لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

یک سخنگوی حماس: روابط ما با جمهوری اسلامی ایران گسستنی نیست


اسامه حمدان یکی از سخنگویان حماس
اسامه حمدان یکی از سخنگویان حماس

اسامه حمدان یکی از سخنگویان حماس گفته است مناسبات این جنبش با جمهوری اسلامی ایران «گسستنی نیست».

اظهارات این سخنگوی حماس در مصاحبه با شبکه تلویزیونی عربی وطن بیان شده که وبسایت این شبکه آن را جمعه هشتم مرداد منتشر کرد.

اسامه حمدان که خود در لبنان زندگی می کند، و مسئول روابط خارجی حماس است، گفته است: ایران حامی «مقاومت فلسطینی، بویژه حماس» است و مناسبات حماس با ایران به آغاز تشکیل این جنبش بازمی گردد.

در همین حال، حمدان تایید کرده است که مناسبات حماس با ایران «در یک دوره سرد شد» اما چون «مناسباتی عمیق و دیرپا» است «به این آسانی‌ها قطع» نمی شود.

اشاره اسامه حمدان به سرد شدن مناسبات ایران و حماس بر سر حمایت حماس از برخی از گروههای معارضین در سوریه و خودداری حماس از اعزام نیروهایش برای جنگیدن در کنار ارتش بشار اسد در سوریه است.

حماس که از بستر اخوان المسلمین شکل گرفته، گروههایی از معارضین سوری را که همسو با اخوان المسلمین هستند، مورد حمایت قرار می دهد و در سال‌های جنگ داخلی سوریه، برخی از نیروهای آنها را در اردوگاههای خود در غزه و لبنان آموزش نظامی داده است.

اسامه حمدان به وطن گفته است «حماس دیگر مناسباتی با حکومت سوریه ندارد و قطعی روابط با سوریه ادامه دارد».

حمدان همچنین مناسبات با حزب الله لبنان را قوی دانسته است. حزب الله همسو با ایران در مورد جنگ داخلی سوریه موضع گرفت و هزاران نیروی خود را از سه سال پیش راهی جبهه‌های جنگ سوریه کرده است.

با وجود اظهارات حمدان، در سال‌های گذشته چهره‌های بلندپایه حماس به ایران نرفته اند.

سپاه پاسداران ایران به تازگی در بیانیه‌ای بر تداوم حمایت از حماس تاکید کرد و از اظهاراتی که از سوی سپاهی ارشد خسرو عروج یکی از مشاوران محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه در مورد حماس بیان شده بود، فاصله گرفت.

خسرو عروج به خبرگزاری مهر گفته بود، ما فکر می کردیم که حماس برای مبارزه با اسرائیل تشکیل شده در حالی که اینها هم در پی مقام و موقعیت خود هستند و به تازگی هم از طریق ترکیه در حال مذاکره با اسرائیل برای معامله‌های تازه‌ای هستند.

اسامه حمدان در مصاحبه با شبکه وطن این را نیز گفته است که حماس در انتخابات داخلی خود بزودی جانشین خالد مشعل را تعیین خواهد کرد.

دو دوره ریاست خالد مشعل بر دفتر سیاسی حماس به پایان می رسد.

حماس تاکید دارد که آقای محمود عباس را به عنوان رهبر فلسطینی‌ها قبول ندارد و باید هرچه زودتر انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس در کرانه باختری و غزه انجام شود.

حماس که از ۹ سال پیش حکومت غزه را عملا در دست دارد، نسبت به پیروزی خود در هر انتخابات در کرانه باختری نیز ابراز «اطمینان» می کند.

با وجود آشتی ظاهری فتح و حماس و لغو دولت حماس در غزه از سال گذشته، هنوز حماس عملا امکان نداده که تشکیلات خودگردانی حکومت خود را بر باریکه غزه نیز اِعمال کند.

جناحی از درون حماس که معتقد به نزدیکی بیشتر به ایران است، خالد مشعل را به مماشات در برابر حکومت‌های عربی علیه ایران متهم می کند و معتقد است که مشعل نظرات سیاسی خود را در سال‌های اخیر نرم کرده است.

خالد مشعل هفته گذشته در مصاحبه با رسانه‌های هند گفت، «شرایط و مقتضیات زمانه عوض شده است».

به گفته مشعل، حماس تمامی ارض فلسطین را طلب می کند اما تحت شرایطی از جمله احقاق حقوق پناهندگان فلسطینی حاضر هست طرح صلح عربی و برپایی کشور فلسطین را در مرزهای سال ۱۹۶۷ بپذیرد.

در این میان، مصاحبه حمدان با شبکه وطن پیش از ملاقات میان محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی با مریم رجوی رهبر سازمان مجاهدین خلق انجام شده است.

پرزیدنت عباس که شنبه نهم مرداد برای دیدار با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به پاریس رفته بود، بر اساس گزارش سازمان مجاهدین خلق، در همین روز نیز با مریم رجوی در پاریس ملاقات کرد.

این نخستین نوع ملاقات علنی از این دست میان رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی با سران مجاهدین خلق ایران محسوب می شد.

خبرگزاری‌های فلسطینی گزارش دادند، مریم رجوی که در فرانسه زندگی می کند، برای این ملاقات به محل اقامت آقای عباس رفته بود.

از یکسو مجاهدین خلق برای جمهوری اسلامی ایران اوپوزیسیون محسوب می شوند و از سوی دیگر، حماس اوپوزیسیون سرسختی برای تشکیلات خودگردان فلسطینی و جبنش فتح به حساب می آید.

حماس و جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه هایی در روزهای اخیر حضور ترکی الفیصل شاهزاده متنفذ فلسطینی را در همایش ماه گذشته سازمان مجاهدین خلق در پاریس و ادای احترام این شخصیت سعودی به مریم رجوی محکوم کرده بودند.

XS
SM
MD
LG