لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

اتحادیه اروپا برای تحریم روسیه منتظر روشن شدن پرونده ناوالنی می‌ماند


حکومت روسیه به درخواست‌های بین‌المللی برای آزادی الکسی ناوالنی و تظاهرکنندگان بی‌توجهی کرده است.
حکومت روسیه به درخواست‌های بین‌المللی برای آزادی الکسی ناوالنی و تظاهرکنندگان بی‌توجهی کرده است.

با وجود افزایش درخواست‌ها برای تحریم روسیه در پی سرکوب تظاهرات هواداران الکسی ناوالنی، اتحادیه اروپا می‌گوید برای تصمیم‌گیری در مورد تحریم روسیه منتظر خواهد ماند تا پرونده قضایی آقای ناوالنی روشن شود.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز دوشنبه ششم بهمن پس از پایان جلسه رایزنی وزیران خارجه اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: «ما امروز تصمیم گرفتیم که منتظر صدور حکم دادگاه بمانیم و ببینیم که آیا آقای ناوالنی در پایان این بازداشت ۳۰ روزه آزاد خواهد شد یا نه. این موضوع هنوز خاتمه نیافته است».

آلکسی ناوالنی پس از درمان مسمومیت ناشی از ماده مخرب اعصاب «نوویچوک» روز ۲۸ دی از آلمان به روسیه بازگشت. پلیس او را در فرودگاه مسکو بازداشت کرد و روز بعد در یک دادرسی عجولانه، به مدت ۳۰ روز زندانی شد.

دلیل بازداشت موقت او نقض مقررات مربوط به حبس تعلیقی‌اش عنوان شده و قرار است که مراجع قضایی روسیه تا قبل از پایان دوره بازداشت، حکم حبس تعلیقی را که در سال ۲۰۱۴ به اتهام اختلاس صادر شده است مورد بازبینی قرار دهند.

آقای ناوالنی در زمان بررسی این اتهام و پس از آن بارها اعلام کرده که این پرونده انگیزه‌های سیاسی داشت و دادگاه حقوق بشر اروپا نیز این حکم را بی‌اساس می‌داند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرده که هفته آینده به مسکو سفر خواهد کرد و از حکومت روسیه می‌خواهد تا آقای ناوالنی و بازداشت‌شدگان در تظاهرات روز شنبه را آزاد کند.

او افزود رهبران کشورهای عضو اتحادیه در اجلاس روزهای ۲۵ و ۲۶ مارس موضوع تشدید تحریم‌های روسیه را بررسی خواهند کرد.

حکومت روسیه به درخواست‌های بین‌المللی برای آزادی الکسی ناوالنی و تظاهرکنندگان بی‌توجهی کرده و تهدید کرده است که هرگونه اعتراض و نافرمانی را به شدت سرکوب خواهد کرد.

الکسی ناوالنی و همکارانش نيز عقب‌نشینی نکرده و تلاش می‌کنند در داخل کشور و در سطح بین‌المللی حمایت بیشتری جلب کنند.

لئونید ولکوف، یکی از متحدان سرشناس آقای ناوالنی ضمن ستایش از تظاهرکنندگانی که با وجود سرمای شدید در شهرهای مختلف به خیابان آمدند اعلام کرد که روز ۳۱ ژانویه تظاهرات دیگری برگزار خواهد شد.

او در توئیتی نوشت: «تمامی شهرهای روسیه. برای آزادی ناوالنی. برای آزادی همه و برای عدالت».

نهادهای مستقل، تظاهرات روز شنبه را بزرگترین اعتراض سیاسی طی سال‌های اخیر توصیف کرده و می‌گویند که بیش از سه هزار و ۷۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

تخمین زده می‌شود که فقط در شهر مسکو دهها هزار نفر در این تظاهرات علیه فساد حکومتی و برای آزادی الکسی ناوالنی شرکت کردند. برخی از منابع می‌گویند تعداد بازداشت شدگان در شهر مسکو حداقل هزار و ۴۰۰ نفر بوده است.

دولت روسیه در یک سال اخیر درخواست‌های هواداران ناوالنی برای برگزای تظاهرات را تایید نکرده و دلیل آن را محدوديت‌های مربوط به شيوع ویروس کرونا اعلام کرده است.

تعدادی از همکاران و متحدان سرشناس آقای ناوالنی در روزهای قبل از تظاهرات بازداشت شدند.

مسئول بخش روسیه دیده‌بان حقوق بشر روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: «حکومت روسیه بارها و بارها آزادی بیان و اجتماعات صلح آمیز را با خشونت و بی‌رحمی پلیس سرکوب کرده و تظاهرات روز شنبه نیز از این قاعده مستثنی نبود».

همزمان با محکوم کردن سرکوب معترضان توسط کشورهای غربی، دولت روسیه آمریکا و متحدانش را به دخالت در امور داخلی آن کشور متهم کرد.

سفارت آمریکا در مسکو در بیانیه‌ای گفت: «ادامه سرکوب حقوق مردم روسیه برای آزادی بیان و اجتماع، بازداشت الکسی ناوالنی و سرکوب تظاهرات نشانه‌های نگران کننده‌ای از اعمال محدودیت بیشتر بر جامعه مدنی و آزادی‌های اساسی است».

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، بیانیه سفارت آمریکا را «نامناسب» توصیف کرد و گفت: «آن‌ها به شکل غیرمستقیم در امور داخلی کشور ما دخالت می کنند».

بر اساس گزارش سایت رادیو اروپای آزاد- رادیو آزادی/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG