لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

سقوط شدید قیمت خودرو در بازار ایران


پراید که هفته گذشته قیمتی در محدوده ۱۲۵ تا ۱۲۸ میلیون تومان را تجربه می‌کرد، در آغاز هفته جدید به کمتر از ۱۱۰ میلیون تومان رسید.
پراید که هفته گذشته قیمتی در محدوده ۱۲۵ تا ۱۲۸ میلیون تومان را تجربه می‌کرد، در آغاز هفته جدید به کمتر از ۱۱۰ میلیون تومان رسید.

رسانه‌های حوزه خودرو ایران گزارش داده‌اند قیمت خودرو در بازار خودرو ایران در پی اعلام نتایج انتخابات آمریکا کاهش چشمگیری داشته است. اما این کاهش تا کجا ادامه پیدا می‌کند و آینده این بازار چیست؟

فربد زاوه کارشناس بازار خودرو به سایت بیت‌ران گفته است در پی انتخابات آمریکا و انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا شاهد کاهشی در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد در بخش‌های مختلف بازار طی دو ماه آینده خواهیم بود.

در بازار خودرو کاهش قیمت ۵ تا ۱۵ میلیون تومانی در محصولات داخلی و ۱۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی در محصولات چینی و کره‌ای رخ داده است.

سایت اسب بخار هم گزارش داده است که قیمت پراید در بازار آزاد به شدت سقوط کرده و اکثر دلالان و دارندگان خودرو سعی دارند تا هرچه سریع‌تر خودرویشان را بفروشند.

این رسانه گزارش داده است: «پراید ۱۳۱ که در اوایل هفته گذشته قیمتی در محدوده ۱۲۵ تا ۱۲۸ میلیون تومان را تجربه می‌کرد، در اواخر هفته به محدوده کمتر از ۱۱۵ میلیون تومان رسید با آغاز هفته جدید شاهد بودیم که دلالان قیمت پراید ۱۳۱ را کمتر از ۱۱۰ میلیون تومان اعلام می‌کردند و قیمتی در محدوده ۱۰۸ میلیون تومان را برای نسخه صفر کیلومتر آن در نظر گرفته بودند. اما زمانی که خبر پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا منتشر شده است، برخی کانال‌ها و گروه‌های دلالی خودرو در تلاش هستند تا با اعلام قیمت کمتر، معامله‌هایی را به ثبت رسانند».

گزارش شده است برخی کاربران، با نشر آگهی‌های فروش خودرو در فضای مجازی، سعی دارند تا هرچه سریع‌تر اتومبیل خود را به پول نقد تبدیل کنند در توضیحات آگهی‌های بیشتر خودروها اعلام شده که به علت نیاز مالی، حاضر به معامله خودرو با قیمت کمتر از بازار هستند. برخی کارشناسان خودرو می‌گویند که احتمالاً در روزهای آتی قیمت خودروها بسیار بیشتر کاهش خواهد داشت.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مصاحبه‌های خود با رسانه‌های مختلف اعلام کرده که موج کاهش قیمت در بازار آزاد واقعیت دارد و در حال حاضر، قیمت خودروها به شکل عجیبی در حال افت است.

بر اساس گزارش سایت تابناک سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفته است: «همانطور که قبلاً پیش‌بینی کرده بودیم با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز دچار ریزش شد به طوری که حالا شاهد سکته بازار خودرو هستیم. ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو از سه هفته پیش شروع شده بود و ادامه یافت تا حالا که با کاهش قیمت دلار، افت بازار خودرو نیز شدیدتر شده است».

اما آینده این بازار به کجا خواهد رفت؟

فربد زاوه کارشناس خودرو در این باره به سایت بیت‌ران گفته است: «یکی از مسائلی که بنده درباره قیمت‌های دستوری خودرو بارها گفته‌ام این است که با کاهش قیمت‌های بازار، ثبت نام برای خودرو در قرعه کشی‌ها کاهش می‌یابد. زیرا با نزدیک شدن قیمت بازار و کارخانه، دیگر آن حاشیه سود زیاد وجود ندارد. بنابراین نوع ثبت‌نام‌ها کاهش می‌یابد. حتی در بعضی محصولات تقاضا به صفر خواهد رسید. همچنین بسیاری از افرادی که خودرو را به هدف سود کلان و افزایش قیمت خریداری کرده‌اند، خودرویشان را روانه بازار می‌کنند تا از زیان خود جلوگیری کنند.»

به نظر می‌رسد پیش‌فروش خودروسازان در این شرایط با مشکل جدی روبرو شود و خریداران خودرو که برای سود خودرو می‌خرند، چون این حاشیه سود از بین خواهد رفت به دنبال پس گرفتن پول خود از شرکت‌های خودروسازی باشند.

بازار خودرو ایران پیش از انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به شرایط عجیبی رسیده بود و فاصله قیمت برخی خودروها در بازار با کارخانه به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده بود.

خودروسازان ایرانی فکر می‌کردند قیمت بازار خودرو ایران با انتخاب مجدد دونالد ترامپ افزایش پیدا می‌کند بر اساس همین فرضیه، قصد افزایش قیمت کارخانه‌ای خود را داشتند، اتفاقی که فعلاً منتفی یا غیر قابل اجرا به نظر می‌رسد.

اما نکته مهم دیگر احتمال آزاد شدن واردات خودرو است. این عامل هم می‌تواند سبب کاهش بیشتر قیمت خودرو در بازار شود.

برخی کارشناسان فکر می‌کند دولت ایران با آزادسازی واردات سعی دارد بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهایی مثل چین و کره را به صورت خودرو، قطعات خودرو و کالا وارد ایران کند.

قیمت خودرو در ایران وابسته به قیمت دلار است و احتمالاً دارد با کاهش بیشتر قیمت دلار، قیمت خودرو هم در بازار خودرو ایران کاهش پیدا کند.

بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، شرایط بازار خودرو ایران را متفاوت خواهد کرد و خودروهای روز جهان دوباره در ایران تولید و عرضه خواهد شد این عامل هم باعث شده است تا بسیاری صبر کنند تا شرایط اقتصادی ایران پس از انتخابات آمریکا روشن‌تر شود.

XS
SM
MD
LG