لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

قالیباف پیش‌شرط برجامی آمریکا را «ناامیدکننده» خواند


محمدباقر قالیباف، رئيس مجلس ایران گفته است اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره نحوه احیای کامل برجام «ناامید کننده بود».

او که صبح روز یک‌شنبه، ۱۲ بهمن در جلسه علنی مجلس سخن می‌گفت، از دولت آمریکا خواست به جای اینکه «پیش‌ شرط» بگذارد، «معلوم کند که چگونه می خواهد تعهد رفع تحریم ها را به شکل عملی اجرایی کند».

در حال حاضر نحوه احیای کامل برجام به یک موضوع مناقشه‌برانگیز تبدیل شده است. دولت آمریکا می‌گوید ایران به اجرای کامل برجام متعهد نیست و برای احیای برجام باید به تعهدات هسته‌ای خود طبق توافق هسته‌ای بازگردد.

دولت ایران در مقابل اعلام کرده است که آمریکا باید پیش از بازگشت برجام اقدام به لغو تحریم‌ها کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در همین راستا گفته بود که دولت آمریکا دنبال یک «توافق طولانی‌تر و مستحکم‌تر» با ایران است و از «بازگشت ایران به اجرای تعهداتش» به عنوان گام اول برای شروع مسیر رسیدن به این توافق نام برده است.

رئيس مجلس ایران اما در واکنش این اظهارات، گفته است ایران با توجه به «تجربه برجام» وارد «بازی نقد در برابر نسیه» نمی‌شود و آمریکا باید دنبال «اقدام جدی برای رفع تحریم‌ها» باشد.

موضوع تعهدات هسته‌ای ایران در هفته‌ای اخیر، پس از آنکه مجلس شورای اسلامی قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را به تصویب رساند، حساس‌تر شده است.

مجلس در این مصوبه دولت ایران را ملزم کرد سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ذخیره کند و اگر تا سوم اسفند سال جاری، تحریم‌های مالی، بانکی و نفت حذف نشود، بازرسان آژانس از ایران اخراج شوند و ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

پیش از این، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با هشدار درباره اجرای کامل این قانون توسط دولت ایران، خواستار افزایش تلاش‌های بین‌المللی برای نجات برجام شده است.

یکی از اهداف اصلی توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران، موسوم به برجام، در سال ۱۳۹۴، این بود که ظرفیت گریز هسته‌ای، یعنی فاصله ایران با تولید مواد مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی به مدت حداقل یک سال برساند.

مقام‌های دولت بایدن از جمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا می‌گویند کاهش تعهدات ایران که پس از خروج دولت ترامپ از برجام شروع شد، باعث شده که ظرفیت گریز هسته‌ای ایران از یک سال در چارچوب برجام به تنها سه تا چهار ماه برسد.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز گفته است حکومت ایران با دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله چندانی ندارد و «باید راهی برای بازگشت به برجام بیابیم».

منبع: ایسنا، آرشیو رادیو فردا/ ر.ح
XS
SM
MD
LG