لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

معاون ستاد کل نیروهای مسلح: دشمن به دنبال جنگ نیابتی در داخل کشور است


سرلشکر پاسدار مصطفی ایزدی، از مسئولان ارشد ستاد کل نیروهای مسلح ایران، مدعی شده «دشمنان» در پی ایجاد جنگ‌های نیابتی «در داخل کشور» هستند، و سعی دارند از طریق جنگ نرم «وحدت ملی را خدشه‌دار کنند».

اظهارات این مقام ارشد نظامی ایران را روز دوشنبه پنجم مهر، خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران، بازتاب داده است. اظهاراتی که در آن تأکید شده «تقابل دشمنان» با جمهوری اسلامی «از زمان انقلاب تاکنون ادامه داشته و امروز ابعاد آن گسترش یافته و دشمنان سعی دارند که در ادامه حرکت‌های گذشته خود این انقلاب را با مشکل مواجه کنند».

او البته ابراز اطمینان کرده که آنها در این هدف «موفق نخواهند شد».

سرلشکر ایزدی که معاون اشراف و امور راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح ایران است، همچنین ابراز عقیده کرده که «از جمله اهداف امروز دشمنان ایجاد جنگ‌های نیابتی در داخل کشور است و اینکه سعی دارند با جنگ نرم وحدت ملی ما را خدشه‌دار کنند، باورهای مردم را تخریب و امید و اعتماد مردم را مخدوش کنند و دستاوردهای انقلاب را زیر سؤال ببرند».

به باور برخی کارشناسان،‌ رقابت‌های منطقه‌ای ایران و عربستان سعودی مصادیق مختلفی از جمله اتخاذ سیاست‌های متفاوت در بازار نفت را در برگرفته و همچنین در جریان درگیری‌های یمن و سوریه، به جنگ نیابتی دو کشور بدل شده‌ است.

موضوع جنگ‌های نیابتی در خارج از مرزهای کشور، در گفته‌های برخی مقام‌های نظامی ایران بازتاب داشته و از جمله سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش در فروردین ماه امسال گفته بود که ایران در سوریه «با فضای جدیدی از جنگ‌های نیابتی» روبه‌رو است و «وظیفه میدانی» نیروهای نظامی ایران «شناسایی این تهدیدات» است.

در مردادماه امسال هم پس از تغییراتی که در کادر هدایت ستاد کل نیروهای مسلح به وجود آمد، این ستاد در بیانیه‌ای اعلام کرد که «در عرصه جنگ‌های نیابتی و تروریستی» در عراق و سوریه، تأمین نیازهای نظامی «جبهه مقاومت اسلامی» برای را «بی‌پاسخ» نخواهد گذاشت.

پیش از این برخی از مقام‌های نظامی و امنیتی ایران از عزم برخی کشورهای منطقه، و به طور خاص عربستان، برای ایجاد ناامنی در مرزهای ایران خبر داده بودند و در این میان محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم گفته بود که دشمنان در تلاش برای «تسری التهاب منطقه به ایران» هستند.

اما اظهارات سرلشکر ایزدی، شاید نخستین اشارات به گسترش «جنگ‌های نیابتی» به داخل مرزهای ایران است.

در اسفند ماه گذشته هم که فرمانده کل سپاه پاسداران «خطر اصلی» پیش روی انقلاب اسلامی را «عوامل داخلی دشمن» توصیف کرده بود، این گونه ابراز عقیده کرده بود که این «عوامل داخلی» گروه‌هایی هستند که با اصل ولایت فقیه مقابله می‌کنند.

سرلشکر محمدعلی جعفری در آن زمان مدعی شده بود که «جنگ نرم» علیه حکومت ایران «قوت گرفته» و «دشمن با نفوذ خود در پی ضربه زدن به نظام» است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، ‌رهبر جمهوری اسلامی، بارها ‌در سخنرانی‌های خود «دشمن»،‌ و عمدتاً آمریکا، ‌را متهم به توطئه‌چینی علیه ایران و انقلاب اسلامی کرده، و همچنین در ماه‌های اخیر و پس از توافق هسته‌ای، بیش از هر چیز نسبت به آنچه تلاش دشمن برای «نفوذ» در ایران نامیده، ‌هشدار داده است.

موضوعی که پس از آن به دفعات توسط هواداران و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG