لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۴

سالگرد کشته شدن سلیمانی؛ فرمانده سنتکام: به هر حمله‌ای پاسخ قاطع خواهیم داد


فرمانده سنتکام، ژنرال فرانک مک‌کنزی
فرمانده سنتکام، ژنرال فرانک مک‌کنزی

دو روز مانده به سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه و اظهارات مقام‌های ایرانی در مورد «گرفتن انتقام او»، فرمانده ستاد مرکزی نیروهای نظامی آمریکا در منطقه از «اقدام قاطع» ایالات متحده «در پاسخ به هرگونه حمله» سخن گفت.

سنتکام، فرماندهی مرکزی نیروهای نظامی آمریکا، در اطلاعیه تازه خود در این باره، همچنین از اعزام سومین بمب‌افکن برای گشت‌زنی بر فراز خلیج فارس خبر داده است.

در اطلاعیه سنتکام آمده است: «اعزام سومین بمب‌افکن. فرمانده سنتکام ژنرال [فرانک] مک‌کنزی: ما آماده و قادر هستیم تا به هرگونه تهاجم علیه آمریکایی‌ها یا منافع ما پاسخ دهیم. ما دنبال درگیری نیستیم اما هیچ‌کس نباید توانایی و قابلیت ما در دفاع از نیروهایمان یا اقدام قاطع ما در پاسخ به هرگونه حمله را دست کم بگیرد.»

ایالات متحده در روزهای اخیر دو بمب‌افکن بی-۵۲ را بر فراز خلیج فارس به پرواز درآورده و روز چهارشنبه، دهم دی، یک مقام ارشد نظامی آمریکا گفت این اقدام در واکنش به احتمال حملات ایران علیه اهداف متحدان ایالات متحده در عراق یا دیگر نقاط خاورمیانه در روزهای ‌آینده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مقام که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود گفت این حملات احتمالاً‌ در عراق خواهد بود و حتی ممکن است در زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن صورت گیرد.

در روزهای اخیر سفارت ایالات متحده در بغداد هدف راکت‌های کاتیوشای شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی قرار گرفت که تلفاتی دربر نداشت، ولی رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتی به ایران هشدار داد.

دولت عراق در پی یکی از حملات جدید موشکی به سفارت آمریکا و منطقه سبز امنیتی اقدام به بازداشت برخی از اعضای گروه شبه‌نظامی شیعه «عصائب اهل الحق» کرد.

گروه «عصائب اهل الحق» یکی از گروه‌های شبه نظامی شیعی فعال در عراق است که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد.

در همین حال، مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی، نیز با صدور بیانیه‌ای از ایران خواسته است که عراق را از «درگیری‌های خود» دور نگه دارد و «جایگاه و استقلال» عراق و دولت این کشور را «حفظ کند».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، هم تأکید کرده است که کشته شدن هر آمریکایی در عراق را از چشم ایران خواهد دید.

در هفته‌های اخیر، سنتکام با تأیید ورود ناو هسته‌ای «یو‌اس‌اس جورجیا» به آب‌های منطقه نیز، به ایران نسبت به تحرکات احتمالی در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی هشدار داده بود.

قاسم سلیمانی همراه با ابومهدی المهندس، معاون فرمانده گروه حشدالشعبی عراق، و گروهی دیگر از نظامیان ایرانی و عراقی ۱۳ دی ماه پارسال در جریان حمله پهپادی ارتش ایالات متحده آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند.

رسانه کان اسرائیل هم در روزهای اخیر خبر داده است که یک فروند زیردریایی این کشور روز یک‌شنبه، ۳۰ آذر، با عبور از آبراه سوئز، از دریای سرخ به سوی خلیج فارس به حرکت درآمده است.

هیدای زیلبرمن، سخنگوی ارتش اسرائیل، در پاسخ به رسانه‌ها، از تایید یا رد حرکت زیردریایی اسرائیل به سوی خلیج فارس خودداری کرده است اما گفته است که «تحرکات ایران در منطقه را رصد می‌کنیم؛ زیردریایی‌های نیروی دریایی اسرائیل آرام به همه جا می‌رسند؛ نقاط دور یا نزدیک.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز در واکنش به این خبر گفته است: «آنها می‌دانند که ایران در حوزه امنیت ملی و دفاعی خود چه سیاستی دارد و می‌دانند که رعایت نکردن خطوط قرمز ایران چه ریسک بالایی را برای آنها به همراه دارد.»

با استفاده از واشینگتن‌پست، آسوشیتدپرس و رادیوفردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG