لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

گروه حزب‌الله لبنان مدعی به زمین نشاندن پهپاد اسرائیلی شد


یک سرباز اسرائیلی در حال کار با یک پهپاد بدون سرنشین ارتش این کشور
یک سرباز اسرائیلی در حال کار با یک پهپاد بدون سرنشین ارتش این کشور

گروه حزب‌الله لبنان روز دوشنبه ۱۳ بهمن مدعی شد یک فروند پهپاد نظامی ارتش اسرائیل را که بر فراز جنوب لبنان به پرواز درآمده بود، «به زمین هدایت کرده و کنترل آن را به دست گرفته است».

همزمان ارتش اسرائیل خبر داد که یک پهپاد آن «سقوط کرده» اما از تایید این‌ موضوع که این پرنده هدایت‌پذیر از راه دور با شلیک شبه‌نظامیان حزب‌الله سرنگون شده یا توسط نیروهای این سازمان فرود آورده شده، طفره رفته است.

شبکه تلویزیونی «المنار» وابسته به گروه حزب‌الله مدعی شد پهپاد ارتش اسرائیل پس از آن‌که به حریم هوایی لبنان رخنه کرد، توسط جنگجویان حزب‌الله در آسمان دهکده بلیدا در نزدیکی مرز اسرائیل «به زمین نشانده شد و کنترل آن به‌دست نیروهای این سازمان افتاد».

در حالی که حزب‌الله از ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرده است، برخی از کاربران همسو با این سازمان شیعه متحد ایران در شبکه‌های اجتماعی، تصاویری از یک پهپاد را در روی زمین منتشر کردند که ظاهرا آسیب ندیده است.

اما به گفته ارتش اسرائیل، شیئی پرنده بدون سرنشین آن پیش از «سقوط» «در حال عملیات نظامی» در آسمان منطقه بود.

سخنگوی ارتش اسرائیل جز‌ئیات بیشتری در مورد ماموریت اطلاعاتی این پهپاد نداده اما افزوده است که سقوط آن «خطری» برای نشت اطلاعات نظامی اسرائیل «ندارد».

محل سقوط یا فرونشاندن پهپاد اسرائیلی داخل خاک لبنان در آن سوی «خط آبی» بالای رودخانه لیتانی اعلام شد.

حزب‌الله در میانه تابستان امسال از ساقط کردن یک پهپاد دیگر اسرائیلی خبر داد اما این یکی از موارد معدودی است که مدعی شده جنگجویانش پهپاد را به زمین نشانده و کنترل آن را از دست اسرائیل خارج کرده‌اند.

هر چند اسرائیل یک قدرت جهانی در عرصه پهپادها است، اما به نظر می‌رسد که توان پهپادی سازمان حزب‌الله نیز در سال‌های اخیر به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

اسرائیل ده روز پیش با اعلام این‌که یک شیئی پروازی را سرنگون کرده که از لبنان به سوی آسمان اسرائیل نزدیک شده بود، به طور تلویحی آن را به حزب‌الله نسبت داد. این امر ظاهرا تاییدی از سوی اسرائیل برای فعالیت حزب‌الله در زمینه پهپادی است.

از سوی دیگر، خبرگزاری آسوشیتدپرس از بیروت گزارش داده است که رخنه پهپادها و هواپیماهای اسرائیل به آسمان لبنان، یک امر عادی است.

اسرائیل معمولا پیش از حملات هوایی در سوریه، پهپادهای اطلاعاتی خود را در آسمان لبنان به پرواز در می‌آورد و سپس، جنگنده‌هایش را برای بمباران اهداف مورد نظر، به حریم لبنان می‌فرستد.

اسرائیل در آخرین هفته‌های ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، بر شدت حملات هوایی علیه «اهداف ایرانی و متحدین تهران» در سوریه افزوده بود.

چند روز پیش از روی کار آمدن دولت جو بایدن، هواپیماهای نظامی اسرائیل با پرتاب موشک‌های متعدد از آسمان لبنان، یکی از سنگین‌ترین حملات سال‌های گذشته را علیه «اهداف ایران و متحدینش» در مرز سوریه و عراق انجام دادند. آن حملات ۵۷ کشته و ۳۷ زخمی برجای نهاد.

در حالی که تنش میان اسرائیل و حزب‌الله کماکان ادامه دارد، سازمان ملل در یک روند عادی از ارتش‌های اسرائیل و لبنان و همه گروه‌های مسلح درگیر در صحنه داخلی لبنان خواسته است که از هرگونه تعرض به فراتر از «خط آبی» خودداری کنند.

نیروهای سپاه صلح سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان در فضای تنش منطقه، به گشت‌های عادی خود در مرز اسرائیل و لبنان ادامه می‌دهند.

XS
SM
MD
LG