لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

ادعای «گمراه‌کننده» احمد جنتی درباره الگو گرفتن دنیا از جمهوری اسلامی


احمد جنتی در یکی از نشست‌های اعضای مجلس خبرگان
احمد جنتی در یکی از نشست‌های اعضای مجلس خبرگان
احمد جنتی

احمد جنتی

دبیر شورای نگهبان

«دنیا باید از جمهوری اسلامی ایران الگو بگیرد»

گمراه‌کننده

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در جلسه روز اول بهمن ماه این شورا گفت: «دنیا باید از جمهوری اسلامی ایران الگو بگیرد... ما نیز در داخل باید همچنان در مسیر امام و رهبر انقلاب که همان صراط مستقیم است، حرکت کنیم». آیا ادعای او درست است و دنیا می‌تواند از جمهوری اسلامی «الگو» بگیرد؟

پیش هر چیز، مشخص نیست که به عقیده احمد جنتی، دنیا در کدام زمینه باید جمهوری اسلامی را سرمشق خود قرار دهد؟

نگاهی کوتاه به کارنامه جمهوری اسلامی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نشان می‌دهد که این حکومت نمی‌تواند «الگو»یی برای سایر کشورها باشد و از این رو، سخنان احمد جنتی، اظهاراتی «گمراه‌کننده» بر اساس واقعیت‌ها و مشکلات موجود در ایران است.

به عنوان مثال و در زمینه حقوق بشر، «دیده‌بان حقوق بشر» در جدیدترین گزارش خود که روز چهارشنبه ۲۴ دی منتشر شد، از افزایش سرکوب‌ها در ایران حتی با شیوع ویروس کرونا خبر داده است. این گزارش تأکید می‌کند که حکومت ایران علاوه بر تشدید فشار بر فعالان مدنی و سیاسی، گامی برای بازخواست متهمان به نقض ‌جدی حقوق بشر، به ویژه نیروهای امنیتی برنداشته است.

از لحاظ اجتماعی و تنها به عنوان یکی از مشکلات قدیمی و حل نشده در جمهوری اسلامی می‌توان به تلفات ناشی از آلودگی هوا در ایران اشاره کرد. به تازگی، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اعلام کرده که «سالانه ۳۰ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در ایران جان خود را از دست می‌دهند». در نمونه‌ای دیگر و بر اساس آمارهای رسمی پزشکی قانونی، در سال جاری به طور میانگین روزانه ۱۵ نفر در ایران دست به خودکشی زده‌ و جان خود را از دست داده‌اند.

گروه‌های مختلف صنفی و شغلی نیز همچنان با مشکلات شدید اقتصادی و معیشتی روبرو هستند. از جمله، به گفته بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران، «۹۵ درصد از جامعه کارگری کشور بدون امنیت شغلی و زیر خط فقر زندگی می‌کنند.»

در تحلیل نهایی، سخنان احمد جنتی مبنی بر اینکه «دنیا باید از جمهوری اسلامی ایران الگو بگیرد»، ادعایی «گمراه‌کننده» نسبت به همه مشکلات و کاستی‌هایی است که ۴۲ سال بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ در جامعه ایران وجود دارند.

XS
SM
MD
LG