لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

آغاز به کار کنگره جدید آمریکا همزمان با انتشار نوار مکالمه ترامپ درباره انتخابات‎


نمایی از کنگره ایالات متحده در واشینگتن دی‌سی
نمایی از کنگره ایالات متحده در واشینگتن دی‌سی

کنگره جدید ایالات متحده روز یکشنبه ۱۴ دی ماه در حالی آغاز به کار کرد که شماری از سناتورها و اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان تاکید کرده‌اند که هفته آینده در جلسه بررسی نتایج کالج الکترال، پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری را به چالش خواهند کشید.

همزمان رسانه‌های آمریکا فایل صوتی مکالمه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، با مقامات انتخاباتی در ایالت جورجیا را منتشر کرده‌اند که در آن خواهان یافتن آرای بیشتری برای خود شده است.

جلسه کنگره برای بررسی پیروزی آقای بایدن روز چهارشنبه این هفته برگزار خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود به تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده منجر شود.

اما گروهی از جمهوری‌خواهان، سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان گفته‌اند که با این امر مخالفت خواهند کرد.

تحلیل‌گران معتقدند که مخالفان تقریبا هیچ شانسی برای ممانعت از ورود جو بایدن به کاخ سفید ندارند. تصمیم آنها در عین حال انتقاد شدید دمکرات‌ها و حتی برخی از جمهوری‌خواهان عضو کنگره را به دنبال داشته است.

سخنگوی آقای بایدن این تلاش جمهوری‌خواهان را «حیله‌ای» دانسته که بر پایه ادعاهای بدون سند در رابطه با تقلب انتخاباتی شکل گرفته است. اما رئیس کارکنان دفتر مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، می‌گوید که اعضای کنگره این حق را دارند که مخالفت خود را ابراز کنند و اسنادی را در این رابطه ارائه دهند.

۱۱ جمهوری‌خواه روز شنبه در اطلاعیه‌ای بدون ارائه اسناد و مدارک گفتند که «موارد ادعای تقلب و تخلف در انتخابات ۲۰۲۰ از همه مواردی که در عمر خود دیده‌اند، تجاوز می‌کند».

دونالد ترامپ از تایید پیروزی جو بایدن خودداری کرده و تاکید داشته که به مبارزه خود برای تغییر نتایج انتخابات ادامه می‌دهد.

یکی از ایالت‌هایی که آقای ترامپ بر روی آن تمرکز کرده، جورجیا است، ایالتی که با حدود ۱۲ هزار رای اختلاف آن را به رقیب دمکرات خود واگذار کرد. روزنامه واشینگتن پست روز شنبه فایل صوتی یک مکالمه تلفنی را منتشر کرد که گفته می‌شود دونالد ترامپ با مقام ارشد انتخابات در ایالت جورجیا داشته است و در آن او را سرزنش می‌کند.

صدای آقای ترامپ در این مکالمه شنیده می‌شود که بدون ارائه شواهدی، سخن از تقلب در انتخابات به میان می‌آورد و می‌گوید: «کل کاری که می‌خواهم انجام بشود همین است. من فقط می‌خواهم که برایم ۱۱ هزار و ۷۸۰ رای پیدا کنید که یک رای بیشتر از این رایی است که داریم. چون ما این ایالت را برده‌ایم.»

جورجیا نتایج انتخابات در این ایالت را تایید کرده است که نشان می‌دهد جو بایدن با ۱۱ هزار و ۷۷۹ رای به پیروزی رسیده است.

گروه ۱۱ نفره جمهوری‌خواهان در بیانیه خود گفته‌اند که در جلسه چهارشنبه این هفته کنگره برای تایید پیروزی بایدن، خواستار تشکیل کمیسیون ویژه‌ای خواهند شد که طی ۱۰ روز نتایج در ایالت‌های مورد اعتراض را مورد بررسی قرار دهد.

اما از سویی دیگر چهار سناتور جمهوری‌خواه در بیانیه مشترکی با چند سناتور دمکرات خواهان تایید نتایج انتخابات توسط کنگره شده‌اند. آنها در این بیانیه نوشته‌اند که رای‌دهندگان حرف خود را زده‌اند و کنگره باید مسئولیت خود را در تایید نتایج انتخابات انجام دهد.

تایید انتخابات ریاست جمهوری در کنگره عمدتا تشریفاتی است و آن‌گونه که خبرگزاری رویترز نوشته، تاثیری بر پیروزی جو بایدن ندارد.

با استفاده از گزارش‌های‌ رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG