لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

تأیید حکم دادگاه بدوی در مورد ۱۰ تن از متهمان حمله به سفارت عربستان


شماری از مهاجمان به سفارت عربستان
شماری از مهاجمان به سفارت عربستان

وکیل مدافع ۱۰ تن از مهاجمان به سفارت عربستان سعودی خبر داد که دادگاه تجدیدنظر حکم دادگاه اولیه را تأیید کرده و بر اساس آن پنج نفر از مهاجمان به شش ماه و پنج نفر دیگر به سه ماه زندان محکوم شده‌اند.

مصطفی شعبانی روز یکشنبه هشتم مرداد، اعلام کرد که شعبه ۵۳ دادگاه تجدیدنظر تهران، حکم دادگاه اولیه درباره ۱۰ نفر از مهاجمان به سفارت عربستان سعودی را تأیید کرده است.

به گفته آقای شعبانی، در رأی دادگاه بدوی پنج متهم به سه ماه حبس و پنج متهم به شش ماه حبس محکوم شده بودند.

به دنبال حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد در دی ماه ۹۴ که به قطع روابط دیپلماتیک این کشور با ایران منجر شد، چندین نفر از جمله یک روحانی به نام حسن کردمیهن بازداشت شدند و دادستانی تهران اعلام کرد که برای ۲۲ تن در این پرونده، کیفرخواست صادر شده است.

دادگاه محاکمه گروهی از این مهاجمان در روزهای ۲۸ و ۲۹ تیرماه ۹۵ در شعبه ۱۰۶۰ مجتمع قضایی کارکنان دولت برگزار شد و قاضی دادگاه همه مهاجمان را از اتهام «تخریب عمدی سفارت عربستان» تبرئه کرد.

در جلسات دادرسی تعدادی از متهمان خود را نیروهای «حزب‌اللهی» معرفی کردند و تعدادی دیگر نیز اعلام کردند که در اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با معترضان برخورد کرده‌اند.

«مشارکت در تخریب عمدی اموال سفارت عربستان» یا «اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و تجمع غیرقانونی» از جمله اتهام‌های مهاجمان اعلام شده بود.

در قوانین ایران برای اتهام «اخلال در نظم عمومی» مجازات از سه ماه تا یک سال زندان و تا ۷۴ ضربه شلاق پیش‌بینی شده است.

برای تخریب اموال عمومی و همچنین تخریب اموال افراد نیز در قوانین ایران مجازات‌های زندان و جریمه نقدی پیش‌بینی شده است.

صدور این احکام برای مهاجمان به سفارت عربستان سعودی در حالی است که مقام‌های دولت حسن روحانی مهاجمان را به «خیانت» و «اقدام علیه امنیت ملی» متهم کرده‌اند.

در عین حال برخی از معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به دلیل شعار نوشتن بر دیوار سفارت روسیه و شعار دادن علیه این کشور به دو سال زندان محکوم شده بودند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از حادثه حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی، شدیداً از «متهم» کردن افراد «حزب‌اللهی» به تندروی انتقاد کرده و گفته بود که «به صرف این که قضیه‌ای مثل سفارت عربستان و سفارت انگلیس پیش بیاید که کاری بسیار بد و به ضرر کشور و اسلام است، این را بهانه نکنند که جوانان مؤمن را مورد تهاجم قرار دهند».

در همین حال غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، نیز گفته بود که «خشم از اقدامات عربستان» می‌تواند ‌سبب تخفیف مجازات مهاجمان بشود.

موضوع حمله به سفارت عربستان در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نیز مطرح شد و اسحاق جهانگیری و حسن روحانی تلویحاً اعلام کردند که مهاجمان، عضو ستاد محمد باقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ بوده‌اند.

اشاره آنان به حسن کردمیهن بود که در رسانه‌های ایران از او به عنوان یکی از اصلی‌ترین سازمان‌دهندگان حمله به سفارت عربستان سعودی نام برده می‌شود و عکس‌هایی از حضور او در ستاد محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ منتشر شده است.

به جز حسن کردمیهن، سه روحانی دیگر نیز در این حادثه متهم بوده‌اند که پرونده آنها در دادگاه ویژه روحانیت بررسی شده و گزارشی درباره حکم آنان منتشر نشده است.

در سال‌های پس از انقلاب بهمن ۵۷، نیرو‌های موسوم به حزب‌الله دو بار دیگر هم به سفارتخانه‌های خارجی در تهران حمله کردند که هر دو بار به قطع رابطه انجامید.

در آبان‌ماه ۵۸، دانشجویان موسوم به «پیرو خط امام»، سفارت آمریکا در تهران را اشغال کردند و کارکنان آن را به گروگان گرفتند که به دنبال آن روابط دیپلماتیک ایالات متحده و ایران قطع شد.

در سال ۹۰ نیز جمعی از «دانشجویان بسیجی» به سفارت بریتانیا در تهران حمله کردند که این حادثه نیز قطع رابطه ایران و بریتانیا را به دنبال داشت.

سفارتخانه بریتانیا در تهران سال ۹۴ بازگشایی شد.

XS
SM
MD
LG