لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۲

کرونا در ایران؛ روحانی مدعی به صفر رسیدن شهرهای قرمز شد


رئیس‌جمهوری ایران روز شنبه ۲۹ آذر گفت که دیگر هیچ کدام از شهرهای کشور به خاطر ویروس کرونا در وضعیت قرمز قرار ندارد.

حسن روحانی همچنین مدعی شد که در ۶ ماهه اول امسال رشد اقتصادی هم با نفت و هم بدون نفت مثبت بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، آقای روحانی اظهار داشت که در ابتدای ماه جاری ۱۶۰ شهر کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار داشتند، اما اکنون تعداد شهرهای قرمز کشور به صفر رسیده است.

این اظهارات در حالی است که تعداد مبتلایان روزانه در ایران، بر اساس آمارهای رسمی، به حدود ۷ هزار نفر رسیده که هم‌سطح اواسط مهر ماه و سه برابر سطح مبتلایان روزانه به کرونا در بهار و تابستان سال جاری است.

برای نمونه در شهریورماه سال جاری که شمار مبتلایان روزانه به کرونا در ایران یک سوم سطح کنونی بود، بنابر روایت وزارت بهداشت، ۲۷ استان کشور در وضعیت قرمز قرار داشتند.

همچنین طبق آمارهای وزارت بهداشت اگرچه آمار مرگ و میر روزانه ناشی از ویروس کرونا در کشور به حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر رسیده است که در مقایسه با آبان ماه کاهش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد، اما باز هم این آمار در مقایسه با تابستان و بهار به مراتب بیشتر است.

آقای روحانی در ادامه سخنان روز شنبه خود به اقتصاد ایران پرداخت و گفت که رشد اقتصادی کشور طی شش ماهه ابتدایی سال جاری بدون نفت ۱.۴ و با نفت ۱.۳ درصد بود.

رئیس‌جمهوری ایران در ادامه افزود: «در شرایطی که اکثر کشورها با رشد منفی اقتصادی منهای ۷ و منهای ۹ و منهای ۵ مواجه هستند، کشورهایی که رشد اقتصادی‌شان مثبت است محدود هستند و ما جزو کشورهایی هستیم که علیرغم مشکلات تحریم و جنگ اقتصادی و همچنین کرونا، رشد اقتصادی ۶ ماه اول ما مثبت بوده است.»

اظهارات وی درباره مثبت شدن رشد اقتصادی کشور در شش ماهه ابتدایی سال در حالی است که ارزیابی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی نشان می‌دهد که رشد اقتصادی ایران در سال جاری خورشیدی منفی ۴.۵ تا منفی ۵ درصد خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید رشد اقتصادی نفتی ایران امسال منفی ۸.۵ درصد و رشد اقتصادی غیرنفتی منفی ۴.۵ درصد خواهد بود.

آقای روحانی در ادامه اظهار امیدواری کرده است که دولت بتواند تورم را مهار و در زمینه اشتغال هم بتواند «خدمات ارزشمندی» انجام دهد.

نرخ تورم سالانه در ایران بنابر ارزیابی صندوق بین‌المللی پول در سال جاری ۳۰.۵ درصد خواهد بود که بالاترین رقم در جهان بعد از ونزوئلا، سورینام، سودان و زیمبابوه است. حال آن که گزارش‌های مرکز آمار مدعی است که نرخ تورم در سال جاری نه تنها افزایش نیافته، بلکه سیر نزولی نیز داشته است.

همچنین اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی منتشر کرد که می‌گوید در واقعیت نرخ بیکاری در کشور ۲.۵ برابر آمارهای رسمی دولت است و به حدود ۲۴ درصد رسیده است.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، مرکز پژوهش‌های مجلس و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG