لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

دستور بایدن برای بازبینی تحریم‌ها جهت جلوگیری از آثار آن بر مقابله با کرونا


جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا دستور بازبینی «فوری» در تحریم‌های یکجانبه یا چندجانبه تجاری و اقتصادی، برای احتراز از تاثیر «بی‌جهت» آن برای مبارزه با کروناصادر کرد.

مقامات ایران تاکنون بارها گفته‌اند تحریم‌های آمریکا مانعی برای مبارزه موثر جمهوری اسلامی با شیوع کرونا بوده است و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز روز جمعه این ادعا را تکرار کرد.

آذر ماه امسال عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ایران گفت که ایران به دلیل «تحریم‌های آمریکا» ایران نتوانسته اقدام به خرید واکسن کند، موضوعی که به فاصله چند روز بعد از آن توسط ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان داروی ایران رد شد.

آقای ریاحی آن زمان عنوان کرد که «هیچ مشکلی» برای انتقال ارز به منظور واردات واکسن کرونا و دیگر اقلام دارویی از خارج به ایران وجود ندارد.

جو بایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا به وزارت خزانه‌داری، خارجه، بازرگانی و نهادهای زیرمجموعه وزارت بهداشت و خدمات انسانی، همچنین نمایندگی ایالات متحده آمریکا برای توسعه بین‌المللی دستور داده «فورا» در تحریم‌های موجود بازبینی کنند تا مطمئن شوند که این تحریم‌ها مانعی برای مقابله با شیوع کرونا نیست.

در این میان محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز جمعه سوم بهمن با انتشار مقاله‌ای در نشریه «فارن افرز» آمریکا نوشته است تحریم‌های دولت دونالد ترامپ علیه ایران حتی «واردات اقلام مورد نیاز برای مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ را هم تقریبا ناممکن کرده است».

وی گفت اگر دولت آقای بایدن اصرار بر امتیازگیری داشته باشد، فرصت احیای برجام از دست خواهد رفت.

به گفته ظریف، آقای بایدن می‌تواند با پایان دادن مؤثر سیاست «شکست‌خورده فشار حداکثری» ترامپ و بازگشت به توافقی که سلفش آن را ترک کرد (برجام)، در مسیری بهتر گام بگذارد که «در آن صورت، ایران نیز به اجرای کامل تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای بازخواهد گشت.»

وزیر خارجه ایران سپس هشدار داد که «اما اگر واشینگتن به جای این کار بر امتیازگیری اصرار کند، این فرصت از دست خواهد رفت».

آقای بایدن در کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود که به برجام بازگردد، اما در عین حال تاکید کرده که این کار آسان نخواهد بود.

لوید آستین، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا که قرار است هدایت پنتاگون را در دولت آقای بایدن بر عهده گیرد نیز روز چهارشنبه حکومت ایران را تهدیدی برای متحدان آمریکا در منطقه و نیروهایی دانست که در آن‌جا مستقر شده‌اند.

همچنین آوریل هینز، کاندیدای آقای بایدن برای تصدی سمت مدیر اطلاعات ملی روز سه‌شنبه گفت که «راهی درازی در پیش داریم» تا ایران در چارچوب برجام دوباره تحت نظارت شدید قرار گیرد.

آقای ظریف با اشاره به خروج دولت ترامپ از برجام گفت دولت قبلی آمریکا تلاش کرد تا یک دستاورد دیپلماتیک چندجانبه «بزرگ» (برجام) را از میان بردارد و «بعد با آغاز کارزاری از جنگ آشکار اقتصادی، مردم ایران را هدف قرار داد تا عملا ایران را به دلیل پایبندی به یک توافق مورد تأیید سازمان ملل متحد تنبیه کند».

وزیر خارجه ایران در ادامه نوشته است دولت تازه‌وارد بایدن هنوز هم می‌تواند توافق هسته‌ای را نجات دهد، اما مشروط بر اینکه بتواند اراده سیاسی‌ای واقعی را در واشنگتن به منصه ظهور برساند تا نشان دهد که ایالات متحده حاضر است تا شریکی واقعی در تلاش‌های جمعی باشد.

با استفاده از وبسایت‌های کاخ سفید، وزارت خارجه ایران، و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG