لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

علی مطهری می‌گوید که غیر از موضوع اسرائیل، مشکلی بین جمهوری اسلامی و آمریکا وجود ندارد. آیا ادعای او درست است؟


علی مطهری

علی مطهری

عضو پیشین مجلس شورای اسلامی

«کل مشکل ما با آمریکا، اسرائیل است. غیر از این مشکلی نداریم.»

گمراه‌کننده

علی مطهری، عضو دوره‌های هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی در یک برنامه متعلق به بسیج دانشجویی دانشگاه شریف با بیان اینکه «ما باید مطابق اسلام عمل کنیم»، افزود: «قرار نیست به تمام خواسته‌های آمریکا عمل کنیم چون جاهایی خلاف اسلام است».

به گزارش روز ۲۳ بهمن‌ماه خبرگزاری فارس، او گفت که «کل مشکل ما با آمریکا، اسرائیل است و غیر از این مشکلی نداریم.»

آیا ادعای علی مطهری درست است؟ و غیر از موضوع اسرائیل، مشکلی بین آمریکا و جمهوری اسلامی وجود ندارد؟

دولت ایالات متحده آمریکا -در زمان ریاست جمهوری هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات- تاکنون بارها در موضوع‌های مختلفی خواستار تغییر بنیادین رفتار جمهوری اسلامی شده است. از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به نقض گسترده حقوق بشر، حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه و پایان دادن به برنامه مشکوک غنی‌سازی اورانیوم اشاره کرد.

از این رو، ادعای علی مطهری که مشکل بین جمهوری اسلامی و آمریکا را تنها به موضوع اسرائیل، محدود می‌کند، ادعایی اشتباه برانگیز است و افکار عمومی را درباره مجموعه اقدام‌های حکومت ایران که مورد اعتراض جامعه بین‌المللی بویژه آمریکا هستند، گمراه می‌کند.

از جمله صریح‌ترین سخنان مقام‌های آمریکایی درباره ضرورت تغییر رفتار جمهوری اسلامی، مایک پومپئو وزیر خارجه وقت این کشور در خردادماه سال ۱۳۹۷، ۱۲ شرط دولت آمریکا برای مذاکره با جمهوری اسلامی را اعلام کرد؛ پایان دادن به پرتاب سامانه‌های موشکی، اجازه ورود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و بازدید از تأسیسات هسته‌ای، پایان دادن به حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه، خروج نیروهای نظامی تحت امر ایران از سوریه و همچنین آزادی همه شهروندان آمریکا و شهروندان دیگر کشورهای دوست و متحد این کشور از زندان‌های ایران، شماری از مهم‌ترین شروط اعلام شده توسط مایک پومپئو برای آغاز مذاکره و رسیدن به توافق میان دو کشور بودند.

به عنوان یک شاخص ساده، نگاهی به فهرست تحریم‌های دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی به روشنی نشان می‌دهد که تا چه اندازه‌ ادعای علی مطهری درست است.

جامعه‌ المصطفی‌ العالمیه، فرماندهان نیروی انتظامی خوزستان و شهرستان ماهشهر، وزیر اطلاعات، وزیر نفت، بنیاد مستضعفان و رییس‌ آن، سفیر ایران در عراق، زندان‌های اوین، ارومیه، عادل‌آباد شیراز، وکیل‌آباد مشهد و همچنین قضات دادگاه نوید افکاری تنها شماری از فهرست متنوع افراد و نهادهای جمهوری اسلامی هستند که در دولت دونالد ترامپ به دلایلی همچون نقض حقوق بشر، همکاری با سپاه پاسداران، اشاعه تروریسم و فعالیت‌های سایبری مشمول تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند.

نه تنها جمهوری‌خواهان، بلکه دولت‌های دموکرات در آمریکا نیز در زمینه‌های مختلفی غیر از موضوع اسرائیل، حتی با وضع تحریم خواستار تغییر رفتار حکومت ایران شدند. از جمله، بانک مرکزی، صنایع خودرو و همچنین کشتی‌سازی، صنعت پتروشیمی، محصولات فلزی، شرکت‌های بیمه به علاوه ده‌ها فرد حقیقی و حقوقی نیز در دولت باراک اوباما به دلایلی غیرمرتبط با اسرائیل، تحت تحریم‌های آمریکا درآمدند.

مواضع رسمی مقام‌های دولت آمریکا و همچنین فهرست بلندبالای تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی، به روشنی نشان می‌دهد که اسرائیل، تنها مشکل بین تهران و واشینگتن نیست. دولت آمریکا و جامعه بین‌المللی، در سایر موضوع‌ها - بویژه اشاعه تروریسم و نقض حقوق بشر- نیز خواستار تغییر اساسی رفتار حکومت ایران هستند.

از این رو، ادعای علی مطهری مبنی بر اینکه «کل مشکل ما با آمریکا، اسرائیل است و غیر از این مشکلی نداریم» ادعایی «گمراه‌کننده» و تلاشی برای عادی جلوه دادن مجموعه اقدام‌های ناسازگار جمهوری اسلامی با موازین و معیارهای مورد قبول در جامعه جهانی است.

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG