لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۷

کارنامه آذر ماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در آذر ماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۸:۵۸ ۲۲.۹.۱۳۹۹

یک کارگر اخراجی نیشکر هفت‌تپه به دلیل فشارهای معیشتی و مشکلات اقتصادی خودکشی کرد

رضا آل‌کثیر، کارگر اخراجی قسمت گلخانه شرکت نیشکر هفت‌تپه، به دلیل فشارهای معیشتی و مشکلات اقتصادی، پس از خودکشی در منزل پدری اش، جان سپرد.

به گزارش کانال تلگرامی امتداد، نزدیک به حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، خودکشی رضا آل‌کثیر بعدازظهر جمعه انجام شده است.

یکی از فعالان کارگری نیشکر هفت تپه در گفت‌وگو با امتداد، اشاره کرد که رضا آل‌کثیر پس از اخراج، ‌تلاش کرده بود به کار بازگردد اما تلاش او به جایی نرسیده بود.

او گفت که این کارگر اخراجی بارها عنوان کرده بود که سه خواهر و یک برادر معلول دارد و نان‌آور خانواده است.

بر اساس این گزارش، سومین مورد خودکشی کارگران در شرکت نیشکر هفت‌تپه از سال ۹۶ تاکنون است.

۰۰:۴۸ ۱۳.۹.۱۳۹۹

اعتصاب چند روزه رانندگان موتوری اسنپ‌فود

وب‌سایت رویداد ۲۴ در گزارشی درباره اعتصاب چندین روزه رانندگان پیک شاغل در اپلیکشن اسنپ‌فود نوشت که آنها می‌‌گویند این شرکت تصمیم گرفته است تا تمام پیک‌های اسنپ‌فود اکسپرس زیرنظر اسنپ باکس کار کنند تا از این طریق، شرکت اسنپ‌فود بتواند از هزینه پیک ارسال غذا، کارمزد کم کند.

بر اساس این گزارش، مبلغی که یک پیک برای تحویل غذا دریافت می‌کند، ناچیز است و از همان مقدار اندک نیز باید کارمزد جداگانه‌ای به اسنپ‌فود بدهد. اسنپ‌فود تا قبل از این، کارمزد ارسال غذا را از رستوران‌ها دریافت می‌کرد و حال، علاوه بر آن، می‌خواهد از رانندگان هم کارمزد بگیرد.

یکی از رانندگان درباره وضعیت شغلی خود و همکارانش و این اعتصاب به رویداد ۲۴ گفت: قیمت پایه جابه‌جایی غذا برای ما، حدود هشت هزار تومان است و ما می‌خواهیم این مبلغ افزایش یابد.

او افزود که شرکت اسنپ‌فود از دو هفته پیش، دسترسی اسنپ‌باکس و اسنپ‌خودرو را برای ارسال همه‌نوع سفارشی، حتی غذا که ارسال آن بر اساس قرارداد ممنوع است، باز کرده است. این اتفاق باعث شد عملا درآمد حداقلی رانندگان اسنپ‌فود محدودتر شود و آنها همچنین مجبور به پرداخت بخشی از همین حقوق حداقلی به عنوان کارمزد، به اسنپ‌فود باشند.

یکی دیگر از رانندگان موتوری اسنپ‌فود هم گفت: این شرکت از رانندگان اسنپ‌باکس حدود ۲۰ درصد کمیسیون می‌گیرد. برای همین ترجیح می‌دهد رانندگان اسنپ‌فود را هم به زیرمجموعه اسنپ‌باکس ببرد و از آنها هم همان اندازه کمیسیون بگیرد.

وی اشاره کرد که تاکنون رانندگان اسنپ‌فود کمیسیون نمی‌دادند و این شرکت، کمیسیون خود را از رستوران‌ها دریافت می‌کرد اما حالا می‌خواهد محل درآمدش را بیشتر کند، از ما کارمزد کم کند و هم از محل ارسال غذا، کمیسیون بگیرد.

این راننده گفت: اگر امروز اعتراض نکنیم، قطعا فردا مجبور به پرداخت کمیسیون می‌شویم درحالی که همین الان هم اسنپ‌فود دستمزد خیلی کمی به ما می‌پردازد.

در این ارتباط، مهراد عبدالرزاق، رئیس هیئت مدیره اسنپ‌فود، در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه رانندگان خواستار افزایش رقم ثابت تحویل غذا از هشت هزار به ۱۰ هزار تومان هستند،‌ عنوان کرد که آنها با این دریافتی ۸ هزار تومانی برای هر بار تحویل غذا، ماهانه درآمدی بین ۶ تا ۱۲میلیون تومان دارند.

رویداد ۲۴ با اشاره به سخنان رئیس هیئت مدیره شرکت اسنپ‌فود نوشت: یعنی یک راننده موتور باید روزی، به طور متوسط، ۵۰ بار از طریق اسنپ‌فود غذا تحویل بگیرد و تحویل بدهد و درآمد ۱۲ میلیون تومانی کسب کند. به‌ نوشته این وبسایت، به عبارت دیگر، یک راننده باید روزی ۱۰ ساعت روی موتورش بنشیند، در هر ۱۲ دقیقه، یک غذا دریافت و تحویل دهد تا بتواند رقم ۱۲میلیون دریافتی مورد ادعای مدیرعامل اسنپ‌فود را داشته باشد. اما آیا این ممکن است؟

رویداد ۲۴ با اشاره به آنچه برآوردها از درآمد شرکت اسنپ‌فود نامید، نوشت: این شرکت روزانه درآمدی ۲۰ میلیارد تومانی دارد اما کارگران اسنپ‌فود کمترین سهم را از این درآمد دارند و نه ‌تنها از دستمزد کافی و متناسب با شغل‌شان برخوردار نیستند بلکه از حقوق کارگران رسمی مانند حق مرخصی، حق‌بیمه شغلی، سنوات، حق تشکل و حق بیمه‌بیکاری محرومند.

۱۹:۵۱ ۸.۹.۱۳۹۹

سندیکای کارگران شرکت اتوبوس‌رانی تهران اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق یک کارگر اخراجی پارس خودرو را محکوم کرد

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران روز جمعه اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق در مورد داود رفیعی، کارگر اخراجی پارس خودرو را محکوم کرد و آن را حکمی قرون وسطایی نامید.

این تشکل کارگری با اشاره به اینکه آقای رفیعی از زمان اخراج به دلیل فعالیت های صنفی در سال ۹۱ تاکنون تلاش کرده است تا به سرکار بازگردد ولی موفق نشده است، نوشت: که او از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر سال ۹۸ بود و چند بار نیز بازداشت شده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران با اعلام اینکه این نخستین بار نیست که پاسخ حق‌خواهی و مطالبه‌گری کارگران در ایران با شلاق و زندان داده می‌شود، تاکید کرد که با چنین برخوردهایی، صدای اعتراض کارگران خاموش نخواهد شد.

داود رفیعی روز پنجشنبه به دست ماموران اجرای احکام بازداشت و متحمل ۷۴ ضربه شلاق شد.

او پیشتر به اتهام توهین به علی ربیعی، وزیر کار سابق، محکوم شناخته شد اما علی ربیعی در سال قبل، در نامه‌ای به دادگاه تجدیدنظر استان تهران، گفت که از شکایت خود صرف نظر می‌کند.

۱۹:۵۰ ۸.۹.۱۳۹۹

یک عضو کارگری شورای عالی کار خواستار افزایش دستمزدها و مستمری‌ها شد

علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار، با انتقاد از فاصله بسیار زیاد دستمزد کارگران و مستمری بازنشستگان با خط فقر ۱۰ میلیون تومانی، خواستار افزایش دستمزدها و مستمری‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، او درباره پیامد پایین بودن سطح دستمزدها و مستمری‌ها گفت که آموزش، اقلام خوراکی و آشامیدنی از سبد هزینه‌های معیشت خانوار حذف شده است و آن را زنگ هشداری برای مسئولان دانست.

علی خدایی، عملکرد دو سال گذشته دولت درباره معیشت کارگران را غیرقابل دفاع دانست و افزود: حدود ۵۰ میلیون تن در ایران، به طور مستقیم، متأثر از دستمزدهای تعیین شده، زندگی می‌کنند.

در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه کارگران حدود دو میلیون تومان است که برای یک کارگر متاهل به حدود سه میلیون تومان می‌رسد.

۱۹:۴۹ ۸.۹.۱۳۹۹

نامه به حسن روحانی؛ شورای عالی نظام پرستاری از حل نشدن مشکلات پرستاران انتقاد کرد

اعضای شورای عالی نظام پرستاری و همچنین روسای ۱۴۰ هیئت مدیره نظام پرستاری سراسر ایران در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، از حل نشدن مشکلات پرستاران انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در این نامه با اشاره به اینکه از زمان شیوع کرونا در ایران، ۸۴ پرستار جان باخته‌اند، گفته شد که تا امروز، تعداد پرستاران مبتلا به کرونا، ۵۰ هزار تن و تعداد پرستاران قرنطینه و بستری نیز از مرز هشت هزار تن گذشته است.

امضاکنندگان نامه با انتقاد از اینکه هنوز نیروی پرستار کافی و متناسب، استخدام نشده است، افزودند که هر ماه به بهانه کاهش درآمدها در بیمارستان‌ها، از دستمزدها و کارانه‌ها کاسته می‌شود که اعتراض پرستاران در بسیاری از بیمارستان‌ها را به همراه داشته است.

امضاکنندگان نامه خواستار استخدام سریع و فوری دست‌کم ۳۰ هزار نیروی جدید پرستار، تغییر وضعیت پرستاران شرکتی و بازنگری کمی و کیفی امکانات محافظتی و ایمنی موثر در بیمارستان‌ها شدند.

آنها همچنین بر لزوم اجرای کامل قانون بهره‌وری، کسر نشدن کارانه و اضافه‌کار پرستاران، تسریع در پرداخت معوقات و صدور احکام فوق‌العاده ویژه برای پرستاران رسمی، شرکتی و قرار دادی تاکید کردند.

۲۰:۰۵ ۱.۹.۱۳۹۹

برای دسترسی به اخبار و رویدادهای صنفی و کارگری در آبان ماه ۹۹، کارنامه آبان ماه ۹۹ را دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG