لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

متهم اصلی حمله به سفارت عربستان مشاور فدراسیون جودو شد


فدراسیون جودوی ایران اعلام کرده است که حسن کردمیهن به عنوان مشاور رئيس فدراسیون جودو و رئيس کمیته فرهنگی این فدراسیون انتخاب شده است.

آقای کردمیهن از متهمان اصلی حمله به سفارت عربستان در دی ماه سال ۹۴ بود. در جریان این حمله، معترضانی که در واکنش به اعدام شیخ نمر، از روحانیون شیعی‌مذهب مخالف حکومت عربستان سعودی، جلوی سفارت این کشور در تهران تجمع کرده بودند، به ساختمان سفارت حمله کرده و آن را به آتش کشیدند.

پس از حمله به ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران و ساختمان کنسولگری این کشور در شهر مشهد، روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی که به سردی گراییده بود، به کلی قطع شد.

در آبان‌ماه سال ۱۳۹۵، خبرهایی مبنی بر محکومیت بازداشت‌شدگان منتشر شد و اعلام شد حسن کردمیهن، که از او به عنوان یکی از نزدیکان و حامیان محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران یاد می‌شد، رهبری و هدایت حمله‌کنندگان به سفارت عربستان سعودی را در دست داشته است.

آقای کردمیهن مدتی پس از آن اقدام به عنوان «مدافع حرم» به سوریه سفر کرده بود و پس از بازگشت به ایران بازداشت شد.

در جریان این پرونده، در مجموع ۱۳ نفر بازداشت شدند که پس از رسیدگی به اتهامات آنها در دستگاه قضایی، پنج نفر از مهاجمان به شش ماه و پنج نفر دیگر به سه ماه زندان محکوم شدند.

پرونده آقای کردمیهن به همراه دو روحانی دیگر که بازداشت شده بودند، به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شد و مشخص نیست که این دادگاه چه حکمی برای او صادر کرده است.

آقای کردمیهن همچنین مؤسسه فرهنگی و دینی «نور معرفت» را اداره می‌کند. اعضای این موسسه دی‌ماه سال ۸۹ با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدار کردند و او فعالیت‌های این گروه را «چشمه جوشان» توصیف کرد.

فعالیت‌های فدراسیون جودو که آقای کردمیهن در آن مسئولیت بر عهده گرفته است، در حال حاضر به دلیل تعلیق ورزش جودوی ایران وضعیت دشواری دارد.

فدراسیون جهانی جودو مهرماه ۹۸، به دلیل فشار مقام‌های جمهوری اسلامی برای باخت اجباری ورزشکاران جودو که با هدف رویارو نشدن با رقبای اسرائیلی صورت می‌گرفت، کلیه فعالیت‌های بین‌المللی جودوی ایران را به حالت تعلیق درآورد.

مقام‌های وزارت ورزش ایران در طول ماه‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای رفع تعلیق کرده‌اند ولی فدراسیون جهانی جودو گفته است در صورت برگزاری یک مسابقه دوستانه بین تیم‌های ملی جودوی ایران و اسرائیل، تعلیق برداشته می‌شود.

منبع: فدراسیون جودو، گزارش‌های رادیو فردا / ر.ح
XS
SM
MD
LG