لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

پوشش مراسم تحلیف جو بایدن

جو بایدن، چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری آمریکا، با اجرای مراسم سوگند، رسماً زمام امور را به‌دست گرفت. پوشش زنده مراسم سوگند او را اینجا بخوانید.

  • جو بایدن، چهل‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا، با اجرای مراسم سوگند در ساعت ۸.۵ شب به وقت تهران در روز چهارشنبه، اول بهمن‌، رسماً زمام امور را به‌دست گرفت.
  • آقای بایدن در حالی کار خود را در کاخ سفید آغاز می‌کند که دو هفته پیش عده‌ای از حامیان خشونت‌‌طلب دونالد ترامپ به ساختمان کنگره در پایتخت حمله کردند، حمله‌ای که به مرگ پنج تن و سپس بازداشت ده‌ها تن از مهاجمان انجامید.
  • یک هفته پس از این حمله، آقای ترامپ برای دومین بار استیضاح شد در حالی که تنها پس از یک دوره ریاست‌جمهوری هم در انتخابات باخت، هم مجلس نمایندگان و سنا را به حزب مخالف یعنی دمکرات‌ها واگذار کرد.
  • در پی این حمله و در اوج نگرانی از بروز ناآرامی‌های بیشتر، جو بایدن در حلقه هزاران نیروی گارد ملی آمریکا به عنوان رئیس‌جمهوری جدید سوگند یاد کرد.
  • او کامالا هریس را به عنوان معاون با خود به کاخ سفید می‌برد، که دادستان و سناتور سابق از ایالت کالیفرنیا، و نخستین زن و نخستین رنگین‌پوستی است که به این مقام دست می‌یابد.
۱۹:۳۱ ۱.۱۱.۱۳۹۹

جو بایدن در توئیتی تازه خطاب به همسرش جیل نوشت: عاشق تو هستم، جیلی. هیچ چیزی خوشحال‌کننده‌تر از این نیست که در مسیر پیش رو کنارم هستی.

۱۹:۲۰ ۱.۱۱.۱۳۹۹

جشن در دهکده‌ای کوچک در هند

بنابر گزارش‌ها، در دهکده اجدادی کامالا هریس در جنوب هند جشن شادی برپاست.

تولاسندراپورام، در حدود ۳۲۰ کیلومتری جنوب چنای، مرکز ایالت تامیل نادو در جنوب هند، دهکده کوچک و سرسبزی است که با شالیزار احاطه شده و پدربزرگ مادری خانم هریس اهل آنجاست.

پدربزرگ هریس دهه‌ها پیش به چنای نقل مکان کرد. مادر او نیز در هند به‌دنیا آمد و سپس برای تحصیل در دانشگاه کالیفرنیا به آمریکا رفت.

او با یک مرد جامائیکایی ازدواج کرد و آن‌ها نام دخترانشان را کامالا گذاشتند؛ واژه‌ای سانسکریت به معنی گل نیلوفر.

کامالا هریس هنگامی که پنج ساله بود از تولاسندراپورام دیدار کرد و خاطرات پیاده‌روی با پدربزرگش را در ساحل چنای برای او خاطره‌انگیر است.

۱۹:۰۱ ۱.۱۱.۱۳۹۹

جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب، همراه با کامالا هریس، معاون او، وارد محل برگزاری مراسم تحلیف شدند.

۱۸:۵۶ ۱.۱۱.۱۳۹۹

همراهی شبکه‌های اجتماعی

فیس‌بوک به عنوان بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا می‌گوید در این روز از تشکیل هرگونه رویداد و گردهمایی جدید از طریق این شبکه، در حوالی مکان‌های راهبردی مانند کاخ سفید، ساختمان کنگره ایالات متحده و دیگر بناهای متعلق به دولت آمریکا جلوگیری می‌کند.

یوتیوب، پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدئو، نیز گفته است که «اقدامات حفاظتی» خود را افزایش داده اما جزئیاتی در این‌باره ارایه نکرده است.

۱۸:۵۳ ۱.۱۱.۱۳۹۹

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در توئیتی به جو بایدن تبریک گفت و نوشت که اکنون نوبت توست.

۱۸:۵۱ ۱.۱۱.۱۳۹۹

واکنش روسیه

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که روسیه به دنبال روابط حسنه با ایالات متحده است و اینکه آیا واشینگتن بخواهد به سمت همین هدف برود بستگی به آقای بایدن و تیم او دارد.

پسکوف از جمله به پیمان مهار کلاهک‌های هسته‌ای اشاره کرد و گفت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، مرتباً درخواست حفظ این پیمان را داده و اکنون نوبت واشینگتن است که برای حفظ آن تلاش کند.

۱۸:۴۹ ۱.۱۱.۱۳۹۹

۱۸:۴۹ ۱.۱۱.۱۳۹۹

واکنش بوریس جانسون

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا ابراز امیدواری کند که بتواند همکاری نزدیکی با جو بایدن داشته باشد.

آقای جانسون که به‌خاطر روابط نزدیکش با دونالد ترامپ با انتقادهای زیادی روبه‌رو بوده است در سخنان تازه خود گستره‌ای از حوزه‌ها را نام برد که امیدوار است در زمینه آن‌ها با جو بایدن همکاری کند.

او از مبارزه با کووید-۱۹، تغییرات اقلیمی، مسائل دفاعی و امنیتی و دفاع از دمکراسی نام برد و گفت که اهداف کشورش و دولت بایدن در این زمینه‌ها یکی است.

۱۸:۴۸ ۱.۱۱.۱۳۹۹

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، همراه با همسرش برای شرکت در مراسم تحلیف جو بایدن وارد ساختمان کنگره شد. دونالد ترامپ صبح چهارشنبه با ترک واشینگتن حاضر به شرکت در این مراسم نشد.

۱۸:۴۷ ۱.۱۱.۱۳۹۹

واکنش ناتو

ینس استولتن‌برگ، رئیس پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت امیدوار است که روابط دو سوی اقیانوس اطلس تقویت شود.

او افزود: «از همکاری با جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب، استقبال می‌کنیم تا بتوانیم مناسبات بین ایالات متحده و اروپا را بیش از پیش مستحکم سازیم، چراکه با چالش‌هایی جهانی روبه‌رو هستیم که حل آن‌ها از عهده هیچ‌یک از ما به تنهایی برنمی‌آید».

بیشتر

XS
SM
MD
LG