لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

فناوری‌های جدید در سال ۲۰۲۰


مجله فناوری: سال ۲۰۲۰ سالی عجیب با توجه به شیوع ویروس کرونا بود اما در همین سال، تحولات تازه‌ای در جهان فناوری رخ داده است.

بیماران مجازی و توسعه علم پزشکی

الگوریتم‌ها حالا کار را به جایی رسانده‌اند که حتی می‌توانند مریض شوند. الگوریتم‌های جدیدی در حال توسعه هستند که می‌توانند نقش بیماران فرضی را بازی کنند. این موضوع کمک می‌کند تا روش‌های جدید درمان توسعه یابند.

این الگوریتم‌ها حتی برخی از آزمایش‌های ابتدایی که باید روی موجودات زنده انجام شود را هم شبیه‌سازی کرده‌اند.

این روش سرعت رسیدن به درمان و داروهای خاص را افزایش و هزینه‌ تحقیقات را کاهش می‌دهد. در روش‌های جدید اندام‌های مجازی ساخته و روی آنها، در رایانه آزمایش و تحلیل‌های گوناگون انجام می‌شود.

روش‌های آزمایش رایانه‌ای، پیشتر درعلوم مهندسی دیگر رواج داشتند اما با توسعه هوش مصنوعی، استفاد از آن در پزشکی در سال جاری، رشد قابل توجهی داشته است.

تحقیقات درباره بیماری‌های جدید مانند کرونا، استفاده از این روش‌های رایانه‌ای را در سال ۲۰۲۰ شدت داده‌اند.

توسعه پزشکی دیجیتال

با افزایش قدرت یادگیری ماشین و هوش مصنوعی و توسعه لوازم هوشمند مانند ساعت هوشمند که برخی پارامترهای حیاتی افراد مانند فشار خون یا ضربان قلب را اندازه‌گیری می‌کنند، پزشکی دیجیتال رشد قابل توجهی پیدا کرده است.

با این روند توسعه، امید است تا اپلکیشن‌هایی ساخته شوند که مانند یک پزشک، کاربران را آنالیز کرده و از بیماری‌های احتمالی به آنها خبر دهند.

این ایده در سال جاری و با توجه به همه‌گیری کرونا و دسترسی کمتر مردم جهان به پزشک در دوارن قرنطینه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

حالا تجهیزات هوشمند پوشیدنی در حال توسعه هستند که توانایی تشخیص اختلالات تنفسی، افسردگی و مشکلات خونی را دارند.

این ابزارها با پایش برخی پارامترهای کاربران، می توانند احتمال سرطان را هم در آنها بررسی کنند.

سیمان با کربن کم

در سال‌های اخیر استفاده از بتن رشد زیادی داشته، اما سیمان سبب تولید حدود هشت درصد از گازهای گلخانه‌ای می‌شود. گرمایش در زمین در سال‌های اخیر محققان را به سمت تولید سیمان‌های کم‌کربن سوق داده است تا بتوانند بتن‌هایی تولید کنند که کمتر هوا را آلوده می‌کنند.

هم‌اکنون سالانه چهار میلیارد تن سیمان تولید می‌شود که به زودی به سالانه پنج میلیارد تن خواهد رسید و اگر سیمان‌های کم‌کربن توسعه پیدا نکند، قطعاً آلودگی هوا هم شدت خواهد یافت.

سنسورهای کوانتومی

در سال ۲۰۲۰ توسعه خودروهای خودران بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت و چندین خودرو خودران سطح سه معرفی شدند. البته همچنان تا خوردان شدن کامل خودروها راه طولانی باقی مانده است و یکی از مشکلات بینایی رایانه‌ای برای راندن خودرو است.

در سال ۲۰۲۰ حسگرهای کوانتومی توسعه پیدا کردند که می‌توانند در توسعه خودروهای خوردان نقش کلیدی بازی کنند.

دقت حسگرهای کوانتومی بسیار زیاد است. یکی از مشکلات این حسگرها گران بودن آن و دیگری کارایی پایین در دمای محیط است. اما محققان موفق شده‌اند تا گام‌هایی را به سمت حسگرهای ارزان کوانتومی بردارند که در دمای محیط کار می‌کنند.

هیدروژن سبز

در سال ۲۰۲۰ گام‌های بیشتری برای رسیدن به هیدروژن سبز برداشته شد . هیدروژن را سوخت پاک آینده می‌نامند اما تأمین هیدروژن از طریق سوخت‌های فسیلی سبب می‌شود این سوخت در مرحله تامین، پاک نباشد. به هیدروژنی که برای تولید آن دی‌اکسید‌کربن و آلودگی تولید می‌شود، هیدروژن خاکستری می‌گویند.

با تهیه هیدروژن از طریق الکترولیز آب با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مثل نورخورشید یا باد، می‌توان هیدروژن سبز تهیه کرد. بر خلاف ذخیره الکتریسته در باتری، حمل و نقل و انتقال هیدروژن سبز راحت‌تر و سریع‌تر است.

در سال ۲۰۲۰ تحقیقات زیادی برای تولید هیدروژن سبز انجام شد البته همچنان قیمت تهیه این نوع هیدروژن از هیدروژن خاکستری بیشتر است و محققان سعی دارند هزینه تولید هیدروژن سبز را به هیدروژن خاکستری نزدیک کنند.

پیش‌بینی می‌شود هیدروژن سبز در سال ۲۰۵۰ بازاری ۱۲ تریلیون دلاری داشته باشد.

XS
SM
MD
LG