لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۳

وزیر کشور ایران: عربستان در شرق کشور به اشرار کمک‌ مالی و اطلاعاتی می‌کند


عبدالرضا رحمانی فضلی،
عبدالرضا رحمانی فضلی،

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران روز پنجشنبه عربستان سعودی را متهم کرده است که کمک‌های مالی و اطلاعاتی در اختیار «اشرار» در شرق این کشور قرار می دهد.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی که درستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در استانداری این استان صحبت می کرد، با اشاره به این که هیچگونه «نگرانی نسبت به تهدیدات خارجی وجود ندارد»، اظهار داشت: این تهدیدات وجود دارد اما ما نگران آن نیستیم چرا که قدرت مقابله ما با این تهدیدات به قدری است که تصور اقدام عملی به ذهن دشمن خطور نمی‌کند. البته در داخل کشور ضعف‌هایی وجود دارد که می‌تواند بسترساز مطامع دشمنان شود قدرت ما تا زمانی استقرار و تداوم خواهد داشت که در داخل کشور انسجام و وحدت داشته باشیم.

وزیر کشور ایران تاکید کرده است: ما شکی نداریم همه کشورهای استکباری به دنبال بروز اتفاقات ناخوشایند در ایران هستند و در این زمینه هزینه زیادی انجام می‌دهند. به عنوان نمونه عربستان در شرق کشور مستقر شده و به اشرار کمک‌های مالی و اطلاعاتی می‌کند.

این نخستین بار نیست که مقام‌های ایران، عربستان سعودی را به کمک به گروه‌های مخالف در شرق این کشور متهم می کنند، پیشتر نیزشماری از مقامات عالی جمهوری اسلامی از جمله محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، و علی شمخانی، رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران، عربستان سعودی را به تلاش برای ایجاد ناامنی در جنوب شرقی ایران و «ارسال سلاح» و حمایت از «گروه‌های تروریستی» در این منطقه متهم کرده بودند.

استان سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر بارها صحنه درگیری میان نیروهای نظامی ایران با گروه‌هایی که جمهوری اسلامی آنها را «اشرار و گروه‌های تروریستی» می‌خواند، بوده است.

پس از سخنرانی ترکی‌الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی، در نشست گروه مجاهدین خلق در پاریس، محسن رضایی و برخی دیگر از مقام‌های ایرانی این کشور را متهم کرده‌اند که در درگیری‌های اخیر در استان‌های غربی ایران نقش داشته است.

ایران و عربستان طی سال‌های اخیر بر سر مسایل منطقه‌ای اختلاف داشته و این اختلافات به تشدید تنش بین دوکشور منجر شده است.

به دنبال آغاز بهار عربی در شماری از کشورهای عرب منطقه، ایران و عربستان در برخی از نا آرامی ها از جمله در سوریه و یمن در دو طرف درگیری‌ها در این کشورها قرار گرفتند.

درحالی که ایران از بشار اسد در مقابل مخالفان حمایت می کند، عربستان از مخالفان حکومت سوریه حمایت می کند.

عربستان و کشورهای عرب با مداخله نظامی در یمن به کمک دولت قانونی این کشور رفته اند این در حالی است که ایران از شبه نظامیان شیعه حوثی در یمن حمایت می کند.

این اختلافات باعث تیرگی روابط بین دو کشور شده است. سال گذشته به دنبال اعدام شیخ نمر، روحانی سر‌شناس شیعه و منتقد حکومت عربستان، در ایران اعتراض‌هایی در مقابل سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد برگزار شد که در ‌‌نهایت مهاجمان با ورود به سفارت بخشی از آن را به آتش کشیدند. عربستان در واکنش به این رویداد روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

XS
SM
MD
LG