لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

تنها خودروی باکیفیت ایران کدام است؟


نخستین نمونه‌های پژو ۲۰۰۸ در نمایشگاه ایران‌خودرو، تهران، ۱۳۹۵
نخستین نمونه‌های پژو ۲۰۰۸ در نمایشگاه ایران‌خودرو، تهران، ۱۳۹۵

آخرین گزارش کیفیت خودرو در ایران نشان می‌دهد تنها یک خودروی سواری در ایران با کیفیت است که تولید آن هم به دلیل تحریم‌های آمریکا متوقف شده است.

بر اساس آخرین گزارش ارزیابی کیفی انجام‌شده در اداره کل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت و معدن و تجارت تنها دو خودروی تولیدی در ایران (یک سواری و یک کامیون) توانسته‌اند پنج ستاره کیفی را به دست آورند. از این دو خودرو یکی پژو ۲۰۰۸ است که تولید آن در ایران متوقف شده است.

پژو پس از برجام یکی از اولین شرکت‌هایی بود که به ایران بازگشت و با ایران‌خودرو برای تولید محصولات جدید خود به‌صورت همکاری مشترک به توافق رسید. بر این اساس شرکتی با نام ایکاپ تأسیس شد تا محصولات پژو را روی پلتفرم پی‌اف‌یک در ایران تولید کند. این سه محصول پژو ۲۰۰۸، پژو ۲۰۸ و پژو ۳۰۱ بودند.

تولید پژو ۲۰۰۸ با ساخت داخلی حدود ۳۰ درصد شروع شد و قرار بود به بالای ۵۰ درصد برسد. دانش فنی این پلتفرم جدید هم از پژو به ایران‌خودرو انتقال یافت، اما پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷ پژو مجبور به ترک ایران شد.

تولید این خودرو اما ادامه یافت تا این‌که در سال جاری کاملاً متوقف شد. پژو روی تولید این محصول نظارت شدید می‌کرد و این نظارت سبب شد تا این خودرو با کیفیت‌ترین خودروی تولیدی در ایران شود.

پس از ترک پژو، ایران‌خودرو روی پلتفرم پی‌اف‌یک خودروی تارا را ساخته و قرار است سال جاری تولید این محصول آغاز شود، اما مشخص نیست این خودرو به چه میزان کیفیت خواهد داشت و آیا بدون نظارت پژو به کیفیت محصولات این شرکت خواهد رسید یا نه.

آن‌چه مشخص است این‌که برخی فناوری‌ها در این پلت‌فرم حذف شده است. برای نمونه موتور پژو ۲۰۰۸ که موتوری با قدرت بالای ۱۶۵ اسب بخار است و توسط پژو و با مشارکت ب‌ام‌و تولید شده، در ایران‌خودرو تولید نخواهد شد.

به‌جز پژو ۲۰۰۸، تنها یک کامیون در بخش خودروهای سنگین دارای کیفیت پنج ستاره است.

کامیونت ایسوزو 85 NMR بهمن‌دیزل موفق به کسب پنج ستاره کامل کیفی شد و بالاترین درجه کیفی را در میان تمام خودروهای سنگین به دست آورد.

در بخش خودروهای سواری چند خودرو چینی هم توانسته‌‌اند چهار ستاره کیفی را به دست آورند. هایما اس‌هفتِ اتوماتیک ایران‌خودروی خراسان و اس‌ام‌دبلیوی شرکت سیف‌خودرو چهار ستاره کیفی را از آن خود کرده‌اند.

البته هر دو خودرو ساخت شرکت‌های ناشناخته چینی هستند. پس از خروج آمریکا از برجام، تمام شرکت‌های صاحب‌نام چینی مانند برلیانس نیز ایران را ترک کردند.

در حالی خودروهای چینی در ایران به دلیل بازار انحصاری با کیفیت محسوب می‌شوند که همچنان این خودروها در بازارهای رقباتی اروپا و آمریکا نتوانسته‌اند حضور موفقی داشته باشند.

گفتنی است خودروهای پژو ۲۰۷ و دنا پلاس از ایران‌خودرو هر کدام چهار ستاره کیفی به دست آورده‌اند.

بر اساس این ارزیابی، خودروهای رانا، پژو ۲۰۶اس‌دی، پژو ۲۰۶ و دنا که همگی از محصولات ایران‌خودرو هستند، سه ستاره گرفته‌اند و پژو پارس اتوماتیک ایران‌خودرو نیز سه‌ستاره‌ای شده است.

این خودروها از پلتفرم‌های تاریخ‌گذشتهٔ پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ استفاده می‌کنند و فناوری به‌کاررفته در آن‌ها متعلق به بیش از ۲۰ سال پیش است.

در شرکت سایپا هم خودروهای کوییک آر، کوییک و تیبا دو، تیبا دوپلاس و ساینا از نظر کیفیت سه ستاره گرفته‌اند. تمامی این خودروها روی پلتفرم پراید توسعه پیدا کرده‌اند.

سابقه فناوری پایهٔ این خودروها به بیش از ۳۰ سال قبل بازمی‌گردد. البته به دلیل این‌که شرکت‌های اصلی خودروسازی ایرانی مانند سایپا و ایران‌خودرو دولتی هستند، برخی کارشناسان ارزیابی کیفی در ایران را دقیق نمی‌دانند و احتمالاً وضع کیفی خودروهای ایرانی وخیم‌تر از این گزارش‌ها باشد.

بدترین وضعیت کیفیت خودروها در ایران هم متعلق به نیسان وانت است. این خودرو که بیش از نیم قرن است در ایران بدون تغییرات چندانی تولید می‌شود، تنها یک ستاره کیفی به دست آورده و با این حال شرکت سایپا اعلام کرده تولید این محصول را با وجود ایمنی و کیفیت پایین همچنان ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG