لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

عضو دفتر نشر آثار خامنه‌ای اخبار «وخیم شدن» وضعیت سلامتی رهبر جمهوری اسلامی را تکذیب کرد


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی

مهدی فضائلی، معاون رسانه‌ای دفتر نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی، با تکذیب اخبار مربوط به وضعیت سلامتی علی خامنه‌ای نوشته است که رهبر جمهوری اسلامی «سلامت و با نشاط به انجام برنامه‌های خود طبق روال مشغول» است.

او این توئیت را روز دوشنبه ۱۷ آذر ماه در واکنش به گزارش‌هایی نوشته است که خبر از لغو جلسه خامنه‌ای و روحانی به دلیل وخیم شدن وضعیت سلامتی رهبر جمهوری اسلامی داده بودند.

در این گزارش‌ها که در نشریاتی چون نیوزویک و اورشلیم پست هم بازتاب یافت، آمده بود که رهبر جمهوری اسلامی به دلیل وضعیت سلامتی خود، قدرت را به فرزندش، مجتبی خامنه‌ای، واگذار کرده است.

مجتبی خامنه‌ای، ۵۱ ساله که با دختر غلامعلی حدادعادل، مشاور عالی رهبر حکومت ایران ازدواج کرده است، منصب سیاسی ندارد و بر اساس برخی گزارش‌ها در قم به تدریس درس خارج فقه مشغول است.

در توئیت آقای فضائلی اشاره‌ای به بخشی از خبرها که درباره قدرت گرفتن مجتبی خامنه‌ای بود، نشده است.

علی خامنه‌ای ۸۱ ساله از سال ۱۳۶۸ رهبر جمهوری اسلامی است و حرف آخر را در سیاست داخلی و خارجی ایران می‌زند. وضعیت سلامتی او برای سال‌ها محور گمانه‌زنی‌ها بوده است.

یک مقام امنیتی در اسرائیل که از نزدیک تحولات مربوط به ایران را دنبال می‌کند، به خبرگزاری رویترز گفته است: «ما در جریان شایعات هستیم و آن‌ها را فقط به عنوان شایعه در نظر می‌گیریم».

پاییز سال ۱۳۸۸ نیز در یک موج خبری مشابه، روزنامه گاردین در گزارشی به نقل از مایکل لدین، از نومحافظه‌کاران مشهور آمریکایی نوشت که خامنه‌ای یک روز بعد از ظهر بیهوش شده و به بیمارستان منتقل شده است.

این گزارش بازتاب بسیاری گسترده‌ای داشت و منجر به اوج‌گیری شایعات در مورد ابتلای رهبر جمهوری اسلامی به «سرطان پروستات» یا «سرطان غدد لنفاوی» شد.

رسانه‌های رسمی ایران جزئیات چندانی در مورد وضعیت جسمانی آیت‌الله خامنه‌ای منتشر نمی‌کنند ولی شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های غیررسمی معمولا اخبار و حتی شایعات در این مورد را با حساسیت دنبال کرده و بازتاب می‌دهند.

در واکنشی دیگر به خبرهای امروز، خبرگزاری تسنیم گزارش داده که دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری خبر برگزاری جلسه فوری مجلس خبرگان رهبری را «جعلی» دانسته است.

در این تکذیبیه آمده است: «از صبح امروز تصویری ساختگی با موضوع جلسه فوری مجلس خبرگان رهبری در شبکه‌ها دست به دست می‌شود، این تصویر جعلی است و خبرگان رهبری هیچ جلسه‌ای نداشته است».

ظاهرا تکذیبیه این دبیرخانه در واکنش به برخی شایعات درباره احتمال برگزاری جلسه این مجلس پس از فوت رهبر جمهوری اسلامی است.

در طول پنج سال گذشته، به ویژه پس از آنکه خبر جراحی «پروستات» رهبر جمهوری اسلامی در یک بیمارستان به طور علنی اعلام شد و تصاویری از بستری شدن او منتشر شد، موضوع وضعیت سلامتی علی خامنه‌ای و تعیین جانشین او بیشتر مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفته است.

موضوع جانشینی رهبر جمهوری اسلامی نیز مانند وضعیت سلامتی او همواره مبهم و جنجال‌برانگیز بوده است.

برخی از اعضای مجلس خبرگان، از جمله احمد خاتمی، عضو هیات رئيسه مجلس خبرگان رهبری در سال ۹۵ با اشاره به تشکیل کمیته‌ای محرمانه در این مجلس برای انتخاب رهبر آینده اعلام گفت کمیته تعیین رهبری در حال بررسی افراد صاحب صلاحیت برای این جایگاه است.

در همان سال اکبر هاشمی رفسنجانی نیز گفت این کمیته «در مقطعی پس از مذاکره با چند صد نفر»، دو نفر را «به صورت سری» به عنوان گزینه رهبری آینده جمهوری اسلامی معرفی کرده بود.

بهمن سال ۹۷ نیز گزارش‌هایی درباره درخواست آیت الله خامنه‌ای برای انتخاب جانشین وی ظرف مدت سه سال آینده منتشر شد ولی محسن مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری این گزارش‌ها را تکذیب کرد و گفت: «اصلاً چنین موضوعاتی در مجلس خبرگان مطرح نشده ‎است و بعید هم می‎دانم چنین باشد».

XS
SM
MD
LG