لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

مکرون: مذاکرات جدید هسته‌ای با ایران بسیار سختگیرانه خواهد بود


امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید هر مذاکره جدیدی با ایران پیرامون برجام «بسیار سختگیرانه» خواهد بود و در این مذاکرات باید عربستان نیز دخیل باشد.

آقای مکرون روز جمعه ۱۰ بهمن در گفتگو با العربیه عنوان کرد که «فرصت اندکی برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای باقی مانده است».

رئیس‌جمهوری فرانسه گفته است باید از اشتباه برجام سال ۲۰۱۵ که کشورهای عربی را در این مذاکرات داخل نکرده بود، اجتناب کرد.

وی افزود، هر مذاکره‌ای که با ایران صورت گیرد، سختگیرانه خواهد بود و حضور شرکای منطقه‌ای از جمله عربستان در آن «ضروری» خواهد بود.

عربستان در چندین جبهه با ایران در حال جنگ نیابتی است، از جمله جنگ یمن که ایران پشتیبان نیروهای حوثی شیعه است و عربستان رهبری ائتلافی در جنگ با حوثی‌ها را بر عهده دارد.

همچنین تاکنون حملاتی به نفتکش‌ها و تاسیسات نفتی عربستان انجام شده که دولت ریاض، آمریکا و حتی اتحادیه اروپا انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفته‌اند.

قبلا عربستان و امارات اعلام کرده بودند که باید کشورهای عربی خلیج فارس نیز در مذاکرات جدید هسته‌ای با ایران حضور داشته باشند و موضوع موشک‌های بالستیک ایران و حمایت این کشور از نیروهای نیابتی‌اش روی میز مذاکرات باشد.

ایران این اظهارات را رد کرده و گفته است درباره موشکی خود هرگز مذاکره نخواهد کرد.

آمریکا اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و تحریم‌های سختی علیه ایران وضع کرد. جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا می‌گوید مایل به بازگشت به برجام است، اما این بازگشت «آسان» نخواهد بود.

کشورهای اروپایی عضو برجام، از جمله آلمان، بریتانیا و فرانسه خواهان بازگشت آمریکا به برجام بوده‌اند، اما آنها همچنین خواستار توافقی جدید و جامع با ایران نیز هستند.

ایران اردیبهشت ۹۸ در واکنش به خروج آمریکا از ت.افق هسته‌ای و اعمل تریم‌ها، به طور تعهدات هسته‌ای خود عدول کرد و اکنون نیز می‌گوید تنها زمانی آماده بازگشت به تعهدات خود است که آمریکا به برجام بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند.

محمدجواد ظریف روز جمعه اعلام کرد درخواست دولت آمریکا برای بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات خود «منطقی و عملی نیست» و «هیچ‌گاه عملی نمی‌شود».

او تاکید کرد که عدول ایران از تعهدات خود در برجام «به معنای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست» و این اقدامات «برای جبران اقدامات» آمریکا صورت گرفته است.

با استفاده از گزارش‌های العربیه، رویترز و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG