لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۴

از خودروی جدید ایران‌خودرو تا مرسدس بنز جدید برقی


مرسدس بنزِ کراس‌اور برقی EQA
مرسدس بنزِ کراس‌اور برقی EQA

مجلۀ خودرو: شرکت ایران‌خودرو قصد دارد خودرویی در اندازۀ پراید وارد بازار کند. در سوی دیگر دنیا شرکت مرسدس بنز هم محصول جدید برقی خود را معرفی کرده است.

خودروی کوچک ایران‌خودرو

رسانه‌‌های ایران گزارش داده‌اند که شرکت ایران‌خودرو قصد دارد یک خودرو در کلاس A را وارد بازار کند. این خودروی کوچک شهری محصولی است که هیچ‌گاه ایران‌خودرو مانند آن را نداشته و تا کنون این کلاس از بازار در دست رقیب این شرکت یعنی سایپا بوده است.

پیمان شرقی، مدیر پروژه موتورهای سه‌سیلندر شرکت ایپکو، گفته است: «موتور سه‌سیلندر یک‌لیتری رونمایی‌شده در ایران‌خودرو استثنائاً برای یک خودروی اقتصادی یا کم‌مصرف در ایران‌خودرو طراحی شده است. این موتور برای خودروی کلاس B نخواهد بود و برای خودروهای کلاس +A است که در آینده جزو محصولات جدید ایران‌خودرو هستند.»

آقای شرقی درباره اندازه این خودرو توضیح داده که کلاس این خودرو A پلاس خواهد بود، یعنی وزن آن از ۲۰۶ سبک‌تر و اندازه‌اش هم از آن کوچک‌تر است.

نمونه‌ای از موتور یک لیتری که ایران‌خودرو معرفی کرده است
نمونه‌ای از موتور یک لیتری که ایران‌خودرو معرفی کرده است

موتور یک‌لیتری و سه‌سیلندری که ایران‌خودرو معرفی کرده، پیشرانه‌ای با ۱۰۴۸ سی‌سی حجم و توانایی تولید حداکثر قدرت ۷۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۹۸ نیوتن بر متر است. این موتور قرار است در زمستان ۱۴۰۱ به تولید برسد. به همین دلیل به نظر می‌رسد که خودروی کوچک ایران‌خودرو هم تا دو سال دیگر به تولید انبوه نرسد.

خودروی جدید برقی مرسدس بنز

مرسدس بنزِ کراس‌اور برقی EQA معرفی شد. این خودرو کوچک‌ترین خودروی کراس‌اور برقی مرسدس بنز است.

این اتومبیل توانایی پیمایش ۴۰۰ کیلومتر را با یک بار شارژ دارد. سرعت این خودرو به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و دارای یک موتور به قدرت ۱۸۰ اسب بخار است که نیرو را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

در این خودرو مرسدس‌بنز از پلت‌فرم کلاس کوچک خود استفاده کرده که در دو خودروی کلاسA و GLA از آن استفاده می‌کند.

استفاده از این پلت‌فرم هزینه تولید این خودرو را کاهش داده، اما همچنان قیمت آن برای خودرویی در این اندازه بسیار زیاد است. این اتومبیل بیش ۵۵ هزار یورو قیمت دارد.

یکی از مشکلات این خودرو این است که به دلیل استفاده از یک پلت‌فرم خودروی بنزینی در یک ماشین الکتریکی، این اتومبیل دارای مشکلات طراحی است. فضای داخل این خودرو برای سرنشینان به دلیل جانمایی باتری‌ها کاهش داشته است.

رنو پنجِ برقی

شرکت رنو مدل برقی جدید خود را معرفی کرده که از مدل پرخاطرۀ رنو پنج در دهه هفتاد میلادی الهام گرفته است.

استفاده از خطوط طراحی رنو پنج سبب شده یکی از خودروهای معروف فرانسه دوباره به حیات بازگردد اما این‌بار با یک موتور برقی. البته اندازه این خودرو تقریباً یک سایز بزرگ‌تر شده است.

رنو تصمیم دارد تا سال ۲۰۲۵ بیش از هفت مدل برقی را وارد بازار کند و رنو پنجِ برقی احتمالاً قرار است نمایندۀ یک خودروی برقی با قیمت مناسب برای قشر متوسط جامعه باشد. هم‌اکنون یکی از مشکلات اصلی خودروهای برقی گران بودن آن‌هاست.

همکاری اپل و کیا موتور برای تولید خودرو

شرکت اپل در حال توسعه یک خودروی خودران و برقی است و برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که این خودرو در سال ۲۰۲۴ معرفی خواهد شد.

اخباری هم منتشر شده است که اپل برای توسعۀ این خودرو با شرکت کیاموتور در کره جنوبی همکاری خواهد کرد. انتشار این خبر سبب افزایش قیمت سهام شرکت اپل شده است.

این خودرو قرار است خودران و برقی باشد و اپل برای مغز هوشمند این خودرو که هدایت آن را در دست خواهد داشت، در حال توسعۀ یک پردازنده جدید بر اساس معماری آرم است.

زیان انباشتۀ خودروسازان ‌ایرانی

بر اساس گزارش ایسنا، ارائۀ صورت‌های مالی ۹ ماهۀ خودروسازان به بورس نشان می‌دهد که زیان انباشتۀ سه خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) تا پایان آذرماه سال جاری حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، با وجود این‌که رشد هفت درصدی در آمار تولید این خودروسازان طی ۹ ماهۀ امسال در مقایسه با ۹ ماه نخست سال گذشته ایجاد شد، نه‌تنها زیان انباشتۀ ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو کاهش پیدا نکرده بلکه این زیان‌دهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر هم شده است.

XS
SM
MD
LG