لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

ستادکل نیروهای مسلح: به تأمین نیازهای نظامی جبهه مقاومت ادامه می‌دهیم


رئیس (وسط) و جانشین (چپ) ستاد کل نیروهای مسلح ایران
رئیس (وسط) و جانشین (چپ) ستاد کل نیروهای مسلح ایران

ستاد کل نیروهای مسلح ایران در بیانیه‌ای با تأکید بر تلاش برای افزایش «دقت و ضریب تخریب» موشک‌های ایران اعلام کرد که تقاضای متحدان جمهوری اسلامی در عراق و سوریه یا به گفته این ستاد «جبهه مقاومت»، برای تأمین نیازهای نظامی‌شان را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، این ستاد روز شنبه ۳۰ مرداد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «در عرصه جنگ‌های نیابتی و تروریستی» تقاضای «جبهه مقاومت اسلامی» و ضداسرائیلی در عراق و سوریه، برای تأمین نیازهای نظامی‌اش را «بی‌پاسخ» نخواهد گذاشت.

یک روز پیش از انتشار این بیانیه نیز حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، در خطبه‌های نماز جمعه گفته بود «عمده نیاز جریان مقاومت از صنایع دفاعی ایران تأمین می‌شود».

ایران از حکومت سوریه و همچنین گروه‌های حزب‌الله و حماس و سایر گروه‌های فلسطینی مخالف روند صلح خاورمیانه، به عنوان «جبهه مقاومت» علیه اسرائیل نام می‌برد.

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این تأکید کرده که ایران با وجود توافق اتمی وین به حمایت از متحدان خود در کشورهایی نظیر سوريه، يمن، بحرين، فلسطين، لبنان و عراق ادامه خواهد داد.

علاوه بر این بسیاری از تحلیلگران، درگیری‌های منطقه از جمله در کشورهای سوریه و یمن را «جنگ نیابتی» بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی توصیف کرده‌اند.

در همین حال در روزهای گذشته، خبرگزاری‌های رسمی ایران به نقل از منابع حوثی در یمن، از شلیک یک فروند موشک «زلزال ۳» از داخل یمن به خاک عربستان سعودی خبر دادند.

موشک‌هایی که از جمله موشک‌های ساخت ایران هستند، گرچه منابع خبری در ایران به تازگی از «بومی‌سازی» آنها در یمن خبر داده‌اند.

در عین حال ستاد کل نیروهای مسلح ایران در بیانیه خود همچنین تأکید کرده که نیروهای مسلح ایران «بدون اعتنا به عملیات روانی و جنجال‌آفرینی‌های رسانه‌ای شبکه‌های اسرائیلی، روند قدرت‌افزایی و ارتقای دقت و ضریب تخریب موشک‌های خود را .... تداوم خواهند بخشید».

این ستاد اعلام کرد که صنایع نظامی ایران در حوزه‌های زمینی، دریایی، هوایی و به ویژه موشکی، توانسته اسرائیل و به گفته این ستاد «قدرت‌های استکباری» را «به چالش و انفعال بکشاند».

بیانیه این ستاد در حالی منتشر شده که پس از توافق اتمی وین، موضوع برنامه موشکی ایران بارها اعتراض کشورهای غربی را به دنبال داشته است.

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در تیر ماه امسال در گزارشی به اعضای شورای امنیت این سازمان اعلام کرده که آزمایش‌های موشکی ایران، با روح توافق اتمی وین سازگار نیست.

مقام‌های وزارت خارجه ایران و همچنین علی لاریجانی، رئیس مجلس، به این گزارش اعتراض کردند.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران با تکیه بر همین موضوع می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی نیست، و «موشک‌های آزمایش‌شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند».

با این حال آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان در فروردین ماه سال جاری در نامه مشترکی به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار واکنش به آزمایش‌های موشکی ایران شده و همچنین از بان گی مون خواسته بودند که اعلام کند، این آزمایش‌ها با قطعنامه ۲۲۳۱ ناسازگار است.

XS
SM
MD
LG