگر، گفته‌اند که تصمیم شورای سیاستگذاری حزب در قبال رهبر پیشین، این حزب را دوشقه خواهد کرد.

گروه‌های چپ در حزب کارگر نیز به تصمیم اتخاذشده درباره آقای کوربین انتقاد و حمله کردنده‌اند.

یک عضو «کارزار سوسیالیسم» که از جمله گروه‌های چپ فعال در این حزب است، با صدور اطلاعیه‌ای گفته است که «تا زمان جبران خطای جدی که در قبال جرمی کوربین صورت گرفته، به طرز خستگی‌ناپذیر کوشش خواهد کرد».

لِن مک‌کلوسکی، از روسای اتحادیه‌های کارگری بریتانیا و حامی آقای کوربین، روز پنجشنبه «هشدار» داد که دوپاره شدن حزب کارگر، به شکست حتمی حزب در انتخابات منجر خواهد شد.

تحقیقات کمیسیون «برابری و حقوق بشر» به ظن اهمال حزب کارگر و رهبری آن در قبال اظهارات و عملکرد یهودستیزانه برخی از اعضایش، از دو سال پیش که آقای کوربین هنوز رهبر حزب بود، آغاز شد.

۸۷ درصد از یهودیان بریتانیا پاییز سال گذشته در یک نظرسنجی گفته بودند که آقای کوربین «مواضع یهودستیزی دارد».

آقای کوربین در طول سال‌های گذشته بارها به حمایت از حکومت از ایران نیز متهم شده است.

نایجل فاراج، یکی از سیاستمداران مخالف آقای کوربین، ژانویه ۲۰۱۹ در مقاله‌ای در روزنامه اکسپرس نوشت جرمی کوربین «از انتقاد از ایران خودداری می‌کند و ۲۰ هزار پوند بابت همکاری‌اش با شبکه ایرانی پرس‌تی‌وی به زبان انگلیسی پول گرفته است».

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز مرداد ۹۸، در جلسه پارلمان بریتانیا، جرمی کوربین را متهم کرد که از شبکه «پرس‌تی‌وی» وابسته به جمهوری اسلامی ایران پول گرفته و «مرتبا جانب ملاهای تهران» را می‌گیرد.

آقای کوربین در پاسخ به این انتقادات گفته است که به عنوان کارشناس مهمان چند بار به این برنامه‌ پرس‌تی‌وی دعوت شده بود.

XS
SM
MD
LG