لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

حبس و شلاق برای ۱۵ نفر از مهاجمان سفارت عربستان در تهران


پس از حدود یک سال از حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران، سه نفر از ۴۵ مهاجم به این سفارت به شش ماه حبس تعزیری و ۷۰ ضربه شلاق و ۱۲ نفر دیگر به ۹۱ روز «حبس تعلیقی» محکوم شدند.

قاضی دادگاه هر ۲۰ مهاجم را از اتهام «تخریب عمدی سفارت عربستان» تبرئه کرد.

به گفته وکیل گروهی از این مهاجمان، «همه ۲۰ متهم افراد بسیجی هستند که سابقه حضور در جبهه و حتی حضور در سوریه را دارند.»

دادگاه ویژه کارکنان دولت احکام ۲۰ نفر از این مهاجمان را صادر کرده که بر اساس آن٬ پنج نفر از این افراد هم از اتهامات وارده تبرئه شده‌اند.

مصطفی شعبانی٬ وکیل گروهی از این مهاجمان، روز چهارشنبه، ۱۲ آبان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران،ایلنا، جزئیات احکام موکلانش را اعلام کرده و گفت که دادگاه هر ۲۰ مهاجم را از اتهام «تخریب عمدی سفارت عربستان» تبرئه کرده است.

وی افزود که در رابطه با «اتهام اخلال در نظم عمومی» هم دادگاه چند نفر را به شش ماه حبس و برخی را به ۹۱ روز زندان محکوم کرده است.

به گفته آقای شعبانی، یکی از موکلانش به نام «م. ‌الف» که از وی به عنوان یکی از سردمداران حمله به سفارت عربستان نام برده می‌شود به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: «همه متهمان در جلسه دادگاه هم عنوان کردند که از سوی نیروی انتظامی ممانعتی برای اعتراض آنها صورت نگرفته» و «قطعا ما به احکام صادر شده اعتراض می‌کنیم چون موکلانم را مستحق این رای نمی‌دانم.»

در همین حال «ح. م» یکی از متهمان این پرونده نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «تسنیم» از ابلاغ احکام صادر شده از سوی دادگاه ویژه کارکنان دولت برای این ۲۰ مهاجم خبر داد.

به گفته وی، سه نفر از متهمان این پرونده به شش ماه حبس تعزیری و ۷۰ ضربه شلاق، مابقی [۱۲ نفر] به ۹۱ روز حبس تعلیقی و پنج نفر دیگر نیز از اتهامات تبرئه شده‌اند که «طبق قانون در مهلت مقرر به حکم صادره اعتراض می‌کنیم.»

پس از حمله گروهی از نیرو‌های حزب‌الله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد در دی‌ماه سال ۹۴ که منجر به قطع روابط سیاسی دو کشور شد٬ مقام‌های قضایی از صدور کیفرخواست برای ۴۵ نفر در این رابطه خبر دادند.

پرونده ۲۰ نفر از این مهاجمان در دادگاه ویژه کارکنان دولت و ۲۵ نفر آنها نیز در دادگاه ویژه روحانیت مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «حکم بخش دادگاه ویژه روحانیت این پرونده نیز صادر شده» است٬ اما هنوز خبری از جزئیات آن منتشر نشده است.

ایران و عربستان در سال‌های گذشته، روابط پرتنشی را بر سر مسائل منطقه‌ای به ویژه در موضوع سوریه و یمن داشتند، و این تنش پس از اعدام شیخ نمر، روحانی سرشناس شیعه در عربستان، و به دنبال آن حمله معترضان به سفارت عربستان در تهران به اوج خود رسید.

حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران در آن زمان در بیانیه دبیرکل اتحادیه عرب نیز به «شدیدترین شکل ممکن» محکوم شد و در داخل ایران نیز سپاه پاسداران٬ حسن روحانی و علی خامنه‌ای این اقدام را محکوم کردند.

در سال‌های پس از انقلاب بهمن ۵۷، نیرو‌های موسوم به حزب‌الله دو بار دیگر هم به سفارتخانه‌های خارجی در تهران حمله کردند که هر دو بار به قطع رابطه انجامید.

در آبان‌ماه ۵۸، دانشجویان موسوم به «پیرو خط امام»، سفارت آمریکا در تهران را اشغال کردند و کارکنان آن را به گروگان گرفتند که به دنبال آن روابط دیپلماتیک ایالات متحده و ایران قطع شد.

در سال ۱۳۹۰ نیز جمعی از «دانشجویان بسیجی» به سفارت بریتانیا در تهران حمله کردند که این حادثه نیز قطع رابطه ایران و بریتانیا را به دنبال داشت.

سفارتخانه بریتانیا در تهران به تازگی بازگشایی شده است.

XS
SM
MD
LG