لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو: مشکلی برای واردات واکسن کرونا به ایران وجود ندارد


واکسن کرونای فایزر در دست پرستاری در لندن
واکسن کرونای فایزر در دست پرستاری در لندن

رئیس اتحادیه واردکنندگان داروی ایران با رد سخنان رئیس بانک مرکزی گفت که «هیچ مشکلی» برای انتقال ارز به منظور واردات واکسن کرونا و دیگر اقلام دارویی از خارج به ایران وجود ندارد.

ناصر ریاحی این موضوع را در گفت‌و‌گو با شماره روز چهارشنبه، ۱۹ آذر، روزنامه سپید بیان کرده است.

وی به صراحت گفته است: «امروز ما نیازهای دارویی کشور را به طرق مختلف و حتی از شرکت‌های داروسازی آمریکایی، اروپایی و مواد اولیه‎ساز هندی، چین و روسی وارد می‌کنیم و در همه این معاملات هم ارز منتقل می‌شود.»

این در حالی است که عبدالناصر همتی،‌ رئیس کل بانک مرکزی ایران،‌ روز دوشنبه، ۱۷ آذر، گفته بود: «از آن‌جا که خرید واکسن کرونا بایستی از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد،‌ تاکنون هر طریقی... به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک،‌ با مانع مواجه شده است.»

در همین زمینه حسن روحانی نیز روز چهارشنبه، ۱۹ آذر، گفت: «در هر اقدامی در بخش دارویی، تجهیزاتی و واکسن باید صد لعن و نفرین به ترامپ بفرستیم، چرا که با ایجاد مشکلات و آزار برای حل انتقال و جابه‌جایی ساده با تلفن و یا سوئیفت، همه کشور باید هفته‌ها و گاهی ماه‌ها درگیر شود.»

اما رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو ضمن رد این اظهارات می‌گوید: «نمی‌دانم که منبع استناد رئیس کل بانک مرکزی چیست و نمی‌توانم دقیق در این خصوص اظهارنظر کنم، اما مطمئن هستم که بانک مرکزی ماهیانه صد میلیون یورو برای واردات دارو و مواد اولیه آن و نیز واردات تجهیزات پزشکی به شرکت‌ها می‌دهد، در حالی ‌که اگر این روند جاری نبود تخصیص ارز بی‌معنا می‌شد.»

وی در عین حال تاکید کرد: «اگر نمی‌توانستیم یک ماه دارو وارد کنیم دچار کمبودهای فاجعه‌بار می‌شدیم و از این ‌رو می‌توان نتیجه گرفت که روند انتقال ارز و واردات دارو ادامه دارد.»

موضوع تحریم دارویی ایران پیش از این نیز بارها در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود و شماری از روزنامه‌نگاران در اظهارات دولت روحانی و مجموعه وزارت بهداشت مبنی بر مخالفت آمریکا با واردات دارو به ایران به دلیل تحریم‌ها تردید وارد کرده بودند.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز در فروردین ۹۹ و همزمان با شیوع کرونا در ایران، به رادیوفردا گفت که تحریم‌های آمریکا علیه ایران «هرگز متوجه کمک‌های بشردوستانه، دارو و تجهیزات پزشکی نبوده» است.

در اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز چهار محموله بزرگ دارویی از آلمان و یک محموله آزمایشگاهی به وزن ۱۳ تن از فرانسه وارد ایران شد.

این در حالی است که پایگاه خبری دارو و سلامت (فانا)، به نقل از حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نوشته که بانک مرکزی هنوز هیچ ارزی برای واردات واکسن کرونا اختصاص نداده است.

آقای شهریاری گفته است: «اگر ما تصور می‌کنیم که با هزار میلیارد تومان می‌توانیم حتی در داخل هم واکسن تولید کنیم، چنین چیزی شدنی نیست. حتی برای همین شرکت‌های تولید داخل، حداقل دویست، سیصد میلیون دلار پول لازم است که به آنها کمک شود. که اگر محاسبه کنید، چندین هزار میلیارد تومان می‌شود.»

با وجود نامشخص بودن وضعیت ارز تخصیصی برای خرید واکسن کرونا، حسن روحانی، رئیس جمهور، اعلام کرده است که به وزیر بهداشت دستور داده واکسن کرونا را از یکی از کشور‌های تولیدکننده آن خریداری و وارد کشور کند.

سازمان جهانی بهداشت مدتی پیش سازوکاری به نام کوواکس برای توزیع عادلانه واکسن کرونا راه انداخت که کشورهای مختلف می‌توانند با عضویت در آن و پیش‌پرداخت بخشی از هزینه‌ها وارد فهرست خریداران شوند.

در همین حال گزارش‌هایی منتشر شده است مبنی بر این که به طور رسمی فروش اقلام بشردوستانه، از جمله دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم‌های آمریکا نمی‌شود، اما در عمل به علت محدودیت‌های شدید معاملات بانکی و مالی با جمهوری اسلامی خرید و واردات آنها نیز با مشکلاتی روبه‌رو است.

XS
SM
MD
LG