لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

پوشش مراسم تحلیف جو بایدن

جو بایدن، چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری آمریکا، با اجرای مراسم سوگند، رسماً زمام امور را به‌دست گرفت. پوشش زنده مراسم سوگند او را اینجا بخوانید.

  • جو بایدن، چهل‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا، با اجرای مراسم سوگند در ساعت ۸.۵ شب به وقت تهران در روز چهارشنبه، اول بهمن‌، رسماً زمام امور را به‌دست گرفت.
  • آقای بایدن در حالی کار خود را در کاخ سفید آغاز می‌کند که دو هفته پیش عده‌ای از حامیان خشونت‌‌طلب دونالد ترامپ به ساختمان کنگره در پایتخت حمله کردند، حمله‌ای که به مرگ پنج تن و سپس بازداشت ده‌ها تن از مهاجمان انجامید.
  • یک هفته پس از این حمله، آقای ترامپ برای دومین بار استیضاح شد در حالی که تنها پس از یک دوره ریاست‌جمهوری هم در انتخابات باخت، هم مجلس نمایندگان و سنا را به حزب مخالف یعنی دمکرات‌ها واگذار کرد.
  • در پی این حمله و در اوج نگرانی از بروز ناآرامی‌های بیشتر، جو بایدن در حلقه هزاران نیروی گارد ملی آمریکا به عنوان رئیس‌جمهوری جدید سوگند یاد کرد.
  • او کامالا هریس را به عنوان معاون با خود به کاخ سفید می‌برد، که دادستان و سناتور سابق از ایالت کالیفرنیا، و نخستین زن و نخستین رنگین‌پوستی است که به این مقام دست می‌یابد.
۱۸:۰۰ ۱.۱۱.۱۳۹۹

دونالد ترامپ نامه‌ای در کاخ سفید برای جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب، گذاشته است.

۱۸:۱۴ ۱.۱۱.۱۳۹۹

دگرگونی سیاسی

جو بایدن از همان روز نخست آغاز به کار در کاخ سفید، سیاست‌های دونالد ترامپ در مورد تغییرات اقلیمی و همچنین نحوه مقابله با ویروس کرونا را لغو خواهد کرد.

نخستین اقدام جو بایدن قرار است فرمان‌هایی در رابطه با همه‌گیری کووید-۱۹، تغییرات اقلیمی و قوانین مهاجرتی باشد،‌ از جمله لغو ممنوعیت سفر ایرانی‌ها و اتباع دیگر کشورهای عمدتاً‌ مسلمان به آمریکا.

کامالا هریس، معاون چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفته است که فصلی جدید را در سیاست ایالات متحده خواهد گشود.

۱۸:۱۷ ۱.۱۱.۱۳۹۹

لیدی گاگا و تام هنکس

در جریان مراسم تحلیف جو بایدن، قرار است لیدی گاگا، خواننده آمریکایی، سرود ملی کشور را اجرا کند و هنرمندان دیگر از جمله جنیفر لوپز و گارت بروکس با او همراهی کنند.

همزمان تام هنکس، بازیگر معروف نیز روز چهارشنبه میزبان یک ویژه‌برنامه تلویزیونی مربوط به مراسم تحلیف خواهد بود.

۱۸:۳۴ ۱.۱۱.۱۳۹۹

پیام رهبران اروپایی

رهبران جهان در واکنش‌ به انتقال قدرت در ایالات متحده روز چهارشنبه پیام‌های متعددی منتشر کردند، از جمله مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا از جو بایدن به عنوان «دوست» این اتحادیه در کاخ سفید یاد کردند.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا، گفت که «بیایید پیمان نوینی برای یک اروپای قوی‌تر، آمریکایی قوی‌تر و جهانی بهتر شکل بدهیم».

در همین حال، اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی، نیز گفت: «مراسم دیرینه‌ای که بر روی پلکان کنگره ایالات متحده در حال انجام است،‌ توان و استقامت دمکراسی آمریکایی را به نمایش می‌گذارد و شاهدی استوار بر این مدعاست که پس از چهار سال آزگار، اروپا اکنون در کاخ سفید دوستی دارد».

۱۸:۳۸ ۱.۱۱.۱۳۹۹

مهمانان مراسم تحلیف در حال ورود به ساختمان کنگره- محل برگزار مراسم- هستند. در حال حاضر باراک اوباما، بیل کلینتون و جرج بوش، روسای جمهوری سابق ایالات متحده، همراه با همسران‌شان وارد محل مراسم شده‌اند.

۱۸:۴۷ ۱.۱۱.۱۳۹۹

واکنش ناتو

ینس استولتن‌برگ، رئیس پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت امیدوار است که روابط دو سوی اقیانوس اطلس تقویت شود.

او افزود: «از همکاری با جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب، استقبال می‌کنیم تا بتوانیم مناسبات بین ایالات متحده و اروپا را بیش از پیش مستحکم سازیم، چراکه با چالش‌هایی جهانی روبه‌رو هستیم که حل آن‌ها از عهده هیچ‌یک از ما به تنهایی برنمی‌آید».

۱۸:۴۸ ۱.۱۱.۱۳۹۹

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، همراه با همسرش برای شرکت در مراسم تحلیف جو بایدن وارد ساختمان کنگره شد. دونالد ترامپ صبح چهارشنبه با ترک واشینگتن حاضر به شرکت در این مراسم نشد.

۱۸:۴۹ ۱.۱۱.۱۳۹۹

واکنش بوریس جانسون

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا ابراز امیدواری کند که بتواند همکاری نزدیکی با جو بایدن داشته باشد.

آقای جانسون که به‌خاطر روابط نزدیکش با دونالد ترامپ با انتقادهای زیادی روبه‌رو بوده است در سخنان تازه خود گستره‌ای از حوزه‌ها را نام برد که امیدوار است در زمینه آن‌ها با جو بایدن همکاری کند.

او از مبارزه با کووید-۱۹، تغییرات اقلیمی، مسائل دفاعی و امنیتی و دفاع از دمکراسی نام برد و گفت که اهداف کشورش و دولت بایدن در این زمینه‌ها یکی است.

۱۸:۴۹ ۱.۱۱.۱۳۹۹

۱۸:۵۱ ۱.۱۱.۱۳۹۹

واکنش روسیه

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که روسیه به دنبال روابط حسنه با ایالات متحده است و اینکه آیا واشینگتن بخواهد به سمت همین هدف برود بستگی به آقای بایدن و تیم او دارد.

پسکوف از جمله به پیمان مهار کلاهک‌های هسته‌ای اشاره کرد و گفت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، مرتباً درخواست حفظ این پیمان را داده و اکنون نوبت واشینگتن است که برای حفظ آن تلاش کند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG