لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۴

پلیس اتریش ۱۴ نفر را در پی حمله تروریستی بازداشت کرد؛ اعلام سه روز عزای عمومی


حضور سنگین نیروهای پلیس در خیابان‌های وین، پایتخت اتریش
حضور سنگین نیروهای پلیس در خیابان‌های وین، پایتخت اتریش

در ادامه تلاش نیروهای پلیس و امنیتی اتریش در واکنش به حمله تروریستی دوشنبه شب، رسانه‌ها از وین از بازداشت ۱۴ نفر در این ارتباط خبر می‌دهند. هنوز از هویت این افراد خبری منتشر نشده است.

روز سه‌شنبه همچنین دولت اتریش سه روز عزای عمومی در سراسر کشور اعلام کرد و پرچم‌ها در این کشور به حالت نیمه‌افراشته درآمد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس اتریش روز سه‌شنبه به ۱۸ مکان در وین و خارج از این شهر یورش برده و ۱۴ نفر را در ارتباط با حمله‌ای که تروریستی خوانده شده و چهار قربانی بر جای گذاشت بازداشت کرده است.

یک روز پس از حمله‌ای مسلحانه در وین که مقامات اتریش آن را «تروریستی» نامیدند، کارل نهامر، وزیر کشور اتریش، بامداد سه‌شنبه، ۱۳ آبان، گفت که مهاجمِ کشته‌شده یک جوان ۲۰ ساله مسلمان دارای تابعیت دوگانه اتریش و مقدونیه بوده است.

وزیر کشور اتریش همچنین گفت که این مهاجم دارای تمایلات اسلامی و از «حامیان داعش» بود که برای حملات دوشنبه‌شب «به‌ طور کامل مسلح» شده بود.

فرد مهاجم تنها دقایقی پس از آن که به روی مردم آتش گشود به دست پلیس کشته شد، اما حمله او علاوه بر چهار کشته، ۲۲ مجروح نیز بر جای گذاشت، از جمله یک پلیس.

به گزارش رویترز، مهاجم یکی از اعضای فهرستی است که نهادهای امنیتی اتریش قبلاً آن‌ها را به عنوان «افراد دارای تمایلات رادیکال اسلامی» رده‌بندی کرده بودند.

افرادی که نام‌شان در فهرست «متمایل به اسلام افراطی» قرار می‌گیرد، ظاهراً باید همواره توسط نهادهای امنیتی کشوری که در آن هستند و کشورهای هم‌پیمان تحت نظر باشند.

نام مهاجم «حامی داعش» هنوز اعلام نشده زیرا، به‌گفته پلیس وین، ممکن است به تحقیقاتی که در جریان است، لطمه بزند. اما وزیر کشور گفته است که خانه این فرد شناسایی و جست‌وجو در آن آغاز شده است.

پیشتر رویترز گزارش داده بود که در ساعات اولیه روز سه‌شنبه، دو «مظنون» در شهرکی در نزدیکی وین دستگیر شده‌اند. جزئیات این بازداشت‌ها اعلام نشد اما جست‌وجو در خانه‌های شمار دیگری از افراد «مظنون» ادامه یافت.

وزیر کشور اتریش در سخنان سه‌شنبه خود گفت مهاجمِ کشته‌شده کمربند انفجاری به بدن بسته بود، اما پلیس دقایقی بعد اعلام کرد که کمربند او مواد انفجاری نداشت.

رسانه‌های اتریش بامداد سه‌شنبه گفته بودند که مهاجم بر اثر انفجار مواد تخریبی که همراه داشت و به احتمال زیاد آن را برای افزایش شمار کشته‌ها به بدن بسته بود، کشته شد.

با این حال پلیس وین تأیید کرد که مهاجم تیربار خودکار و چند نوع اسلحه دیگر همراه داشته است.

رسانه‌های اتریش در ساعات اولیه رویدادهای دوشنبه شب از وجود ده مظنون که ممکن است حملاتی وسیع و هم‌زمان را در نقاط مختلف وین تدارک دیده‌ باشند، خبر می‌دادند، اما پلیس ادامه تعقیبِ دست‌کم یک مهاجم دیگر را تأیید کرده است.

نیروهای پلیس ساعات طولانی در شش منطقه وین به عملیات پرداخته‌اند و بسیاری از ساختمان‌ها را در پی شناسایی وجود مظنونان احتمالی گشته‌اند.

پلیس وین بامداد سه‌شنبه اعلام کرد که غیر از رویدادهایی که در مرکز وین در جریان بود، در سلسله حوادث دیگر در سایر نقاط وین، چهار تن، شامل دو زن و دو مرد، کشته و ۱۷ زخمی شدید از جمله یک پلیس، به بیمارستان منتقل شدند.

پیش‌تر گفته شده بود که پلیسِ زخمی‌شده یکی از محافظان کنیسه یهودیان بود.

با وجود گذشت ساعات طولانی از آغاز رویدادها، وزیر کشور اتریش از مردم خواست روز سه‌شنبه همچنان در خانه‌ها بمانند و از تردد با وسائط نقلیه عمومی خودداری کنند و از اماکن عمومی دور شوند.

وزیر کشور گفت که این حملات «کوششی برای لطمه زدن به دمکراسی و جامعه اتریش» بود.

در حال حاضر یک هزار نیروی پلیس برای مراقبت در نقاط گوناگون وین مستقر شده‌اند.

حملات از ساعت هشت شامگاه دوشنبه، دوازدهم آبان، با تیراندازی مهاجم کشته‌شده و همدستان احتمالی او، در نزدیکی یکی از کنیسه‌های مهم یهودیان در میدان آغاز شد. کنیسه در آن ساعت بسته بود، اما دو محافظ همیشگی در اطراف آن بودند.

شاهدان عینی به خبرگزاری‌ها گفتند که «مهاجمان به‌شدت مسلح» با اسلحه خودکار به سوی مردم عابر و حاضران در رستوران‌ها آتش گشودند.

خاخام شلومو هوف‌مایستر به سایت اسرائیلی وای.نت گفت از پنجره آپارتمانش شاهد بود که مهاجمان به سوی افراد در رستوران محل «دست‌کم یکصد گلوله» شلیک کردند.

حملات در حالی رخ داد که قرار بود دوشنب‌ شب، آخرین شب پیش از برقراری محدودیت‌های جدید قرنطینه یک‌ماهه در اتریش باشد و بسیاری از مردم از این شب آخر، برای بیرون رفتن استفاده کرده و رستوران‌ها و بارها نسبتاً پر بوده است.

رئیس جامعه یهودیان وین گفته است تصور می‌کند که کنیسه در محل رویدادهای دوشنبه شب یا یهودیان هدف مشخص این حمله نبوده‌اند.

با وجود این، تمامی محل‌های مرتبط با یهودیان بسته شده و از آن‌ها خواسته شده در خانه بمانند و درها را قفل کنند و در صورت خروج اضطراری، از کلاه مذهبی یهودیان یا سایر نمادهای یهودیت استفاده نکنند.

واکنش‌های جهانی به حملات در وین

شماری از رهبران جهان در تماس با سباستین کورتز، صدراعظم اتریش، با نکوهش این حملات، با مردم اتریش ابراز همبستگی و همدردی کردند.

صدراعظم کورتز گفته است که «حمله تروریستی شنیع» شرایط سخت را به مردم تحمیل کرد و «ما از همه تیم‌های اضطراری که به‌ویژه در چنین روزی با به خطر انداختن جان خود امنیت مردم اتریش را تأمین می‌کنند، قدردانی می‌کنیم». آقای کورتز افزود که «پلیس قاطعانه علیه مهاجمان اقدام خواهد کرد».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز حملات وین را «شدیداً محکوم کرد».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، هم در توییتر نوشت که «یک اقدام تروریستی زبونانه دیگر در اروپا رخ داده است. این حملات سبعانه علیه بی‌گناهان باید پایان یابد».

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نیز گفت او و همسرش برای روح «قربانیان حمله تروریستی دهشتناک» و خانواده‌های آنان دعا می‌کنند و «اکنون زمان اتحاد علیه نفرت‌پراکنی و خشونت است».

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در پیامی به همتای اتریشی خود گفت که «جنگ علیه ترور اسلامی، یک نبرد مشترک است».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل،نیز در موضعی مشابه‌ گفت «تمامی جهانیان باید برای شکست دادن ترور اسلامی، متحد شوند».

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، که کشورش در سه هفته اخیر شاهد چند حمله مرگبار بوده، با مردم اتریش ابراز همدردی کرد و گفت «بعد از فرانسه، حالا یک کشور دوست دیگر در اروپای آزاد مورد حمله قرار گرفته...ولی ما هرگز تسلیم نمی‌شویم».

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هم گفت این حملات مردم را نمی‌ترساند و نیت عاملان این نوع حملات که نفرت‌پراکنی میان پیروان ادیان است، محقق نمی‌شود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم این حمله را محکوم کرد و گفت «حادثه تأسف‌بار وین بار دیگر نشان می‌دهد که تروریسم و افراط‌گرایی مرز نمی‌شناسد».

XS
SM
MD
LG