لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

خبرهای کوتاه

مازیار سیدنژاد، فعال کارگری، به سه سال زندان محکوم شد

مازیار سیدنژاد، فعال کارگری، ساکن اهواز به اتهام «عضویت در گروه‌ مخالف نظام» به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، در پرونده آقای سید‌نژاد اتهاماتی چون «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» نیز مطرح بود ولی در حکم محکومیت که روز شنبه ۲۹ آذر صادر شده، صرفا به اتهام «عضویت در گروه مخالف نظام» اشاره شده است.

آقای سیدنژاد آذرماه سال ۹۷ و پس از برگزاری تجمعات کارگران معترض گروه ملی فولاد در اهواز بازداشت شد و پس از ۱۰۷ روز بازداشت، روز ۲۷ اسفند همان سال با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

کارگران معترض فولاد خوزستان در همراهی با کارگران معترض نیشکر هفت‌تپه و برای رسیدن به مطالباتی در زمینه پرداخت حقوق معوق و برخورداری از بیمه مناسب تجمع کرده بودند.

او در دوران بازداشت خود، تحت فشار نیروهای امنیتی وادار به اعترافات اجباری شد و در در فیلمی به نام طراحی سوخته که ۲۹ دی ۹۷ از صداوسیمای حکومت ایران پخش شد، درباره ارتباط با گروه‌های چپ و برانداز سخنانی را مطرح کرد.

حکومت ایران در این فیلم و سایر برنامه‌هایی که علیه فعالان کارگری مطرح کرده است، اعتراض‌های کارگران و فعالان کارگری به وضعیت معیشتی خود را «توطئه خارجی» توصیف کرده است.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

ملک سلمان پس از «معاینه‌ای معمولی» بیمارستان را ترک کرد

 ملک سلمان بن عبدالعزیز
ملک سلمان بن عبدالعزیز

رسانه‌های دولت عربستان سعودی روز چهارشنبه به نقل از دربار سلطنتی این کشور گزارش دادند که ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی، پس از «یک معاینه معمولی» بیمارستان تخصصی ملک فیصل در جده را ترک کرد.

ملک سلمان در همین روز چهارشنبه به بیمارستان رفته بود.

ملک سلمان، خادم حرمین الشریفین که مقدس‌ترین مساجد مسلمانان محسوب می‌شود، سال ۲۰۱۵ پس از حدود دو سال و نیم که ولیعهد سعودی بود، حاکم بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده نفت جهان شد.

پادشاه ۸۸ ساله عربستان سعودی آخرین بار در ماه مه ۲۰۲۲ برای انجام کولونوسکوپی و آزمایش‌های پزشکی در بیمارستان بستری شده بود. او در سال ۲۰۲۰ نیز تحت عمل جراحی کیسه صفرا قرار گرفت.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

وزیر دفاع اسرائیل: نیمی از فرماندهان حزب‌الله در جنوب لبنان کشته شده‌اند

در ادامه تشدید تبادل آتش بین گروه حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل در مرزهای دو کشور، روز چهارشنبه جنگنده‌های اسرائیلی به حدود ۴۰ هدف در جنوب لبنان حمله کردند و حزب‌الله نیز به سوی یک روستای مرزی اسرائیل راکت کاتيوشا شلیک کرد.

از آغاز جنگ میان اسرائیل و گروه افراطی حماس در نوار غزه در روز ۱۵ مهر، درگیری‌ها بین حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل در حد بی‌سابقه‌ای تشدید شده و خطر گسترش جنگ در منطقه را افزایش داده است.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت گفت اهداف حملات هوایی این کشور مناطق اطراف روستای عیتا الشعب واقع در عمق سه کیلومتری خاک لبنان بوده است که انبارهای تسلیحاتی و زیرساخت‌های حزب‌الله لبنان در آنجا قرار دارد و شبه‌نظامیان این گروه در آن تردد دارند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، پس از حضور در جلسه عملیاتی در مقر سرفرماندهی نیروهای شمالی اسرائیل گفت: «عملیات تهاجمی ارتش اسرائیل در جنوب و سایر نقاط لبنان ادامه دارد و نتایج این عملیات بسیار چشمگیر بوده است.»

او افزود که نیمی از فرماندهان حزب‌الله در جنوب لبنان در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

یک مقام حزب‌الله لبنان، گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی، ادعای وزیر دفاع اسرائیل را «کاملا بی ارزش» توصیف کرد و گفت هدف آن فقط تقویت روحیه اسرائیلی‌ها است.

او خاطر نشان کرد که حزب‌الله لبنان همواره عکس و زندگینامه نفرات خود را که در جنگ کشته شده‌اند، منتشر می‌کند.

روز چهارشنبه حزب‌الله لبنان مراسم خاکسپاری حسین علی غزقول، یکی از فرماندهان میدانی این گروه را که در روزهای گذشته در حملات اسرائیل کشته شد، برگزار کرد.

حسن فضل‌الله، یکی از اعضای ارشد حزب‌الله در این مراسم گفت که حسین علی غزقول در توسعه توان پهپادی و موشکی این گروه و ارتقاء نبرد با اسرائیل «به فاز جدیدی» نقش مهمی ایفا کرد.

روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت حزب‌الله لبنان با پهپاد به یک پایگاه نظامی اسرائیل در شمال بندر عکا حمله کرد که عمیق‌ترین حمله این گروه در اسرائیل از زمان شروع دور جدید درگیری‌ها بین دو طرف همزمان با جنگ در نوار غزه است.

به نظر می رسد که این درعین حال پیچیده ترین حمله حزب‌الله لبنان به خاک اسرائیل در شش ماهه گذشته بود.

در این عملیات ابتدا تعدادی پهپاد برای مشغول کردن سامانه دفاع ضد هوایی اسرائیل به آسمان آن کشور فرستاده شد و همزمان تعداد دیگری پهپاد مملو از مواد منفجره به سوی پایگاه نظامی در شمال بندر عکا به پرواز درآمد.

روز چهارشنبه نیز حزب‌الله لبنان در واکنش به حملات جنگنده‌های اسرائیلی به سوی روستای شومرا در شمال اسرائیل کاتیوشا شلیک کرد.

گزارش‌ها حاکی است که در حملات هوایی اسرائیل در روز سه‌شنبه به منطقه حانین در شهرستان بنت جبیل، واقع در جنوب لبنان، دست کم دو نفر از جمله یک دختر ۱۱ ساله کشته شده اند.

از آغاز دور جدید درگیری‌ها در اواسط مهر ماه حدود ۲۵۰ شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان در حملات اسرائیل به لبنان و حدود ۳۰ نفر دیگر نیز در حملات اسرائیل به سوریه کشته شده اند.

این آمارها روی هم رفته نشان می‌دهند که تعداد تلفات این گروه از جنگ سال ۲۰۰۶ با اسرائیل فراتر رفته است.

در شش ماه گذشته بیش از ۷۰ غیرنظامی لبنانی نیز در حملات اسرائیل کشته شده و از سوی دیگر در مجموع ۱۸ اسرائیلی، شامل نظامیان و غیرنظامیان جان خود را از دست داده‌اند.

جو بایدن پس از امضای مصوبه کمک ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین: پوتین دوباره شکست خورد

به دنبال تصویب بسته کمک مالی به اوکراین و اسرائیل در مجلس نمایندگان و مجلس سنا ایالات متحده، رئیس‌جمهور این کشور لایحه یاد شده را امضا کرد.

بسته کمکی ایالات متحده آمریکا که اول فروردین در مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آرای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تصویب شد، شامل ۶۱ میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین، ۲۶ میلیارد دلار به اسرائیل، یک میلیارد دلار برای کمک به مردم غزه و هشت میلیارد دلار برای حمایت از تایوان در برابر تهدیدات چین در اقیانوس هند و آرام است.

مجلس سنا نیز شامگاه سه‌شنبه این بسته‌های کمکی را تصویب کرد و جو بایدن روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت بعد از امضای این لایحه گفت بسته کمکی جدید به شرکای آمریکا امکان دفاع از حق حاکمیتی خود در برابر تهدیدها را می‌دهد.

او گفت یک میلیارد دلار اولیه برای تامین تسلیحات برای اوکراین را تایید کرده و انتقال این تسلیحات ظرف چند ساعت آغاز خواهد شد.

بسته کمک اولیه شامل وسایل نقلیه، مهمات دفاع هوایی استینگر، مهمات اضافی برای سیستم‌های موشکی توپخانه با تحرک بالا، مهمات توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری، مهمات ضد تانک «تاو» و «جاولین» به همراه تسلیحات دیگر خواهد بود تا بلافاصله در میدان نبرد به روسیه مورد استفاده قرار گیرند.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه تصریح کرد تصویب بسته کمکی در کنگره خاطرنشان می‌کند که وقتی ما به رغم اختلافاتمان دور هم جمع می‌شویم، آمریکا توان چه کاری را دارد.

نمایندگان کنگره اول اردیبهشت‌ماه، با وجود مخالفت شدید نمایندگان افراطی جمهوری‌خواه این لوایح را تصویب کرده بودند و آقای بایدن نیز به این موضوع اشاره کرده و جمهوری‌خواهان وفادار به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق و رقیب آقای بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو را به خاطر معطل کردن تصویب بسته یاد شده برای چند ماه، سرزنش کرد.

او گفت تصویب بسته جدید کمکی پیامی مستقیم به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه است که ارتش او دستاوردهایی در اوکراین داشته است: «او (پوتین) دوباره شکست خورد. آمریکا در کنار دوستانش می‌ایستد. ما در برابر هیچ کس، هیچ کس، خصوصا پوتین تعظیم نمی‌کنیم».

جو بایدن همچنین لایحه جداگانه‌ای را روز چهارشنبه امضا کرد که بر اساس آن شرکت «بایت‌دنس» چین ۹ ماه تا یک سال فرصت دارد تا مالکیت اپلیکیشن محبوب ویدیوهای کوتاه «تیک‌تاک» را واگذار کند، در غیر این‌صورت این پلتفرم محبوب توسط دولت آمریکا ممنوع می‌شود.

برخی از قانونگذاران و منتقدان شبکه اجتماعی تیک‌تاک در‌ ایالات متحده، استدلال کرده‌اند که دولت چین می‌تواند این شرکت را مجبور به اشتراک‌گذاری داده‌های کاربران آمریکایی کند.

در صورت ممنوعیت این پلتفرم، فروش و ارائه خدمات به اپلیکیشن‌های شرکت «بایت‌دنس» در فروشگاه‌های اپل، گوگل و غیره غیرقانونی خواهد شد، اما ممنوعیتی برای استفاده شخصی کاربران آمریکایی از این پلتفرم اعمال نخواهد شد.

حدود ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی تیک‌تاک استفاده می‌کنند.

امارات ۵۴۴ میلیون دلار برای جبران خسارات ناشی از سیل اختصاص می‌دهد

خیابان سیل‌زده در شارجه
خیابان سیل‌زده در شارجه

امارات متحده عربی اعلام کرد که مبلغ ۵۴۴ میلیون دلار به تعمیر خانه‌های شهروندانی که از باران شدید و سیل هفته گذشته آسیب دیدند، اختصاص خواهد داد.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبی و نخست وزیر امارات متحده عربی، روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت در پایان جلسه کابینه گفت: «ما برای مقابله با باران‌های شدید درس‌های مهمی آموختیم. هیئت وزیران دو میلیارد درهم (حدود ۵۴۴ میلیون دلار) برای تعمیر خساراتی که به خانه‌های مردم وارد شده، تصویب کرد.»

بر اثر باران‌های شدید هفته قبل که در ۷۵ سال گذشته سابقه نداشت، بخش گسترده‌ای از خیابان‌ها و بزرگراه‌های دوبی زیر آب رفت و فعالیت فرودگاه آن که یکی از پر رفت‌و‌آمدترین فرودگاه‌های جهان است، چند روز مختل شد.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم افزود: «کمیته‌ای در سطح وزیران مسئول پیگیری این موضوع شده و در همکاری با نهادهای حکومت مرکزی و دولت محلی، مبالغ غرامت برای جبران خسارت مردم را توزیع خواهد کرد.»

دوبی در مقایسه با هفت شیخ نشین که در کنار هم امارات متحده عربی را تشکیل می‌دهند، بیش از همه از بارش شديد باران آسیب دیده است.

هر چند مقامات امارات هنوز رقم دقیق تلفات را اعلام نکرده‌اند، ولی گزارش‌ها حاکی است که بر اثر سیلاب شدید هفته گذشته دست‌کم سه کارگر فیلیپینی و یک شهروند اماراتی جان خود را از دست دادند.

حاکم دوبی همچنین در حساب شبکه‌های اجتماعی خود نوشت: «کمیته دیگری نیز در سطح وزیران برای ارزیابی از خسارات به زیرساخت‌ها و یافتن راه حل‌هایی برای تعمیر آنها تشکیل شده است. این وضعیت به دلیل شدت خسارات بی‌سابقه بود ولی ما کشوری هستیم که از هر تجربه‌ای درس می‌گیرد.»

فردریک اوتو، اقلیم شناس و کارشناس ارزیابی از تاثیر تغییرات اقلیمی بر وقوع سوانح شدید طبیعی به خبرگزاری فرانسه گفت: «به احتمال فراوان بارش شدید باران در خاورمیانه و به خصوص امارات محصول اقدامات بشری است که به تغییرات بی‌سابقه اقلیمی منجر می‌شود.»

طوفان باران‌زای هفته گذشته ابتدا در روز ۲۵ فروردین به عمان رسید و به گزارش خبرگزاری رسمی این کشور دست‌کم ۲۱ کشته به جا گذاشت.

طوفان سپس به سوی امارات حرکت کرد و ظرف مدتی کوتاه موجب بارش باران سنگینی شد که به گفته کارشناسان معادل میزان بارندگی ظرف دو سال بود.

رفت‌و‌آمد در سطح شهر و فعالیت فرودگاه دوبی کاملا مختل شد و بسیاری از خانه‌ها به خصوص در مناطق نسبتا قدیمی شهر زیر آب رفت.

در مجموع بیش از دو هزار و ۱۱۵ پرواز در فرودگاه دوبی لغو شد و فعالیت آن تا یک هفته بعد، روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت، مختل شد.

عبدالخالق عبدالله، تحلیلگر سرشناس اماراتی در یک انتقاد علنی و کم‌سابقه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «باید بپذیریم که در زمینه مدیریت بحران و خدمات شهری و زیرساختی ضعف‌های نامعقول و غیرقابل قبولی داریم. امیدواریم که این وضعیت در آینده تکرار نشود.»

وضعیت در دوبی اکنون به حالت عادی بازگشته، شبکه حمل‌و‌نقل عمومی فعالیت کامل خود را از سرگرفته و همه خیابان‌ها و بزرگراه‌ها باز هستند.

آسمان پاریس هنگام افتتاح بازی‌های المپیک «پرواز ممنوع» می‌شود

آماده‌سازی حاشیه رود سن در پاریس برای افتتاحیه المپیک
آماده‌سازی حاشیه رود سن در پاریس برای افتتاحیه المپیک

دولت فرانسه قصد دارد برای تشدید تدابیر امنیتی مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۴، آسمان پاریس را به مدت شش ساعت برای پروازها ببندد.

اجرای طرح پرواز ممنوع در آسمان پایتخت از جمله تدابیر گسترده دولت فرانسه برای تامین امنیت بازی‌های المپیک است.

آگوستین دو رومانه، رئیس شرکت هوانوردی فرانسه روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت با اعلام این خبر گفت به شرکت‌های هواپیمایی پیشتر اخطار داده شده که در اطراف محدوده ممنوع شده پرواز کنند.

او گفت به مدت شش ساعت هیچ هواپیمایی در آسمان پاریس نخواهد بود.

ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه نیز اعلام کرده است تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری اطراف آسمان پاریس، منطقه پرواز ممنوع خواهد بود.

قرار است مراسم گشایش بازی‌های المپیک در حاشیه رود سن در پاریس و با حضور بیش از ۳۲۰ هزار تماشاگر برگزار شود.

تامین امنیت افتتاحیه المپیک یکی از سخت‌ترین چالش‌های پیش روی دولت این کشور است.

در ماه‌های اخیر سطح هشدار امنیتی در فرانسه همچون دیگر کشورهای اروپایی به دلیل پیامدهای امنیتی جنگ غزه افزایش یافته است.

از طرفی، نخست وزیر فرانسه ماه گذشته پس از نشستی میان مقامات عالی امنیتی و وزارت دفاع کشور با امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور، گفت که دولت پاریس به دنبال حمله مرگبار اخیر داعش در مسکو، هشدار تروریسم را به بالاترین سطح خود رسانده است.

سوم فروردین امسال بر اثر حمله افراد مسلح ناشناس به تالار کنسرت کروکوس در شمال مسکو و سپس آتش زدن این ساختمان، ۱۳۷ نفر کشته شده و ۱۵۴ نفر نیز مجروح شدند.

قرار است دست‌کم یک هواپیمای نظامی آواکس فرانسه در طول بازی‌های المپیک با استفاده از رادار قدرتمند خود آسمان پایتخت را دیدبانی کند و هواپیماهای نظامی برای رهگیری هر پرواز غیرمجاز که وارد حریم هوایی ممنوعه شود، آماده خواهند بود.

البته گزارش‌هایی از احتمال استفاده از تاکسی‌های هوایی کوچک عمودپرواز در آسمان پاریس برای انتقال تماشاگران مطرح شده است؛ اقدامی که هنوز قطعی نشده، اما در صورت تحقق، خدمات تاکسی هوایی برای اولین بار در بازی‌های المپیک جهانی انجام خواهد شد.

گزارش‌ها از «کاهش» حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه پس از حملات منتسب به اسرائیل

در حمله منتسب به اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق چند افسر ارشد سپاه پاسداران کشته شدند
در حمله منتسب به اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق چند افسر ارشد سپاه پاسداران کشته شدند

یک منبع نزدیک به حزب‌الله لبنان و دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گویند در پی حملات پیاپی منتسب به اسرائیل به خاک سوریه، ایران حضور نظامی خود در این کشور را کاهش داده است.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت از قول این منابع گزارش داد که تحت تاثیر حملات منتسب به اسرائیل در ماه‌های اخیر، ایران مجبور شده است حضور نظامی خود در خاک سوریه را تجدید سازمان کرده و آرایش نیروهایش را تغییر دهد.

منبع نزدیک به حزب‌الله لبنان گفت: «ایران نیروهای خود را از جنوب سوریه از جمله استان‌های درعا و قنیطره که با مناطق اشغالی در بلندی‌های جولان هم مرز هستند، خارج کرده است ولی هنوز در سایر مناطق سوریه حضور دارد.»

در ماه‌های گذشته حملات پیاپی منتسب به اسرائیل به مواضع ایران در خاک سوریه رخ داد که نقطه اوج آن حمله روز ۱۳ فروردین به کنسولگری ایران در دمشق بود.

در اين حمله ساختمان کنسولگری کاملا ویران و هفت افسر ارشد سپاه پاسداران کشته شدند که محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه، ازجملهٔ آن‌ها بود.

ایران در واکنش به این حمله بامداد ۲۶ فروردین در یک اقدام بی‌سابقه با صدها پهپاد و موشک به خاک اسرائیل حمله کرد که به گفته کارشناسان نقطه آغاز جنگ آشکار بین دو کشور بود و تنش در سطح منطقه را افزایش داد.

اسرائیل نیز چند روز بعد یک پایگاه نظامی محل استقرار پدافند هوایی ایران در اصفهان را با موشک هدف قرار داد.

منبع نزدیک به حزب‌الله لبنان به خبرگزاری فرانسه گفت که ایران در پی حمله اوایل دی ماه گذشته به شهر دمشق که در آن پنج افسر سپاه پاسداران، از جمله فرمانده امنیتی این نیرو در سوریه و معاون او، کشته شدند، کاستن از حضور نظامیان خود در سوریه را شروع کرد.

حدود یک ماه پیش از آن نیز رضی موسوی، که سپاه پاسداران او را «مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت در سوریه» معرفی کرد، در حمله منتسب به اسرائیل در محله زینبیه دمشق کشته شد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در بریتانیاست و اخبار جنگ در سوریه را جمع آوری و منتشر می‌کند نیز گفت نظامیان ایرانی از دمشق و مناطق جنوبی سوریه خارج شده‌اند.

رامی عبدالرحمان، رئیس این نهاد به خبرگزاری فرانسه گفت به جای آنها نیروهای حزب‌الله لبنان و گروه‌های شبه نظامی عراقی در این مناطق مستقر شده‌اند.

جمهوری اسلامی بارها ادعا کرده است که در خاک سوریه نیروی نظامی ندارد و فقط افسران سپاه پاسداران را به عنوان مستشار به این کشور اعزام می کند.

ولی دیده‌بان حقوق بشر سوریه می گوید که دست کم ۳ هزار نظامی ایران در سوریه مستقر هستند و توسط ده‌ها هزار شبه‌نظامی از کشورهای لبنان، عراق و افغانستان که توسط ایران آموزش دیده‌اند حمایت می‌شوند.

رامی عبدالرحمان افزود که در شش ماه گذشته بسیاری از مستشاران ایرانی خاک سوریه را ترک کرده‌اند ولی تعدادی از آنها در استان‌های حلب در شمال و دیرالزور در شرق سوریه باقی مانده‌اند.

پرتغال قصد دارد برای برده‌داری و جنایات دوره استعمار غرامت بپردازد

مارچلو ربلو دی‌سوسا، رئیس جمهور پرتغال
مارچلو ربلو دی‌سوسا، رئیس جمهور پرتغال

مارچلو ربلو دی‌سوسا، رئیس جمهور پرتغال اعلام کرد که این کشور در قبال جنایات انجام‌شده در طول دوران برده‌داری و دوره استعمار مسئول است و پیشنهاد کرد که در این زمینه غراماتی پرداخت شود.

طی چهارصد از دوران استعماری، دست‌کم ۱۲.۵ میلیون آفریقایی از روستاهای خود ربوده شده و توسط کشتی و تجار عمدتاً اروپایی به سرزمین‌های دوردست برده شده و به عنوان برده فروخته شدند.

کسانی که از این سفرها جان سالم به در می‌بردند، در مزارع قاره آمریکا، عمدتاً در برزیل و کارائیب،‌ به کار سخت مشغول شدند در حالی که دیگران از نیروی کار آن‌ها سود می‌بردند.

پرتغال نزدیک به ۶ میلیون آفریقایی را در آن دوره به بردگی کشیده که بیش از هر کشور اروپایی دیگری بوده است.

این کشور اما تاکنون نسبت به این گذشته خود مسئولیتی نپذیرفته و در مدارس پرتغال در مورد نقش این کشور در تجارت برده کمتر موضوعی تدریس می‌شود.

در عوض، در مدارس این کشور، از دوران استعماری پرتغال که طی آن سرزمین‌هایی چون آنگولا، موزامبیک، برزیل، دماغه سبز و تیمور شرقی و همچنین بخش‌هایی از هند در اختیار پرتغال بود، اغلب به عنوان «مایه غرور ملی» یاد می‌شود.

رئیس جمهور پرتغال شامگاه سه‌شنبه چهارم اردیبهشت، در مراسمی با حضور خبرنگاران خارجی گفت که لیسبون «مسئولیت کامل» اشتباهات گذشته را بر عهده می‌گیرد و از کنار این جنایات، از جمله قتل‌عام‌های استعماری، نباید «بدون پرداخت هزینه» رد شد.

ربلو دی‌سوسا گفت: «ما باید هزینه‌های آن را بپردازیم. باید دید آیا اقداماتی بوده که مجازات نشده و مسئولانش دستگیر نشده‌اند؟ آیا کالاهایی وجود دارد که غارت شده و بازگردانده نشده؟ بیایید ببینیم چگونه می‌توانیم این اَعمال گذشته را جبران کنیم.»

ایده پرداخت غرامت یا انجام اصلاحات دیگر برای مسئولیت‌پذیری نسبت به دوران برده‌داری در سراسر جهان رو به افزایش است. از جمله تلاش‌هایی برای ایجاد یک دادگاه ویژه در مورد این موضوع صورت گرفته است.

فعالان مدنی می‌گویند اقدامات جبرانی و اتخاذ سیاست‌هایی برای مبارزه با نابرابری‌های ناشی از گذشته پرتغال، از جمله نژادپرستی سیستماتیک، ضروری است.

رئیس جمهور پرتغال سال گذشته گفت که این کشور باید از تجارت برده فرا-اقیانوسی و استعمار عذرخواهی کند، اما این اظهارات تنها در حد یک عذرخواهی ساده بود.

وی روز سه‌شنبه گفت که اذعان به وقایع گذشته و پذیرش مسئولیت آن، مهم‌تر از عذرخواهی است.

او افزود که «عذرخواهی تنها بخش ساده‌ای از جبران اشتباهات گذشته است.»

معاون وزیر دفاع روسیه به ظن فساد بازداشت شد

تیمور ایوانف، معاون وزیر دفاع روسیه
تیمور ایوانف، معاون وزیر دفاع روسیه

مقامات انتظامی روسیه، تیمور ایوانف، معاون وزیر دفاع را به ظن رشوه‌گیری بازداشت کردند.

کمیته تحقیقات مربوطه، این خبر را روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت از طریق تلگرام اعلام کرده اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

این مقام ارشد ۴۹ساله، موضوع تحقیقاتی بود که در دسامبر ۲۰۲۲ توسط بنیاد مبارزه با فساد الکسی ناوالنی (اف‌بی‌کی) منتشر شد.

بر اساس این تحقیقات، ایوانف بر پروژه‌های ساختمانی در شهر ماریوپل اوکراین نظارت داشته و از آن‌ها سود می‌برده است.

شهر ماریوپل در ماه‌های اولیه تهاجم گسترده روسیه به اوکراین تا حد زیادی توسط نیروهای روسی تخریب شد.

این تحقیق نشان داد که ایوانوف و همسرش سوِتلانا بیش از یک میلیون یورو (۱.۰۷ میلیون دلار) را صرف تعطیلات، اجاره ویلا و قایق تفریحی، جواهرات و لباس کرده‌اند.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که صورت‌حساب‌های شخصی همسر ایوانف توسط شرکتی که در بازسازی ماریوپل فعالیت می‌کرده، پرداخت شده است.

وظایف ایوانف در وزارت دفاع شامل نظارت بر ارائه مسکن به نیروها و ساخت و نوسازی تأسیسات وزارتخانه بوده است.

تیمور ایوانف که مجله فوربس او را به عنوان یکی از ثروتمندترین مردان شبکه امنیتی روسیه معرفی کرده، از سوی ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا تحریم شده است.

بر اساس گزارش بنیاد مبارزه با فساد الکسی ناوالنی که با اتهام «افراط‌گرایی» در روسیه ممنوع شده است، این مقام ارشد وزارت دفاع روسیه از همسرش طلاق گرفته تا به او اجازه دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا را بدهد.

ماریا پِوچیخ، رئیس تحقیقات این بنیاد، در پستی در شبکه ایکس نوشت: «امروز روز خوبی است. شخص مورد نظر در تحقیقات ما به ظن رشوه‌گیری بازداشت شد. ما در مورد زندگی پر زرق و برق و مجلل معاون وزیر دفاع، تیمور ایوانف، در پایان سال ۲۰۲۲ صحبت کردیم.»

ایوانف در مه ۲۰۱۶ با حکم ریاست جمهوری روسیه به عنوان معاون وزیر دفاع منصوب شد.

به گزارش خبرگزاری‌های روسیه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که گزارشی درباره بازداشت ایوانف به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ارائه شده است.

او گفت، سرگئی شویگو، وزیر دفاع نیز از قبل، از بازداشت ایوانف مطلع شده بود.

قربانیان پزشک سابق تیم‌های ژیمناستیک آمریکا ۱۳۸ میلیون دلار غرامت دریافت می‌کنند

لری نصار که در حال گذراندن دوران حبس خود است، به مدت ۱۸ سال پزشک اصلی ورزشکاران ژیمناستیک المپیک آمریکا بود
لری نصار که در حال گذراندن دوران حبس خود است، به مدت ۱۸ سال پزشک اصلی ورزشکاران ژیمناستیک المپیک آمریکا بود

وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت اعلام کرد که با ده‌ها قربانی لری نصار، پزشک سابق ورزشکاران ژیمناستیک المپیک ایالات متحده، به توافق ۱۳۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلاری رسیده است.

این رقم همراه با غرامت‌هایی که سازمان‌های مختلف پذیرفته‌اند به منظور جبران آسیب وارده به صدها زن قربانی نصار پرداخت کنند، بالغ بر یک میلیارد دلار است.

لری نصار که در حال گذراندن حبس به‌دلیل آزار جنسی ورزشکاران زیر نظر خود است، به مدت ۱۸ سال پزشک اصلی تیم‌های ملی و المپیک ژیمناستیک آمریکا بود و یک دادگاه فدرال در سال ۲۰۱۷ او را به ۶۰ سال زندان محکوم کرد.

این پزشک در سال ۲۰۱۸ نیز در دو محاکمه جداگانه در ایالت میشیگان، به‌دلیل آزار و اذیت ورزشکاران زن ژیمناستیک به ترتیب به ۱۷۵ سال و ۱۲۵ سال زندان محکوم شد.

بنجامین میزر، معاون موقت دادستان آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: توافق یاد شده این ادعاها ‌که پلیس فدرال، اف‌بی‌آی، تحقیقات اولیه در مورد ناسار را سرهم‌بندی کرده است، حل‌وفصل می‌کند.

او افزود: «این اتهامات باید از همان ابتدا جدی گرفته می‌شد. اگرچه این حل‌وفصل‌ها آسیب‌های صورت گرفته توسط نصار را جبران نمی‌کنند، اما امیدواریم که به قربانیان جنایات او که برخی از آن‌ها به حمایت‌ حیاتی برای ادامه درمان نیاز دارند، کمک کند».

سیمونه بایلز و مک‌کایلا مارونی، دارندگان مدال طلای المپیک ایالات متحده، از جمله قربانیانی بودند که علناً از اف‌بی‌آی به‌دلیل نحوه رسیدگی به این پرونده انتقاد کردند.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید توافق صورت‌گرفته، ۱۳۹ ادعایی که علیه این پزشک مطرح شده است را حل‌وفصل می‌کند. شاکیان این پرونده، اف‌بی‌آی را متهم کرده بودند که به‌رغم شواهدی که در سال ۲۰۱۵ دریافت کرده بود وارد عمل نشد و به لری نصار اجازه داد تا به آزار جنسی زنان و دختران جوان تا سال ۲۰۱۶ که متهم شد، ادامه دهد.

گزارشی که توسط ناظر داخلی وزارت دادگستری در سال ۲۰۲۱ تهیه شد، اشتباهات گسترده پلیس فدرال از جمله عدم مصاحبه فوری با قربانیان احتمالی و مصاحبه‌های مستند را تأیید کرده است.

دانشگاه ایالتی میشیگان نیز که متهم به عدم جلوگیری از اقدامات نصار در زمان فعالیت او در این دانشگاه است، موافقت کرده که ۵۰۰ میلیون دلار به بیش از ۳۰۰ زن و دختر مورد آزار و اذیت این پزشک پرداخت کند.

کمیته‌های ژیمناستیک آمریکا و کمیته المپیک و پارالمپیک نیز ۳۸۰ میلیون دلار غرامت پرداخت می‌کنند.

قطر اعلام کرد برنامه‌ای برای بستن دفتر حماس در دوحه ندارد

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر
ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر

قطر روز سه‌شنبه اعلام کرد که برنامه‌ای برای بستن دفتر گروه افراطی حماس در این کشور ندارد.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این مطلب را ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر روز سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت، اعلام کرد و افزود: «تا زمانی که حضور رهبری سیاسی حماس برای تلاش‌های میانجی‌گری برای پایان دادن به جنگ در غزه مفید باشد، در دوحه باقی خواهند ماند.»

قطر که از سال ۲۰۱۲ با حمایت ایالات متحده میزبان رهبری سیاسی گروه افراطی حماس بوده است، هفته‌ها در مذاکرات پشت پرده در مورد آتش‌بس احتمالی در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی در ازای زندانیان فلسطینی مشارکت داشته است.

اما پس از آن‌که میانجی‌گران، از جمله ایالات متحده و مصر، نتوانستند در ماه رمضان توقفی برای درگیری‌ها ایجاد کنند، محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر هفته گذشته گفت که کشورش در حال ارزیابی مجدد نقش خود است.

این اظهارات باعث گمانه‌زنی‌هایی شد مبنی بر این‌که ممکن است قطر از رهبران حماس بخواهد تا این کشور را ترک کنند.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر روز سه‌شنبه تأیید کرد که قطر به ارزیابی مجدد نقش میانجی‌گری خود ادامه می‌دهد و تصمیم در مورد حضور اعضای حماس در دوحه «تا زمانی که ارزیابی مجدد به پایان نرسد» اتخاذ نخواهد شد.

قطر که میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه است، انتقادات مکرر مقامات اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور از تلاش‌های میانجی‌گری خود را رد کرده است.

آقای انصاری روز سه‌شنبه گفت که تصمیم برای ارزیابی مجدد این تلاش‌ها ناشی از نارضایتی قطر از حملات سیاسی از جمله «از سوی وزیران دولت نتانیاهو است که در مورد میانجی‌گری قطر اظهاراتی منفی کرده‌اند.»

قطر تنها کشوری است که پیش از این موفق شده با میانجی‌گری، آتش‌بسی موقت در غزه را محقق کند.

این آتش‌بس یک هفته‌ای در ماه نوامبر باعث شد تعداد زیادی از گروگان‌های اسرائیلی و خارجی آزاد شدند.

آمریکا گزارش درباره «مذاکره مستقیم» با ایران برای احیای برجام را رد کرد

ودانت پاتل
ودانت پاتل

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت گزارش در خصوص از سرگیری مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام را رد کرد.

ودانت پاتل در جریان کنفرانس خبری و در پاسخ به پرسشی در خصوص گزارش روزنامه کویتی «الجریده» گفت:«من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران ابراز نظر نمی‌کنم، اما می‌بایست بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم.»

این روزنامه کویتی به نقل از یک منبع بلندپایه در شورای عالی امنیت ملی ایران نوشته بود که جمهوری اسلامی نامه ای از آمریکا دریافت کرده است که در آن پیشنهاد از سرگیری مذاکرات احیای برجام پس از دستیابی به تفاهمات امنیتی داده است.

مذاکرات غیر مستقیم هسته‌ای ایران و آمریکا با هدف احیای توافق هسته‌ای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) با کشورهای گروه ۱+۵ از اواخر تابستان سال ۱۴۰۱ به بن‌بست خورد.

این مذاکرات به دنبال روی کار آمدن دولت جو بایدن آغاز شد و هدف آن بازگشت ایران و آمریکا به توافق برجام بود. این مذاکرات به مدت ۱۸ ماه در جریان بود.

هیئتی از مقامات کره شمالی به ایران سفر کرد

خبرگزاری رسمی کره شمالی روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت اعلام کرد که هیاتی از مقامات کره شمالی به ریاست وزیر تجارت بین‌الملل این کشور در حال بازدید از ایران است.

طبق این گزارش، یون جونگ هو، وزیر تجارت بین‌الملل روز سه‌شنبه پیونگ‌یانگ را در رأس هیاتی از این وزارت‌خانه به مقصد ایران ترک کرده است. این خبرگزاری اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، کره شمالی و ایران همواره در مظان این اتهام بوده‌اند که در زمینه تولید موشک‌های بالستیک به ویژه در حوزه فناوری و ساخت قطعات آن، همکاری می‌کنند.

رویترز ماه گذشته گزارش داده بود که ایران تعداد زیادی موشک بالیستیک زمین-به-زمین قدرتمند به روسیه داده است که به تعمیق همکاری نظامی بین این دو کشور، که هردو تحت تحریم‌های آمریکا هستند، کمک می‌کند.

از سویی مقامات اوکراینی اعلام کرده‌اند که روسیه از موشک‌های ساخت کره شمالی در جنگ علیه کی‌یف استفاده کرده است. با این حال، پیونگ یانگ چنین همکاری را رد کرده است.

براساس گزارش وب سایت دولت کره جنوبی، یون جونگ هو پیش از این گسترش روابط کره شمالی با سوریه نقش داشته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، یون جونگ هو اوایل ماه جاری میلادی در راس هیاتی به مسکو سفر کرده بود.

یک گروه از کارشناسان سازمان ملل ناظر بر تحریم‌های کره شمالی در سال ۱۳۹۹ اعلام کرده بود که ایران و کره شمالی از سال ۲۰۲۰ دوباره شروع به همکاری در زمینه توسعه موشک‌های دوربرد و انتقال قطعات ساخت این موشک‌ها کرده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا دی‌ماه سال ۹۴ در گزارشی درباره تحریم برخی مقام‌ها و شرکت‌های ایرانی مرتبط با برنامه موشکی ایران نوشته بود که گروه صنعتی همت که مرکز تولید پیشران با سوخت مایع است در حال همکاری با کره‌ شمالی برای توسعه موتوری با رانش ۸۰ تن بوده و رئیس وقت این مرکز، میراحمد نوشین برای مذاکره درباره قراردادهایی در این زمینه به پیونگ‌یانگ سفر کرده بود.

گروه همت از سوی دولت آمریکا به عنوان نهاد اصلی مرتبط با برنامه موشکی بالستیک ایران معرفی شده است.

گروسی: ایران چند هفته با تولید اورانیوم غنی‌شده کافی برای بمب اتمی فاصله دارد

رافائل گروسی
رافائل گروسی

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران هفته‌ها و نه ماه‌ها با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله‌ دارد.

آقای گروسی با این حال تاکید کرد که این به آن معنا نیست که ایران در این مدت زمان به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت.

به گفته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هرچند غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به درجه تسلیحات باعث نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران اکنون سلاح هسته‌ای دارد.

آقای گروسی در گفت‌وگو با دویچه‌وله که روز سه‌شنبه منتشر شد،تصریح کرد که یک کلاهک هسته‌ای کاربردی به چیزهای دیگری مستقل از تولید مواد شکافت پذیر نیاز دارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدامات ایران را موجب برانگیختن این حدسیات عنوان کرد و گفت:«‌آژانس دسترسی قابل قبول برای نظارت بر برنامه هسته‌ای تهران ندارد و همین مساله گمانه‌زنی‌ها درباره برنامه تهران را افزایش داده‌است.»

آقای گروسی گفت بارها به همتایان ایرانی خود درباره برانگیختن حساسیت‌ها به دلیل عدم دسترسی آژانس به فعالیت‌های تهران هشدار داده‌است.

این مقام ارشد آژانس با اشاره به یافتن مواد اورانیوم غنی شده در مکان‌های غیرمرتبط گفت:‌ «این مساله نیز تردیدها درباره شفافیت تهران را تشدید کرده‌است.»

آقای گروسی با اشاره به تنش‌های موجود میان ایران و اسرائیل هرگونه حمله به تاسیسات هسته‌ای و یا استفاده از سلاح هسته‌ای را محکوم کرد.

آقای گروسی با بیان اینکه به زودی برای دور جدید گفتگوها با تهران، به ایران سفر خواهد کرد، گفت:«‌ پیامش به ایرانی‌ها این است که باید با آژانس بیشتر همکاری کنند.»

گمانه‌زنی‌های زیادی درباره اینکه تاسیسات اتمی ایران یکی از اهداف نظامی اسرائیل باشد، منتشر شده و حتی آقای گروسی اخیرا با اشاره به هدف قرار گرفتن تاسیسات اتمی عراق توسط اسرائیل در سال ۱۳۶۰ گفت، آژانس نمی‌خواهد «تجربه عراق» تکرار شود: «اگر ایران همچنان تن به شفافیت و بازرسی ندهد ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که از دادن اطمینان معتبر مبنی بر اینکه ما دقیقا اطمینان داریم فعالیت‌های اتمی ایران به طور کامل صلح‌آمیز هستند خودداری خواهیم کرد».

وقوع سیل و آب‌گرفتگی در استان‌های یزد و اصفهان

سیل در استان اصفهان (عکس از مهر)
سیل در استان اصفهان (عکس از مهر)

بارش شدید باران در استان‌های اصفهان و یزد باعث وقوع سیل، آب گرفتگی و کندی رفت و آمد در شماری از شهرستان‌های این دو استان شده است.

مدیریت بحران استانداری یزد شامگاه سه‌شنبه چهارم اردیبهشت اعلام کرد: «تمام مقاطع تحصیلی شهرستان یزد به علت بارندگی فردا (چهارشنبه) به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.»

طبق این گزارش، «بارش شدید باران در استان یزد موجب تخریب برخی منازل قدیمی، مسدود شدن برخی جاده‌ها و کندی رفت و آمد در شماری از شهرهای استان شده است.»

سیل در اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هم عصر سه‌شنبه گفت: «در زمان حاضر بارش‌های رگباری باران و تگرگ در مناطق شمال و شمال شرق استان از جمله شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل. نایین، اردستان و نطنز باعث فعال شدن رودخانه‌های فصلی و بروز سیلاب و روان آب در جاده‌های مواصلاتی شهری و روستایی و نیز آب‌گرفتگی معابر و تعدادی از منازل مسکونی شده است.»

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر اصفهان هم گفته است سیل ۲ دستگاه کامیون را در نائین با خود برد.

او با اشاره به باران سیل‌آسا در این استان اضافه کرد: «امروز سه‌شنبه، ۴ اردیبهشت ماه، گزارش سیل و آب‌گرفتگی در شعب شهرستان‌های نائین، کاشان و آران و بیدگل استان اصفهان اعلام شد.»

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر اصفهان اضافه کرد: «سیل ۲ دستگاه خودروی کامیون را در شهرستان نائین با خود برد و باعث آسیب و خرابی به ۳ باب خانه در شهرستان آران و بیدگل شد.»

کرمان

در استان کرمان نیز رئیس ستاد بحران شهرستان زرند اعلام کرد به دلیل شرایط نامناسب جوی و احتمال بارندگی شدید در روز چهارشنبه، کلیه مدارس این شهرستان تعطیل است.

فرماندار زرند نسبت به مسافرت به مناطق کوهستانی و قرار گرفتن در مسیر رودخانه‌ها هشدار داده است.

ارتباط با کاوشگر فضایی ۴۶ ساله ناسا پس از رفع نقص ازسر گرفته شد

کاوشگر وویجر ۱
کاوشگر وویجر ۱

پس از تلاش چند ماهه مهندسان ناسا برای رفع نقص فنی دستگاه‌های ارتباطی «وویجر ۱»، ارسال پیام از سوی این کاوشگر ۴۶ ساله که دورترین فضاپیما از کره زمین است، از سر گرفته شد.

یکی از مراکز ناسا به نام «آزمایشگاه پیش‌رانش جت» که مسئول پرتاب و هدایت فضاپیماهای دور پرواز از جمله کاوشگر وویجر ۱ است، ماه دسامبر اعلام کرد که این فضاپیما که در فاصله ۲۴ میلیارد کیلومتری از کره زمین قرار دارد، پیام‌های نامفهوم ارسال می‌کند.

این مرکز روز دوشنبه سوم اردیبهشت اعلام کرد که تیم فنی پس از کاربست چندین روش خلاقانه بالاخره توانسته است پیام‌هایی در مورد سلامت و وضعیت مهندسی این فضاپیما دریافت کند.

این بیانیه افزود: «وویجر ۱ در تمام این مدت به طور عادی به فعالیت خود ادامه داده و گام بعدی قادر ساختن آن به ارسال داده‌های علمی است که در این مدت جمع آوری کرده است.»

ماموریت اصلی و اولیه کاوشگر وویجر ۱ که در سال ۱۹۷۷ به فضا پرتاب شد و قرار بود فقط پنج سال طول بکشد، انجام پژوهش‌های علمی در مورد دو سیاره کیوان (زحل) و مشتری بود. ولی پرواز آن ادامه یافت و عمر عملیاتی آن اکنون به نیم قرن نزدیک می‌شود.

وویجر ۱ در اوت ۲۰۱۲ اولین فضاپیمایی شد که از محدوده منظومه خورشیدی خارج شد و اکنون با سرعتی حدود ۴۱ هزار کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند.

نقص فنی اخیر مربوط به یکی از سه کامپیوتر این فضاپیما بود که داده‌های عملی و فنی جمع آوری شده را برای ارسال به زمین اصطلاحا بسته بندی می‌کند.

مهندسان مرکز هدایت این ماموریت که از راه دور نمی‌توانستند ریز‌تراشه صدمه دیده در این کامپیوتر را جایگزین کنند، تصمیم گرفتند رمزهای خراب را به نقطه دیگری هدایت کنند که با توجه به قدیمی بودن فناوری شبکه کامپیوتری این فضاپیما کار ساده‌ای نبود.

ظرفیت حافظه کامپیوترهایی که در این فضاپیما و مدل مشابه آن وویجر ۲ نصب شده است، حدود ۷۰ کیلو‌بایت است و آنها برای ثبت یافته‌های علمی از دستگاه‌های دیجیتال ضبط قدیمی استفاده می‌کنند.

راه حل برطرف کردن نقص فنی روز ۳۱ فروردین از زمین به کامپیوترهای وویجر ۱ مخابره شد. اما رسیدن این پیام به فضاپیما حدود ۲۲ ساعت و دریافت پاسخ به آن در مرکز هدایت ماموریت حدود ۲۲ ساعت دیگر طول کشید.

مرکز هدایت این ماموریت در بیانیه خود افزود: «روز دوم اردیبهشت که پاسخ وویجر ۱ دریافت شد، مطمئن شدیم که تعمیر نقص فنی موفق بوده است.»

دو فضاپیمای وویجر ۱ و وویجر ۲ در دوران طولانی ماموریت خود موفق شده‌اند اکتشافات علمی متعددی از جمله ثبت جزئیات جديد از وضعيت سیاره کیوان، آشکار کردن وجود حلقه‌های دور سیاره مشتری و فعالیت آتشفشانی روی سطح قمرهای این سیاره را انجام دهند.

یک دستاورد مهم دیگر آنها کشف ۲۴ قمر ناشناخته دور سیاره‌های خارج از منظومه خورشیدی است.

با توجه به دور شدن این دو فضاپیما از خورشید آنها دیگر نمی‌توانند از صفحات خورشیدی استفاده کنند و انرژی مورد نیاز خود را از تبدیل گرمای ناشی از روند طبیعی و رادیواکتیو اضمحلال پلوتونیوم به برق تامین می‌کنند.

هدایت کنندگان این ماموریت پیش بینی می کنند که این دو کاوشگر حدود ۴۰ هزار سال دیگر بر مبنای مقیاس‌های فضایی، از نزدیکی دو ستاره خارج از منظومه خورشیدی عبور خواهند کرد.

وویجر ۱ با فاصله‌ای حدود ۱.۷ سال نوری از کنار ستاره‌ای در صورت فلکی دب اصغر و وویجر ۲ نیز با فاصله مشابهی از کنار ستاره «راس ۲۴۸» در صورت فلکی آندرومدا عبور خواهد کرد.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG