لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۹

کرونا در ایران؛‌ افزایش سریع مرگ‌ومیر و رونق بازار سیاه «داروهای» تأیید نشده 


در حالی که افزایش سریع مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران ادامه دارد، یک عضو ستاد ملی کرونا از وضعیت آشفته دارویی در ایران انتقاد کرده و گفته است فروش داروهای تایید نشده یا بی‌اثر در بازارهای غیررسمی مانند ناصر خسرو تهران افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سخنگوی وزارت بهداشت ایران از جان باختن ۴۵۳ بیمار دیگر و شناسایی ۱۲ هزار و ۴۶۰ بیمار جدید در طول ۲۴ ساعت گذشته خبر داده است.

سیما لاری که روز دوشنبه سوم آذر به روال معمول آمار رسمی شیوع و مرگ و میر کرونا در ایران را اعلام می‌کرد، از وضعیت وخیم ۵۸۱۲ نفر از بیماران نیز خبر داد.

بدین ترتیب با درنظر گرفتن آمار رسمی، تعداد کل قربانیان کرونا در ایران به ۴۵ هزار و ۲۵۵ نفر رسید و کل مبتلایان به این بیماری نیز ۸۶۶ هزار و ۸۲۱ نفر اعلام شده است.

در ماه‌های اخیر همواره تردیدهای جدی درباره آمار کرونا در ایران وجود داشته است. پیش از این محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران آمار واقعی کرونا در ایران را سه برابر آماری دانست که وزارت بهداشت به صورت رسمی اعلام می‌کند.

انتقاد عضو کمیته کرونا از سردرگمی در بازار دارو

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران، با تاکید بر اینکه «هنوز هیچ دارو و درمان اختصاصی» برای بیماری کرونا وجود ندارد، از فروش برخی داروها بین قیمت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان در بازار ناصر خسروی تهران به عنوان «داروی کرونا» خبر داد.

به گزارش ایرنا، او از داروی تائیدنشده «رمدسیویر» به عنوان یکی از این داروها نام برده و گفته است یک «داروی گیاهی تولید شده در کرمانشاه» نیز بدون اینکه از وزارت بهداشت مجوز بگیرد، وارد بازار شده و به عنوان داروی مقابله با کرونا به فروش می‌رسد.

خانم محرز با اشاره به اینکه توزیع این داروها «مردم را سردرگم می‌کنم»، از وزارت بهداشت خواسته است که نظارت در این زمینه را افزایش دهد.

در ماه‌های گذشته، برخی از مدعیان طب سنتی چند داروهای گیاهی را برای «مداوای کرونا» معرفی کردند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها دارویی موسوم به «امام کاظم» بود.

ادعاهای مطرح‌شده از سوی این افراد در ماه‌های اخیر برای درمان کرونا با واکنش‌های بسیاری از سوی متخصصان مواجه شده است.

رضا ملک‌زاده، معاون وزیر بهداشت که روز ۳۰ آبان در اعتراض به مدیریت غیرعلمی وزیر بهداشت در جریان بحران کرونا استعفا کرد، در نامه خود به وزیر بهداشت از طرح «ادعاهای بی‌اساس مبنی بر تاثیر داروهای گیاهی و طب سنتی بر کرونا» انتقاد کرده بود.

کامبوزیا پرتوی به کرونا دچار شد

خبرگزاری ایسنا هم در گزارشی نوشته است که کامبوزیا پرتوی، کارگردان سینمای ایران نیز به کرونا مبتلا شده است. آقای پرتوی در بیمارستان بستری شده و تحت درمان است.

در طول ماه‌های گذشته چندین بازیگر و عوامل ساخت برنامه‌های تلویزیونی و سینمایی به کرونا مبتلا شده‌اند.

روز ۸ آبان امسال کریم اکبری‌ مبارکه، بازیگر سینما و تلویزیون،‌ در سن ۶۷ سالگی بر اثر کرونا درگذشت.

پیش از او نیز اکبر عالمی، مجری و کارگردان و استاد دانشگاه، بود که ۲۲ مهرماه به علت ابتلا به کرونا در ۷۵ سالگی درگذشت.

در روزهای گذشته ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به افزایش موارد ابتلا به کرونا در میان هنرمندان خواستار تعطیلی پروژه‌های هنری و فرهنگی شده بود که هنوز گزارشی درباره موافقت وزارت ارشاد با این درخواست منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG